Blwrgrl skrev:
Man kan ju undra varför d är så och vad d är för skillnad på tvättmaskin vs diskmaskin ..
Ja...
 
Skulle resonera så här...(och gör)....så fort det finnes risk för tillskjutande markfukt, så ska det inte var ngn isolering.
Om det däremot är dränerat och fullt isolerad gjuten platta bör man isolera.
Dock ÄR detta ett praktexempel på att det finns ingen som kan svara till 100% vad som är rätt eller fel.
Så länge golvet inte vattenbegjuts hela tiden, skulle jag inte vara rädd för att strunta i fuktisoleringen i ditt fall....
Men det gör ingen skada att isolera golv/väggvinkeln samt runt brunn, och ett rollerbaserat tätskikt räcker gott!
 
Blwrgrl skrev:
Man kan ju undra varför d är så och vad d är för skillnad på tvättmaskin vs diskmaskin ..
Jag resonerar så här:

Diskmaskin och stopp i avloppet, vattnet går upp i diskhon och förhoppningsvis inte längre.

Tvättmaskin och stopp i avloppet, vattnet rinner ut på golvet. Jag har TM-avloppet kopplat till golvbrunnen och ja, det har hänt att avloppet rinner dåligt och måste spolas. Bättre att golvet klarar lite vatten utan att väggarna skadas.

Om jag skulle byggt kök i dag skulle jag lagt matta med uppvik under diskbänk och diskmaskin.
 
Tack för alla bra tips.
Jag gjorde så att jag fuktspärrade "hela den halvan" av rummet där det finns tappvatten i alla bemärkelser.
Jag kommer lägga upp bilder på husets facebooksida om nån timmme.

Jag har precis lagt ut folie på golvet, jag hade en perfekt mängd över sedan förut (ca 5m2), så det blev inget spill.

https://www.facebook.com/etthundratolvan/
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Jag kan säga såhär...

Jag är glad att jag fuktspärrade plattan, för nu medan vi bygger och inte har riktig spilltratt osv, utan att tvättmaskinens slang bara är tillfälligt intryckt i ett vågrätt rör som kommer ut ur väggen, så har röret glidit ur (eller så har målaren rivit ur det) och en del vatten pumpades ut på golvet, med riktning rakt in i väggen. Skönt att veta nu att allt är helt lugnt. :)
Man kan se hur det ser ut på facebooksidan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.