Hej alla glada.

Jag och min flickvän köpte för några månader sedan en lägenhet i ett hus byggt -95. Tidigare har där stått ett badkar i badrummet men idag är det en lös sarg i nedankant och ett duschdraperi.

Jag avskyr draperi idéen och är jätte trött på att behöva ställa schampoflaskor längst hela kanten för att det inte ska sugas in mot en när man duschar..

Min ursprungliga idé var en duschkabin men den sågades av flickvännen så tanken är att byta till duschdörrar. Det som gör det hela lite komplext är placeringen av brunnen, då det har stått ett badkar sedan tidigare. Idag är sargen till duschen 1200x900 och brunnen är givetvis längst ute i hörnet, vilket skrotar en del duschhörn om man säger så.

Tanken som slog mig var att man skulle kunna bygga en "förskjutning" som man sedan monterar duschdörrarna på. Alternativt att man endast sätter en duschdörr och bygger en "vägg" på andra sidan som får fylla funktionen som duschdörr.

Kriterierna jag har är att det skall vara en rak duschdörr. Då min första idé var att bygga med glasblock men det kommer inte fungera att fästa någonting i.

-Så vad säger reglerna? I dagsläget är det kakel på väggarna och plastmatta på golvet.

-Skulle jag få bygga upp någonting, jag bryter ju ingen fuktspärr mig veterligen.

-Vilket material skulle jag isåfall bygga i? Kan man bygga upp en vägg sedan kakla den?

I min värld skulle detta vara en möjlig lösning bara man inte bryter fuktspärren och siliconar efter sig, men jag kan vara helt ute och cykla :rolleyes:


Tacksam för hjälp!

Vänliga hälsningar Jonas
 
BirgitS
Jag tror det underlättar förståelsen om du lägger upp ett par foton på hur det ser ut idag och några enkla ritningar på hur du tänker dig placering av dörrar och/eller väggar.
 
Jämförelse av nuvarande och förslaget planlösningar för badrum med felplacerad avloppsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av öppna duschdörrar med fokus på den ovanliga placeringen av en brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum med duschdraperi med världskarttema och en felplacerad golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Där någonting. Som ni ser är placering av brunnen ganska tokig men drömmen om ett par duschdörrar finns ännu kvar!

Vänliga hälsningar Jonas
 
richardtenggren
Lär ju finnas vägg+dörrkombination i olika prisklasser, måtten är inte helt ovanliga.
 
Ja just det, jag glömde. Jag är inte jätte pigg på att lägga ner en förmögenhet med tanke på att vi bara ska bo här i några år.. :x

Därav tänkte jag att man kanske kunde hittat på en annan lösning och kommit undan lite billigare.
 
Redigerat:
BirgitS
Fallet är inget problem för några dörrar. Idag har vi en sarg och där rinner inte ut någonting alls.
 
Om ni flyttar skåpet hitåt och sätter en vägg rätt över då? :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.