Jag tycker mig ha uppfattat en trend som förvisso är MYCKET estetisk - att bygga hus med sadeltak och takvinklar omkring 45 grader och helt utan takskägg.

Tänk vitt Gotlandhus eller Skånelänga med rött "spetsigt" tegeltak.

Supersnyggt. MEN Hur går denna avskalade look ihop med nya tidens puts (på cellplast)?

Mina frågor är:

1) Är det en bra eller dålig idé att bygga sådana tak över huvud taget iförhållande till det skydd ett "70-tals-takskägg" ger? (I synnerhet med kombinationen puts?)

2) Hur mycket skyddar takskägget egentligen fasaden?

3) Har någon exempel på hus med 45 graders sadeltak där arkitekturen känns modern "trots" utskjutande/skyddande takskäggsparti?

 
arwen skrev:
3) Har någon exempel på hus med 45 graders sadeltak där arkitekturen känns modern "trots" utskjutande/skyddande takskäggsparti?
Nää ;)

Här i Skåne har man i generationer byggt utan takskägg och det har funkat bra ... Jag har papptak och målade murväggar ... vi får se hur det ser ut om ett antal år ;)
 
Yonna,

Det kommer säkert att se bra ut - eftersom du har murväggar. Det var just kombinationen puts på "icke-sten" som oroade mig.

Någon annan med erfarenheter eller kommentarer?
 
Sorry arwen - jag slarvläste!

Puts på trä - ja, då skulle jag också tänka till ett par gånger.
 
takfot skyddar fönster, dörrar, grund, fasad. Rännor läcker eller spolar alltid över... kanske inte första året men de kommer att göra det... var så säker. har man tegelväggar med djupt sittande fönster kanske man klarar sig utan takfot annars är takfot att föredra. ju ljusare puts desto snabbare blir den randig och ful och desto större anledning till takfot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.