Man får slå sling runt tex takstol på andra sidan nocken, tex under takfoten. För att få över linan så kan man försöka kasta över linan.
 
raindance skrev:
Hur fäster man bäst stege/linor innan fast taksäkerhet är monterad?
Det monterar man medan det finns ställning eller räcken runt taket.
 
Demmpa skrev:
Man får slå sling runt tex takstol på andra sidan nocken, tex under takfoten. För att få över linan så kan man försöka kasta över linan.
Det sitter en monterad hängränna som skadas om linan sträcks. Men det kanske går att dra innanför hängrännan?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jan271 och 1 till
  • Laddar…
raindance skrev:
Jag hittade några varianter. Vad tror ni om dessa?

Wibe underhållsstege:
[länk]

Zarges nockkrok:
[länk]

Skeppshult nockkrok:
[länk]

Hur säkra kan de vara? Man kanske även ska säkra med lina som fästs under takutsprång? Eller finns det något fler sätt att säkra stegen?
Man kanske även skulle kunna använda två stegar med nockkrok och fästa en träregel eller liten träplattform mellan stegarna för att få större arbetsyta? Någon som kan tipsa om en liten bra träplattformskonstruktion som man kan placera mellan stegarna? Eller annan konstruktion att placera mellan stegarna?
 
raindance skrev:
Det sitter en monterad hängränna som skadas om linan sträcks. Men det kanske går att dra innanför hängrännan?
Du har tre alternativ:
1) Ta kostnaden för nya hängrännor om olyckan skulle vara framme.
2) Ta arbetet att montera ner & upp hängrännorna.
3) Bygga någon stadig konstruktion runt hängrännan där linan går

Om det går att dra linan mellan takfot och hängrännan beror på hur det ser ut.
 
Det blir nog alternativ 1). Jag kommer antagligen låta en extra aluminiumtakstege med nockkrok ligga kvar på baksidan av taket för att i framtiden snabbt kunna göra takunderhåll vid behov. Dessutom kommer jag att fästa en gummislang under stegen för att inte riskera att skada takpannorna. Var kan jag hitta en billig 5m lång enkelstege i aluminium?
 
Redigerat:
Låter som du krånglar till det i onödan. Hur ofta tänkte du vara och springa på taket? Är det så ofta att du tänker lämna en stege på taket skulle jag överväga att sätta en fast stege och nockräcke.

Du kommer att behöva nockräcket även om du har nockkrokar på stegen. Du behöver vara säkrad även om du har stege och jag skulle säga att stegen kommer att vara i vägen om du skall hålla på att byta pannor mm. Ex för att byta en panna måste du kunna röra på dem runt om då de är hakade i varandra så då kommer du inte att ha någon nytta av stegen iaf.

Här hittar du ett bra sortiment av taksäkerhet: https://www.cwlundberg.com/se/
 
När jag har fixat med taket så var det två tegelpannor som var spräckta på mitten. De låg fortfarande ihop så felet gick inte att se från avstånd utan det gick bara att se från nära håll. Vidare är det enkupiga tegelpannor som man helst inte går på utan något stöd under. Men jag hittade denna som ser ut att vara bra för att inspektera nedre delen av taket och även rensa hängrännor mm.
https://www.bauhaus.se/krause-normat-avstandshallare.html
 
raindance skrev:
När jag har fixat med taket så var det två tegelpannor som var spräckta på mitten. De låg fortfarande ihop så felet gick inte att se från avstånd utan det gick bara att se från nära håll. Vidare är det enkupiga tegelpannor som man helst inte går på utan något stöd under. Men jag hittade denna som ser ut att vara bra för att inspektera nedre delen av taket och även rensa hängrännor mm.
[länk]
Jag har köpt distanshållaren. Den känns stabil och fungerar bra till min 40 cm breda stege. Innan jag beställde den så kontaktade jag Bauhaus kundtjänst som gav felaktiga svar vid två tillfällen. Den har både justerbart djup och bredd.
 
Här är bilder på mina ihopsnickrade takstegar för ändamålet. (Byte av gavelpanel.)

Hemmagjorda takstegar överst på ett hus för byte av gavelpanel, utan synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemgjorda takstegar placerade på ett plåttak med syfte att byta gavelpanel, med fokus på säkerhet och viktfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjorda trästegar över hustakets nock för byte av gavelpanel, med säkring mot panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det viktiga är att få dem att hänga över nock, och att säkra/låsa så att det inte ger sig, samt att fördela tyngden över taket så inga skador uppstår av punktbelastning.
 
  • Takstegar av trä över en husnock designade för att byta panel, säkrade för att fördela tyngd och förhindra skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmasnickrade takstegar på ett plåttak inför byte av gavelpanel, säkrade vid taknocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hantverksmässigt ihopsnickrade trästegar över hustakets nock för panelbytesarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilder. Är det någon extra förankring? Eller sitter de säkert utan att skruvas fast eller säkras med lina?
 
Dessa sitter säkert av egen tyngd. Tyngden ökar dessutom när man står på dem såklart.
Den ena, med endast ett brett trappsteg längst ner är lite lättare, men bredare. Kanske skulle den kunna röra sig i riktig storm, men då bör man ju inte vara på taket och jobba. Den är ju bara till för temporärt bruk när man måste vara uppe på taket och jobba.
 
raindance skrev:
Jag hittade några varianter. Vad tror ni om dessa?

Wibe underhållsstege:
[länk]

Zarges nockkrok:
[länk]

Skeppshult nockkrok:
[länk]

Hur säkra kan de vara? Man kanske även ska säkra med lina som fästs under takutsprång? Eller finns det något fler sätt att säkra stegen?
Hittade några fler varianter på denna sida.
http://www.yourvismawebsite.com/so-produkter/produkter/steghallare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.