Hej,

Vi står i begrepp att bestämma vilket avstånd vi skall ställa kaminen från väggen. Vi har valen 0, 5 cm eller 10 cm.

Så här har jag uppfattat kraven.

0 cm kräver en murad vägg. Fördel är att det är snyggast emn dyrast.

5 cm. en ett icke brännbart läggs på eller ersätter gipsskivan. (Gips räknas inte längre som icke brännbart material). Fördelar: Luft kommer bakom kamin, vilket ökar utnyttjandet av kaminen som värmekälla, och den är billigare än alternativ 1. Nackdelar: Avståndet till vägg gör det inte vackert, skit samlas mellan kamin och vägg, samt att man måste förse väggen bakom ytan med något som är fint en lång tid framöver. 5 cm avstånd gör det svårt att måla om/tapetsera.

10 cm. Fördelar: Luft kommer bakom kaminen vilket ökar utnyttjandet av densamma, billigast lösningen, jag kan behålla gipset. Man kommer åt att städa bakom kaminen. Samma nackdelar som 5 cm, dock kommer man åt att städa bakom bättre.

Har jag missförstått något. Är den någon som har en synpunkt. Blir det fult med avstånd mellan vägg och kamin?



 
Utan att i detalj ge mig in i din konstruktion, har du tittat på minerit som bakplan till kamin. Vi har ett bakplan i minerit som visserligen är ventillerat och utbyggt från väggen men med lite funderande går det kanske att fälla in den utbyggda delen i den övriga väggen. Vad jag menar är att om kaminen står mot en innervägg så kanske den ordinarie väggen kan göras lite tunnare bakom kaminen och mineritskivan får gå i liv med övrig gipsvägg. Ventilation ordnas antingen i sida eller bakåt. Som sagt var jag känner inte din konstruktion utan kastar bara ideer som dyker upp i skallen.
 
Klart intressant förslag att fälla in kaminen i Väggen.

Dock måste regeln ersättas av en vekare regel just där... borde inte vara ett problem då väggen ej är bärande.

Vi gjöt platta i fredags så luft hålet är redan fixerat vid en punkt så nu kan jag bara flytta kaminen 5 cm åt varje håll... dock tror jag ändå att jag kan utnyttja idén ovan.

Tackar.

/Jonas
 
Gissar att det är bättre än du tror. Med en flexslang mellan platta och kamin så borde du kunna flytta den tills dess att inluftröret börjar titta ut från sin plats under kaminen. Nu spånar jag dock ganska vilt utifrån de erfarenhetr jag har av min kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.