Hej

Jag vet att det finns någon typ av gummi på burk som man kan använda för väldigt tjocka lager av fuktspärr, i stora drag kan jag gjuta små täta utrymmen. Jag försöker bygga ett eget fördelarskåp med lite speciallösningar.

Någon som har tips på material för detta?

Vanlig fuktspärr vågar jag inte lita på, då de enligt deras egna specifikation har typ millimetertunna lager.

Tack!
 
Fel forumsavdelning kanske? Ingen som vet?
 
Epoxi kanske skulle vara nå
 
tommib
Ja, VVS hade varit bättre.

Hur som helst låter det väldigt suspekt att bygga ett eget fördelarskåp... Vad är det för något du försöker uppnå? Hur special är din lösning? Det kanske finns ett bättre sätt...
 
Det är lite suspekt men steget är taget, så jag får köra hela vägen i mål. :)
Jag hade tänkt ha ett riktigt fördelarskåp först.

Men så var det såhär:
De är omotiverat dyra.
Det var så många förgreningar jag skulle ha, så det behövdes ett ovanligt brett skåp - som inte fick plats på den pyttelilla yta som jag hade tillgänglig.
Så jag bestämde mig att vi kör en speciallösning. :)
Men det går att få till och det går att täta. Jag har också kollat med försäkringsbolaget att det är OK. Bara jag hittar rätt material så blir det nog bra. :)
 
Det blir inte bättre av att vara jättetjocka lager.

Kör med rollat (applicera med pensel). Detta är inte ett utrymme som skall utsättas ofta eller långvarigt för vatten. Det viktiga är att det inte läcker ut i konstruktionen innan du upptäcker att det läcker mha skvallerröret.

Den känsligaste punkten är tätskiktets anslutning till rören som kommer upp i utrymmet. Om något börjar läcka, så kommer vatten att följa det röret. Då gäller det att det inte kan hitta in genom anslutningen tätskikt-rör. Måla med tätskiktet många lager, inga problem att få på några mm av den gummiliknande massan. Och måla upp högt upp på rören.
 
Hej
Tack för svar.

Men problematiken har en dimension till. Det är att det är lite ojämnt, oregelbundna former, springor runt genomföringar som kanske är runt 5mm större än rören. Om allt hade varit perfekt i storlek så skulle jag göra som du säger - rakt av.

Så om jag ska göra som du säger - då behöver jag utföra ett annat "grovtätande" moment först. Jag skulle t.ex. kunna kladda i någon typ av spackel, fog eller till och med fogskum. Men jag hade en idé om att göra allt detta i samma material, för att få någon typ av trygghet att det rör sig på samma sätt, eller inte skapar någon kemiskt nedbrytande funktion eller nåt annat skit.

Så tänkte jag - just eftersom jag vet att det finns ett sånt här material, då jag har bevittnat det.

Men nu kanske du hjälper mig in på ett bättre spår? :)
 
Täta springor med ngn. fogmassa. Ex. Biltema multibond. Liknande massa finns hos alla byggmarknader. Baserad på MS-polymer. Den blir elastisk, kletar, och gummiartad som silikon, men det går att måla på den.
 
Claes Sörmland
Gjutsilikon kanske är det eftersökta materialet?
 
Använd ett 2komp tätskikt, tex ardex 7+8, blanda häll i klart
Har gjutit klackar på 5-6cm och det funkar bra, möjligen att man kan ta lite mindre pulver så flyter det ut lättare.
 
nino skrev:
Använd ett 2komp tätskikt, tex ardex 7+8, blanda häll i klart
Har gjutit klackar på 5-6cm och det funkar bra, möjligen att man kan ta lite mindre pulver så flyter det ut lättare.
Hej

Det börjar bli dags för mig att bli klar nu, så jag ska försöka hitta en ÅF för ardex.
Men det går alltså att hälla i och det torkar, trots att det är flera centimeter tjockt?
Torktiden blir lite längre då eller?

Jag läser produktbladet och kan inte läsa mig till att din metod är något de själva rekommenderar, men bara det fungerar så är jag nöjd. :)
http://www.ardex.se/uploads/tx_ardex/7_8_produktblad.pdf
 
Visst funkar det, tror inte torktiden blir så mycket längre det är ju ett härdade tätskikt
Var I Dalarna finns du?
Ring TK på Ardex han har Dalarna som sitt distrikt, kolla med han så att du kan göra som du tänkt han bör även veta vem du kan köpa av i ditt område
 
Fast Arden 2 komp. Har en prislapp... Tror man kan köpa flera fördelarskåp för samma pengar.
 
2-300:-/ kg tror jag, ta valfritt annat 2 komp lim till tätskikt annars, bör funka lika.
Lämnade en halvhink med Lip duklim och det brann ihop i hinken så det är nog samma
 
1300 :- för 10kg på Beijer så det var billigare än jag skrev, då får man hink att blanda i liten roller och elementpensel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.