J
Precis som demmpa säger så funkar det inte att blanda vlanen, så enkla switchar utan kabeldelare funkar inte.
Nu till din skiss. Tyvärr går det inte helt så enkelt. Du kan inte sätta switcharna innan uttagen. Varje switch måste hantera sitt eget media. Alltså så får du sätta en switch efter uttaget och därifrån gå vidare från switchen. Du har nu blandat trafiken. Därmed faller det lite att använda uttagen dubbelt kanske, förutom på övervåningen då.
 
Demmpa skrev:
Det går inte att använda vilken liten switch som helst utan det måste vara en som är konfigurerbar och som klarar VLAN samt att man kan konfigurera bägge switcharna rätt gällande VLAN, det behöver inte vara samma VLAN-nummer som nätägaren använder.
VikHe har i inlägg 6 redan föreslagit switchvsrianten.
Utan att veta hur det är i TS fall, men innehåller den där intenon även en routerfunktionalitet så är trafiken ut på lanportarna troligtvis otaggad.

Dvs kopplar man bort intenon och skaffar egen router då behöver man konfigurerar respektive vlan för data och tv., men om det är som Telia öppen fiber med deras Technicolor tg799 så är det bara att koppla in vad man vill ha till respektive port.

Om TS måste konfigurera vlan så borde det stå med in någon instruktion som följde med leveransen.
 
Handritad skiss över kabeldragning för IP-TV och internetanslutning med märkta uttag och rutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde en snabb skiss för minimal kabeldragning där man kan få ut både IP-TV och internet på alla platserna.
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Utan att veta hur det är i TS fall, men innehåller den där intenon även en routerfunktionalitet så är trafiken ut på lanportarna troligtvis otaggad.

Dvs kopplar man bort intenon och skaffar egen router då behöver man konfigurerar respektive vlan för data och tv., men om det är som Telia öppen fiber med deras Technicolor tg799 så är det bara att koppla in vad man vill ha till respektive port.

Om TS måste konfigurera vlan så borde det stå med in någon instruktion som följde med leveransen.
Nej intenon har ingen routerfunktion, det är bara en VLAN-switch, den kommer förkonfigurerad.
Internettrafiken brukar vara otaggad på VLAN 1 eller 0 så att man kan komma ut på internet utan att behöva ha någon utrustning mellan fiberkonvertern och datorn. IP-TV ligger sedan på ett annat VLAN-nummer och IP-telefonin på ett tredje VLAN-nummer, sedan finns det ett fjärde VLAN-nummer som är till för fjärradministration av VLAN-switchen (blåa LAN-porten).
 
Det var nedslående...:( Att strössla huset med switchar är inget jag är sugen på. Om det är enda alternativet så får jag släppa tanken med uttag i flera rum och endast köra upp TV-signalen till sovrummet utöver TV:n i gillestugan. Datatrafiken får gå via wifi som den gjort hittills.
 
Lösningen drar iväg till flera managerbara switchar då det är ett kaskadnät (uttagen i serie) i grunden och datanätet egentligen ska vara ett stjärnnät samt behov av flera vlan. Det känns som en kostsam och komplex lösning.

Hur görs kabelinstallationen på respektive plan? Infällt i befintliga rör eller utanpåliggande? Av planlösningen gissar jag att du har ett klassiskt enplans 60-talshus mer källare i så fall gissar jag att du har en vind du kan utnyttja för att bygga en stjärnnät med vinden som knutpunkt med switch? Nackdelen är att man får en utvändig kabel på väggarna från innertak till vägguttag om man inte kan komma ner i innerväggarna ovanifrån. På några ställen finns garderober som skulle gå att utnyttja. Har du övervägt någon sådan lösning eller är det inte möjligt?
 
Det stämmer att det är enplans 60-talshus med källare och kallvind. Men att gå via vinden är inte aktuellt, då det inte finns några naturliga vägar ned därifrån. Enda infällda rör jag kan utnyttja är det där antennkabeln går ned från markplan till källaren, i övrigt är det utanpåliggande som gäller vilket är anledningen till att jag ville hitta en lösning där jag inte behövde dra fler kablar än en.
 
Demmpa skrev:
Nej intenon har ingen routerfunktion, det är bara en VLAN-switch, den kommer förkonfigurerad.
Internettrafiken brukar vara otaggad på VLAN 1 eller 0 så att man kan komma ut på internet utan att behöva ha någon utrustning mellan fiberkonvertern och datorn. IP-TV ligger sedan på ett annat VLAN-nummer och IP-telefonin på ett tredje VLAN-nummer, sedan finns det ett fjärde VLAN-nummer som är till för fjärradministration av VLAN-switchen (blåa LAN-porten).
Ok, synd det blir omständigt för TS.
 
Paxman får du ingen router med? eller är det tänkt att du ska köpa en själv, det brukar alltid ingå en på sådana här konsumentlösningar även om den är inbyggd.
 
På övervåningen så borde du kunna utnyttja vinden.

Har ni vattenburen värme? Om ja, ligger rören synliga eller dålda under lister? Om dålda i lister så kan det kanske finnas tillräckligt med utrymme för att dra några kablar bakom dom.

Har ni "flytande" golv? Det kan då kanske gå att utöka spalten mellan golv-vägg och dra någon kabel där.

Det kan kanske gå att spåra i väggen bakom golvsocklarna och dra kabel där.
 
Andy78 skrev:
Paxman får du ingen router med? eller är det tänkt att du ska köpa en själv, det brukar alltid ingå en på sådana här konsumentlösningar även om den är inbyggd.
Jo, vi lär få en router från bredband/tele-leverantören. Vad det är för router vet jag inte ännu. Men vad det är för typ av router spelar väl ingen roll för kabeldragningen? Vi kommer med största sannolikhet ha en leverantör för bredband/tele och en annan för TV.
 
Andy78 skrev:
Paxman får du ingen router med? eller är det tänkt att du ska köpa en själv, det brukar alltid ingå en på sådana här konsumentlösningar även om den är inbyggd.
Om man kör med olika tjänsteoperatörer så vet jag inte om man får IP-TV-trafiken routad i internetroutern tillsammans med internettrafiken.

Och har man som i TS fall fibern direkt in i intenoswitchen så ska det nog mycket till att internettjänsteoperatören tar in IP-TV-tjänsteoperatören i sin router.
 
Demmpa skrev:
På övervåningen så borde du kunna utnyttja vinden.

Har ni vattenburen värme? Om ja, ligger rören synliga eller dålda under lister? Om dålda i lister så kan det kanske finnas tillräckligt med utrymme för att dra några kablar bakom dom.

Har ni "flytande" golv? Det kan då kanske gå att utöka spalten mellan golv-vägg och dra någon kabel där.

Det kan kanske gå att spåra i väggen bakom golvsocklarna och dra kabel där.
All el är dold i väggarna och radiatorrören går i bjälklaget, parkettgolv i princip hela övervåningen. Att spåra i väggarna bakom socklar är för mycket jobb för vad det ger.
 
Demmpa skrev:
Om man kör med olika tjänsteoperatörer så vet jag inte om man får IP-TV-trafiken routad i internetroutern tillsammans med internettrafiken.

Och har man som i TS fall fibern direkt in i intenoswitchen så ska det nog mycket till att internettjänsteoperatören tar in IP-TV-tjänsteoperatören i sin router.
Jag skulle tro att jag får plocka ut TV-trafiken ur fiberboxen och köra vidare den i huset. Sen tar jag ut datatrafiken från fiberboxen och kör den via routern till TimeCapsulen som sedan skickar ut den trådlöst.
 
J
Paxman skrev:
Jag skulle tro att jag får plocka ut TV-trafiken ur fiberboxen och köra vidare den i huset. Sen tar jag ut datatrafiken från fiberboxen och kör den via routern till TimeCapsulen som sedan skickar ut den trådlöst.
Tyvärr är det ju lite så som ni kommit fram till. Man ser hur otroligt smidigt det är med en router där leverantören löser vlan switching åt en. Sedan är det ju så att du ändå åker på att ha minst en switch i varje rum där du ska lämna av ett uttag med tv, så länge du inte hittar en central punkt som du kan sprida ifrån. Den hamnar ju iofs ändå i en tvbänk eller bakom en tv eller liknande. Eftersom man ändå måste ha ström och utrymme etc för denna så kanske det inte blir mycket värre med dubbla switchar, men visst, tillsammans med kabeldelare blir det väldigt mycket sladdar.
Kanske home plug är ett alternativ? Bara att prova och lämna tillbaka om det inte fungerar. Jag har kört det hemma, funkade kanonbra. Det som är bra att du klarar dig med endast för en sändare vid din inteno, och en mottagare per tv. Du behöver inte många megabit per tv. I det fallet kan du köra med kabel upp i huset för data /surf och sätta en router eller Time capsule vid en bra punkt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.