Det blir allt vanligare att vi tar hjälp från utlandet när vi anlitar hantverkare till bygge och renovering. Men vad är det för regler som gäller egentligen och vad bör man som privatperson tänka på när man anlitar hantverkare från utlandet? Och är en hantverkare från Polen bättre eller sämre än en svensk med samma jobb?


Du kan läsa artikeln här: När du anlitar utländsk hantverkare
 
E
Skrivet av: Brushanen

Tack för en bra artikel! Åke Rådbergs råd upplevde jag som stabilast
 
E
Skrivet av: skeptisk

Referenser som kan relateras till faktisk betalande kund, och inte en landsman som på knagglig svenska intygar att .... utfört ett exemplariskt jobb. Sedan har jag fått uppfattningen att flera "svenska" företag ställer ut en arbetare som inte kan ett ord svenska och ber mig som kund att inte försöka prata med personen ifråga utan att kontakta arbetsledaren istället, man undrar ju vad den personen har för skydd, lön , försäkringar mm? är det verkligen så vi vill ha det? Och dessutom vad händer vid en reklamation om ett år eller två? Med vetskapen om detta kan billigt kan bli verkligt dyrt.
 
D
Det verkar som det finns en uppfattning om att anlita utländsk arbetskraft dumpar lönerna på marknaden. Säkerhetstänkande är en fråga om kunskap, som är enkel att ta reda på genom att prata med referenser. Varför ska ett utländskt bolag vara med facket i Sverige? Det inte säkert att man får tag i svensk arbetskraft som vill ta vissa projekt. Min bekant väntade nästan en månad innan den lokala byggföretaget kunde komma.
 
En månad är inte särskilt lång tid att vänta
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
En månad är inte särskilt lång tid att vänta
Tja. Beror på hur man ser på service. �� hantisar i Sverige har ägt marknaden och tycker nog att en kund kan vänta en två månader innan de ids dyka upp och ev ge en offert. Men med ökad konkurrens blir det nog annorlunda. Hoppas jag.
 
Man ska naturligtvis inte behöva vänta 2 månader på en offert men ibland ringer kunden onsdag morgon och frågar om man kan ordna 50 kvm altan färdigt till helgen.
Det tycker iaf jag är orimliga krav.
 
Vad händer om det utländska företaget inte är godkänd för F-skatt? Har precis anlitat ett utländskt företag som ska göra ett jobb hos mig.
 
Jimmy_cykel skrev:
Vad händer om det utländska företaget inte är godkänd för F-skatt? Har precis anlitat ett utländskt företag som ska göra ett jobb hos mig.
Då får man hoppas att du valt dem just för att de gör ett bra och bättre jobb än någon annan och inte för att de var lite billigare än de svenska hantverkarna
 
nä det är klart jag anlitar dem för att det är billigare. Men det jag undrar är om man får betala extra i slutändan om de inte har F-skatt?
 
Låt säga att arbetet kostar 15 000 kr. Företaget är inte godkänd för F-skatt. Eftersom företaget inte är godkänd för F-skatt och arbetskostnaden överstiger 10 000 kr ska du betala arbetsgivaravgifter med 4 713 kr (31,42 % på 15 000 kr) på den utbetalda ersättningen samt göra skatteavdrag med 4 500 kr (30%). Du ska även redovisa arbetsgivaravgifter och skatteavdrag i en förenklad arbetsgivardeklaration för privata tjänster.
 
Jimmy_cykel skrev:
nä det är klart jag anlitar dem för att det är billigare. Men det jag undrar är om man får betala extra i slutändan om de inte har F-skatt?
Om de inte har F-skatt, så anses de vara anställda av dig och då ska du betala arbetsgivaravgifter mm
 
J Jimmy_cykel skrev:
nä det är klart jag anlitar dem för att det är billigare. Men det jag undrar är om man får betala extra i slutändan om de inte har F-skatt?
Om firman har VAT-nummer söker du upp bolaget i VIES-basen och säkerställer det är aktivt, samt ber dem lämna kopior av sina anställdas A1-intyg och pass/ID-kort - sådana måste de ha om de är utsända utomlands. A1 visar vem som är arbetsgivaren samt att denne erlägger deras sociala avgifter i hemlandet. Be även om regbevis samt kolla att den som säger sig företräda firman är bolagsman eller har fullmakt från bolagsman att ingå avtal med dig.

Då är du helt safe! Tror dock du får problem hitta någon som klarar testet...

Sedan måste EU-företag som säljer tjänster till dig som privatperson vara momsreggade här. De kan även ha bett om svensk F-skatt och visa intyg för dig - då kan skippa kollen av arbetarnas A1-intyg.

Kolla här: https://www.skatteverket.se/foretag...andskaforetag.4.18e1b10334ebe8bc80004949.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.