Håller på och inreder min vind och ska snart sätta upp ångspärren. Ska man sätta upp den vågrätt lr lodrätt? Hur gör man runt takbjälkarna med skarvar osv?
Oisolerad vind med öppna träbjälkar och några isolerade partier mellan bjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det spelar egentligen ingen roll, detska ju vara tätt överallt. Man kör helt enkelt det som blir lättast!
Skarvar och avslut ska tejpas med avsedd tejp. Vilket fabrikat är det på ångspärren?
Vad är det för mått på din bild? Vad är det för bredd på ångspärren?
 
E
Det är lämpligt att börja uppifrån och sätt den vågrätt. När du sedan jobbar sig neråt så faller det sig naturligt att skarvarna hamnar på rätt sida Nästa plast. Läs sedan instruktionerna på plasten så du får rätt nått på överlappet och använd dig av rätt tejp så det blir tätt.
 
Ångspärren är ifrån byggmax 2.7 meter bred. Sen så har jag ca 1.1 m mellan takstolarna.
 
Då skulle jag dela våderna i vecket pch köra en halv bredd mellan varje takstol. Då får du ju typ 20cm överlapp vid varje skarv, det är bra. Då behöver du bara skära ut för hanbjälke ocj täta med flextejp där.
När jag sätter ångspärr så brukar jag börja på mitten och jobba mig utåt, först i ena riktningen sen den andra
Det är lättare att hanter 1x1m när man ska sträcka och klamra än att hantera 2x1m

Jag skulle kapat plasten på längden med 2dm övermått uppe och nere, sen dela våden där den är vikt
Sätta 2-3 klammer högst upp så att den hänger. Sen sätta klammerrad på mitten horisontellt, sen jobba mig neråt. När det är klart ta den övre biten, när allt är klamrat så renskär man och tejpar skarvar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.