iponly har underentreprenörer. Hos mig var det top fiber som drog in, de gjorde ett bra jobb. Denna installation ser inte ut som min, jag fick en dosa på yttervägg och en på innervägg. Tycker oxå att böjen på inkommande ser väl tvär ut.
 
Det är väl ändå flexslang som är klammrad emot innervägg. Byter man den mot en eller två dimensioner grövre borde de kunna klammra upp det snyggare och tightare. Eller det bästa en kuloduct. Sen skall inkommande hål vara lutat för att bli av med 90 gradersböjen som blir nu. Då går det också att få det snyggare upp emot tak.
 
De skulle ha borrat sig ut genom ytterväggen uppe i hörnet ovanför hyllan. Direkt när den gula ducten kommer genom väggen sätter man en skarv till vit duct sk sugrör som är betydligt smidigare att dra och som går att böja lättare. Sedan dra den vita ducten ner till och igenom flexslangen.
 
Gud_ skrev:
Det är väl ändå flexslang som är klammrad emot innervägg. Byter man den mot en eller två dimensioner grövre borde de kunna klammra upp det snyggare och tightare. Eller det bästa en kuloduct. Sen skall inkommande hål vara lutat för att bli av med 90 gradersböjen som blir nu. Då går det också att få det snyggare upp emot tak.
Menar du lutat i sidled eller höjdled? Vad är kuloduct? Googlade på det...fick tre träffar, varav den ena är denna tråd! (y)

De skulle ha borrat sig ut genom ytterväggen uppe i hörnet ovanför hyllan. Direkt när den gula ducten kommer genom väggen sätter man en skarv till vit duct sk sugrör som är betydligt smidigare att dra och som går att böja lättare. Sedan dra den vita ducten ner till och igenom flexslangen.
Om man borrar uppe precis vid innertaket så kan man ju inte få ett sluttande hål...är det inte att föredra vid hål genom yttervägg, så att ev. vatten kan rinna ut? Nu är utsidan av denna vägg ett av det mest skyddade ställena på hela huset, eftersom det är under entrétrappan i betong. Dessutom är ju väggen betonghålsten, så skulle det komma in något vatten rinner det ju ändå aldrig in innanför väggen, utan det hamnar inne i väggen instället.

Jag ska absolut höra med entreprenören om "sugduct".
 
Böjradien på fiber som man (oftast) blåser in i villor är ungefär som ett finger typ 1cm så det borde gått att trycka ducten in i hörnet tycker jag.

http://www.nexans.se/eservice/Sweden-en/fileLibrary/Download_540273533/Sweden/files/Bojbar_fiber_2014_3.pdf
 
Redigerat:
Frågan är bara om min entreprenör använder G657B3...kan vara värt att fråga. (y)
 
Skulle tro g657b1
 
Entreprenören lever inte upp till sitt ganska skamfilade rykte! :)

Idag ringde jag killen som jag uppfattat som ansvarig för vår installation och förklarade läget. Han bad mig skicka en bild (samma som i mitt första inlägg i den här tråden) och ringde sedan tillbaka: "Är du hemma nu? Vi kommer om en halvtimme."

Här är resultatet:

Installation av rör i hörn på vitmålad vägg med röd hyllgavel och synliga skruvklamrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite skillnad! Mycket mer som jag hade sett framför mig att det skulle varit från början. Jag sågade snabbt av hyllgaveln med multimaskinen och de hade med sig pemslang så det blev mer enhetligt. Putsad betonghålsten är djävulens påfund, så det blev några missar med skruvklamrarna, men dessa kommer jag fixa själv med lite puts på tub. Silikonet där ducten kommer in är väl det som är minst bra...men det kan jag nog fixa också. Det är ju dessutom bara en matkällare.

Inget ont om utländska hantverkare...men faktum är att det är SÅÅÅÅÅ mycket enklare att uppnå resultat man vill ha om alla parter har svenska som modersmål.

Riktigt bra agerat av firman, som för övrigt är Svensk Infrastruktur! (y)
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 3 till
  • Laddar…
Ja se där! Slutet gott...
 
S
klart godkänt nu :) kul att de tog sitt ansvar.
 
Mycket bättre!
 
Ja, dessa killar är riktigt bra! Det var till och med så att en av dem ringde lite senare och frågade ifall jag kunde fota det de gjort idag och skicka till honom. Han höll på att göra en "how-to" för deras montörer, och tyckte att installationen hos oss var ett bra exempel på hur det skall göras. Givetvis messade jag bilden (ovan) till honom.

Detta tycker jag är ett tecken på att de är måna om att jobbet ska göras snyggt och till kundens belåtenhet! (y)

Tack till alla er som hjälpt till här i tråden! Det är ovärdeligt att få lite "kött på benen" när man ska diskutera med hantverkare. Även om det just i detta fallet aldrig blev någon diskussion...:)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.