Hej

Har en ca 10 år gammal Siemens 787501E häll där endast de inre zonerna på varje "platta" verkar fungera. Har testat med vatten i gjutjärnspanna, man ser tydligt konturen av inre plattan nät vatyner börjar koka. Någon som vet om det går att åtgärda ? Känns tyvärr inte värt att kosta på dyr reparation då Ikeas breda induktiosnäll verksamhet prisvärd.

/a
 
Är du helt säker på detta? Du har modellen med fyra induktionszoner och varmhållning i mitten eller, 80 cm bred. Är det likadant på alla fyra induktionszoner?
 
Stämmer 80 cm bred med fyra zoner och varmhållning i mitten. Har under en tid haft problem vid stekning, endast bra stekyta i mitten an pannorna. Gjorde testet på alla zoner som uppvisar samma beteende, ringen med kokande vatten i pannan verkar följa inre zonen på alla fyra. Är samma problem oavsett stekpanna, men ändå ologiskt, varför skulle elektroniken för den yttre delen av alla fyra zoner hänga ihop? Är i övigt nöjd med hällen, förutom att den som de flesta hällar nuförtiden inte har någon kant, så allt spill rinner iväg...
 
Jag vill säga att inget är trasigt på din häll.
 
Det märkliga är att att stekning fungerat bra tidigare med alla olika pannor. Ska den alltså endast bära i de inre cirklarna i resp. Zon?

Mvh a
 
Jag har tidigare haft 3st IKEA hällar som endast värmt upp pannorna i mitten och knappt något på sidorna, en var tillverkad av whirlpool och de två andra electrolux. Fick nya induktionsplattor och kretskort på garantin men ingen skillnad.

Köpte sedan en Siemens EH651FE17E som även vunnit flera tester och den värmer hela vägen ut på kanterna både vid användning med och utan booster på samtliga kastruller och pannor.
 
Stort tack. Är väl så att jag börjat störa mig på det och nu inte kan låta bli att tänka på det. Lurigt att "plattorna" är markerade som olika stora zoner då. Någon som om Ikeas häll värmer hela kärlen?

Mvh a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.