Vi planerar att plantera häck vid tomtgräns men en gångväg som skall vara där är ännu inte byggd.
Det finns underbyggnad till gångvägen men den är som max 450 mm för låg mot färdig höjd vilket gör att häcken som vi planerar sätta hamnar i luften :)

Finns det något stöd man kan tillverka/köpa för att få upp i rätt höjd som sedan bryts ner med tiden?
Exempelvis någon sorts fyrkantig fiberkartong eller liknande.

Vi planerar att plantera bokhäck 4 plantor per löpmeter ifall det påverkar valet av material!
 
Redigerat:
Vanliga brädor utan färg eller impregnering
 
  • Gilla
Christian Bremer och 1 till
  • Laddar…
BlueX skrev:
Vanliga brädor utan färg eller impregnering
Jag trodde det tog lång tid innan brädor bryts ner, skulle vilja att de helt har brytits ner inom ett år eller max några år men det kanske dem gör? Finns det någon tumregel för nedbrytbarhet av obehandlat trä med hänsyn till dimension vid placering i mark?

Fungerar spånskiva lika bra som vanliga brädor?
 
Redigerat:
Spånskivor bryts nog ner fortare, men obehandlade brädor tillför inte bindemedel eller liknande till jorden. Nedbrytningen beror på jordmån, men om det är matjord runt så brukar brädor vara rätt mjuka efter 2-3 år.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det gör väl inget om det ligger en obehandlad bräda under marken? Då behöver du inte ens bekymra dig om gångvägens planering drar ut på tiden.

Spånskivor innehåller väl lim och annat skräp?
 
Gör det något om brädorna skulle hålla ihop i 15 år?
Om de inte är högre än den slutliga markhöjden så syns de inte.

Protte
 
Välj någon obehandlad granpanel av tunnaste slag. Blir både billigt och försvinner fort när den hamnar under jord.

Finns det fortfarande spik att köpa som är obehandlat? Tänkte så de också rostar bort så fort som möjligt.. Annars får du fråga någon äldre person om de har en låda spik i garaget, garanterat rostiga från början :)
 
Jag tänkte att det vore bra om rötterna kan sprida sig utanför brädorna därför bra med nedbrytbarhet, sen kanske jag missar lite med höjden och då bra om träet som sticker upp bryts ned inom rimlig tid :)

En spånskiva har fördelen att jag kan såga till den 450mm hög och slipper bygga med panelbitar, finns det någon granskiva eller annan obehandlad skiva som är 500 mm bred?
 
Om du använder brädor så kommer rötterna att kunna komma mellan utan att brädorna behöver brytas ned.
Med en hel skiva på 500 mm så blir det tvärstopp i många år

Sticker en bräda upp så går den enkelt att såga av.

Brädorna spetsar du och slår ned med slägga. Proffsen kanske kallar det att sponta.
Hur hade du tänkt att stödja din 450 mm skiva med jord på ena sidan och ingenting på andra sidan?

Protte
 
450 mm låter mycket. Är du säker på att gångvägen kommer att fyllas upp så mycket? Om inte, är det lika bra att redan i detta skede lägga mur.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
prototypen skrev:
Hur hade du tänkt att stödja din 450 mm skiva med jord på ena sidan och ingenting på andra sidan?
Isf hade jag tänkt göra någon sorts ram som jag ställer på rätt plats och sedan fyller med jord, då slipper jag även fylla upp jorden mot min sida av häcken samtidigt.
 
Helst hade jag sett att man kunde köpa någon färdig ram t.ex. i 40*50*100 i trä eller kartong men har inte hittat något sånt.
 
yonna skrev:
450 mm låter mycket. Är du säker på att gångvägen kommer att fyllas upp så mycket? Om inte, är det lika bra att redan i detta skede lägga mur.
Den är bara grovt förberedd och då var inte höjderna satta exakt så därför det är så mycket, det är samfälligheten som jag är med i som äger marken som skall bygga gångvägen och vi har kommit överens om plushöjder så jag hoppas att de kommer göra så sen också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.