Hallå fiberfolk!

Processen med att få fiber till kåken är i gång. Segt och omständligt, vilket var väntat med tanke på vad det är för firma som är entreprenör (låter de vara namnlösa så länge).

Hittills är det åtta (8!) gubbar som varit inblandade, och vi vet ännu inte riktigt vem som bär någon slags huvudansvar! :p Nåja, alla har varit trevliga och tillmötesgående, och ännu så länge hade de gjort ett helt OK jobb.

Eftersom jag har noll erfarenhet av fiber, så har jag inte kunnat vara så tydlig med hur jag skulle vilja att slutresultatet ska bli. Jag har gjort mitt bästa för att fråga om vilka förutsättningar krävs (böjradie och sådant) samt kommit med egna förslag. Svaren har genomgående varit positiva att "Jo, så kan vi göra" och "Vi gör som du vill ha det!".

En montör som var här tyckte att vi skulle strunta i boxen på utsidan av huset och istället dra slangarna hela vägen dit jag ville att själva innerboxen skulle sitta. Av olika skäl kommer slangen in genom ytterväggen i matkällaren. Här finns inget eluttag och jag ville ändå ha boxen i utrymmet bredvid matkällaren, vilket innebar att slangen måste dras igenom en innervägg. Detta är inget som entreprenören sysslar med, så efter en liten överläggning om placering borrade jag hålet själv för någon vecka sedan.

För ett par dagar sedan dök det upp en annan montör och drog in fiberslangen genom ytterväggen samt genom hålet jag borrat genom innerväggen. Boxen hamnade på ett bra ställe, men jag är lite mer tveksam till hur slangen går i matkällaren.

Efter denna långa utläggning är vi alltså framme vid min fråga till er som installerar fibrer: kunde inte detta gjorts på ett bättre och/eller snyggare sätt?

Orange fiberslang som är ojämnt dragen längs en vit vägg och genom ett borrat hål i en röd innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är som sagt i vår matkällare där vi inte direkt tillbringar långa stunder så det spelar inte så jättestor roll hur det ser ut...men ni vet hur det är, man vill ju gärna att ens hem ska vara stiligt, även om det är i "grovutrymmen".

Mvh
Fred
 
Iponly?
 
Jo, det kunde ha gjorts betydligt snyggare....
 
[SKPG]Zamora;2563903 skrev:
Jo, det kunde ha gjorts betydligt snyggare....
Kan du beskriva hur, utifrån min bild?
 
Chrissofsweden skrev:
Iponly?
Som i första inlägget:
(låter de vara namnlösa så länge)
 
Tja, hålet i innerväggen hade jag satt i takhöjd om möjligheten fanns
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Dels använda vit duct, sedan tillexempel borrat snett ifrån det andra rummet ut vid taket strax före hörnet och sedan ut på väggen för att sedan vika ner i pemslangen. Man får ju fixa och trixa lite i trät förstås.
 
Tack för bra synpunkter!

Saken är den att inget är omöjligt att rätta till än så länge. Fibern är inte blåst så jag har fortfarande chansen att be dem ändra dragningen.

Anledningen till att hålet genom innerväggen sitter så långt ned, och ut från ytterväggen, är att på andra sidan väggen är trappan mellan våningsplanen. Dess vagnstycke sätter stopp för en placering av boxen närmare taket och ytterväggen. Trappan omöjliggjorde också att gå rakt igenom ytterväggen in till utrymmet jag ville ha boxen, eftersom entreprenören endast borrar genom yttervägg ovan jord.

Installation av nätverksbox och kablar längs en vit vägg vid en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På denna sidan väggen är jag väldigt nöjd med installationen (och det är ju det viktigaste!). Boxen sitter med lagom avstånd, och med utgångarna åt rätt håll, för att dra nätverkskablarna mot ytterväggen och sedan nedåt längs trappans vagnstycke.

Duct, är det det orangea röret? Pemslangen, är det den grå slangen?


Röda hyllans gavel, i matkällaren, kan offras utan problem om det krävs för att få till en bättre dragning av röret.
 
holetaker skrev:
Tja, hålet i innerväggen hade jag satt i takhöjd om möjligheten fanns
Ja, jag fattade aldrig varför han satte det så långt ned. Jag tänkte att han inte kunde vinkla borrmaskinen tillräckligt, för det ska väl vara lite nedåtlut på hålet?
 
Naturligaste ser ju ut att vara att gå ut genom ytterväggen i hörnet och uppe vid taket, så blir det bara dragning på väggen och en böj åt vänster. Men hyllan får ju lossas åtminstone tillfälligt. Som det är gjort nu ser obegripligt onödigt klumpigt ut tycker jag men det kanske är så det görs normalt i de här fallen.
 
Jag har jobbat med fiberinstallationer i sthlm området med ungefär samma premisser som nämns i tråden, en jäkla stress och press på hur många villor man hinner med per dag.

MEN, sådär får det ju inte se ut :D
Man hade kunnat gjort det mycket snyggare!
En enkel lösning hade varit att kanske avsluta flexslangen som går genom väggen redan efter 1dm och sen därifrån satt en reducering på den orangea fiberducten för att kunna koppla på en tunnare, vit och mera böjlig inomhusduct samt klammat in den i hörnet osv.

Det hade räckt för att få en installation dom allra flesta skulle ha vart mycket nöjd med och tagit 10 minuter extra, om ens det.

Om fibern inte är inblåst ännu så tycker jag du ska ifrågasätta installationen så kan dom nog snygga till det!
 
Det går ju att dra den samma väg som den går, bara tajta till det lite och dra ducten (den orangea, som borde bytas till vit) i vinkeln mellan tak och vägg. Borra hålet i innerväggen snett uppåt då bara. Det går att ha rätt skarp böjradie, som en snusdosa är inga bekymmer.
 
[SKPG]Zamora;2563983 skrev:
Det går att ha rätt skarp böjradie, som en snusdosa är inga bekymmer.
Det var intressant! Just detta med böjradien är ju något som jag känt mig mycket osäker på, framförallt efter att första montören var här. Han sa att det är viktigt att ha en mjuk radie (och visade med handen ungefär den böj som nu finns mellan vägg och tak) eftersom hastigheterna går ned drastiskt om radien blir för skarp. Det var efter denna information som jag borrade hålet genom innerväggen. Detta hål vinklade jag uppåt just för att det skulle bli så stor böjradie som möjligt.


...sådär får det ju inte se ut :D
Man hade kunnat gjort det mycket snyggare!
En enkel lösning hade varit att kanske avsluta flexslangen som går genom väggen redan efter 1dm och sen därifrån satt en reducering på den orangea fiberducten för att kunna koppla på en tunnare, vit och mera böjlig inomhusduct samt klammat in den i hörnet osv.
Jag skulle inte ha några problem att ha pemslang hela vägen om den är snyggt dragen. Färgen spelar heller inte så stor roll eftersom jag antagligen kommer foga in den och måla om hela matkällaren när allt är klart. Därför spelar inte heller dutctens färg någon roll. Som jag förstod det av första montören som var här skulle det vara pemrör hela vägen genom yttervägg, genom matkällaren och genom innerväggen. Montör nr 2 sa att han hade slut på pemrör, så därför gjorde han som bilden visar...:|

EDIT:

Att byta ducten till vit tror jag blir knepigt...denna entreprenör verkar bara jobba med orange duct.
 
Med tanke på färgen; när dom installera fiber hos oss hörde jag att sen vita kabeln skulle vara inne eftersom den inte avgav farliga gaser vid brand som dom färgade kablarna gjorde typ orange, dom "färgade" var avsedda för utomhusbruk. Fick inte riktigt bekräftat om detta var en skröna eller inte. Sen tror jag inte att 1 meter kabel kommer göra skillnad mellan liv och död när det väl gäller.
 
Sammy_j skrev:
Med tanke på färgen; när dom installera fiber hos oss hörde jag att sen vita kabeln skulle vara inne eftersom den inte avgav farliga gaser vid brand som dom färgade kablarna gjorde typ orange, dom "färgade" var avsedda för utomhusbruk. Fick inte riktigt bekräftat om detta var en skröna eller inte. Sen tror jag inte att 1 meter kabel kommer göra skillnad mellan liv och död när det väl gäller.
Det är ändå bra information! Jag ska absolut ställa frågan, så får vi se vad reaktionen bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.