BigR
Jag har en Bosch Tvättmaskin där det verkar som att luckan har gått sönder. Handtaget är slappt och det går inte att öppna. Har provat nödöppnaren men det går inte heller. Antagligen påverkar bara nödöppnaren det elekroniska relät och det hjälper inte då handtaget inte funkar.

Det är en ur Logixx 8 serien. E-nr WAS28482SN/24. Hittar bara en användarmanual på Bosch hemsida och den ger inga ledtrådar.
Frontal vy av en stängd Bosch Logixx 8 tvättmaskin med slappt handtag och kläder inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet hur jag kan öppna luckan för att ta ut tvätten och/eller laga trotjänaren?
 

Bästa svaret

Stämmer att handtaget är trasigt. Det är gjort helt i plast och går relativt ofta sönder på dessa modeller. Går att få upp om man bryter i handtaget så att du får en glipa på högersidan. Då får man in en flatmejsel som du kan påverka låshaken med.

Sen demonterar du luckan och plockar bort handtaget helt så kan man använda maskinen utan problem tills du får dit ett nytt handtag.
 
  • Gilla
Lars_Porad och 2 till
  • Laddar…
Ja, bänd upp handtaget så mycket du kan. En plattmejsel sedan mellan haken och luckan och vrid så den öppnas. Lys med ficklampa så ser du haken som är av metall
 
  • Gilla
K Fleury och 1 till
  • Laddar…
BigR
Tack Nixon90 och torbeno! Det gick smidigt med lagom våld och skruvmejsel. Nu klarar vi oss tillsvidare.
 
  • Gilla
K Fleury
  • Laddar…
BigR
Handtaget har utgått så man får beställa hela luckan :mad: , typiskt!
 
  • Gilla
Eva Sandell
  • Laddar…
Och så finns det de som tycker man skall betala mycket mer för Bosch eftersom det är så bra kvalitet.
 
BigR skrev:
Handtaget har utgått så man får beställa hela luckan :mad: , typiskt!
Kolla upp en liknande maskin, det kan vara så att färgen är utgången bara. Så kan du göra en specialare och få en passande modell
 
  • Gilla
Phasma
  • Laddar…
Fotot på din maskin stämmer inte riktigt med sprängskissen på bosch hemsida. Är det helt rätt modellnr du skrev ovan?
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
A
Ofta är det ju den lilla tappen i plast som går av.
Den brukar jag ersätta med en liten skruv
 
BigR
Jo det är rätt nummer. Söker man på numret som visas i sprängskissen får man upp en bakplåt med träspade. Bosch erkände att dom hade "vissa problem" med detta. :thumbdown:
 
BigR
torbeno skrev:
Kolla upp en liknande maskin, det kan vara så att färgen är utgången bara. Så kan du göra en specialare och få en passande modell
Bra ide, men tiden är knapp så Har lite brådis att fixa det.

Hade det bara varit jag som kollat på maskinen hade jag nog försökt skruva dit en egen spärr som föreslogs.
 
BigR
Ok, det blev bra, maskinen blev lite snyggare för 800spänn. Har monterat luckan igår. Inte samma färgsättning, den är inverterad, grått är det gamla vita o tvärtom.
 
  • Gilla
nylen8007
  • Laddar…
Tvättmaskinslucka med bortmonterat handtag, röd pil pekar på övre metalldel och blå pil på undre metalldel för nödöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag inser att den ursprungliga frågeställaren har löst sitt problem, men svaren hjälpte mig nu, så jag ger gärna tillbaka lite till andra som söker lösning på samma problem. Jag har en Siemens-maskin (WM14S4M0DN) med identisk lucka. Jag fick upp den ganska enkelt med en skruvmejsel när jag bara hittade rätt ställe. Man får dra ut handtaget lite för att komma till.

Bilden visar luckan efter att jag har monterat bort handtaget. Pilarna anger ungefärlig riktning på mejseln. Antingen kan man trycka ut metalldelen vid den blå pilen (det är den som hantaget normalt drar i) eller så kan man trycka in (mot maskinen) metalldelen vid den röda pilen. Den övre metalldelen, vid röda pilen, verkar bara ha i syfte att kunna nödöppna med.

Färgavskrapningarna är resultatet av mitt rotande med bågfilsblad på fel ställe.

Den lilla plastklacken som har gått av på mitt handtag är svagt konstruerad, antingen för att vara svaga länken ifall någon drar för hårt i handtaget vid fel tillfälle eller för att börja gå sönder när tillverkaren tycker att det är dags att sälja en ny maskin.
 
  • Gilla
Solvskaftet och 29 till
  • Laddar…
Tack för bra bild. Hjälpte mig när handtaget på vår maskin gick sönder ikväll.
Har någon lyckats laga det eller har ni köpt en helt ny lucka?
 
N nylen8007 skrev:
Har någon lyckats laga det eller har ni köpt en helt ny lucka?
Jag har inte blivit färdig till att försöka laga än. Vi drar fortfarande i lilla metallspärren med fingret. Jag hyser gott hopp om att kunna skruva i en liten skriv där plastklacken satt på handtaget, som @electroluxaren skrev tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Ylva Björkman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.