Hejsan

Vad kan man förvänta sig att det är för typ av tätskikt under klinkersen i ett badrum som är så pass gammalt att det är gjutjärnsrör till avlopp som tittar upp genom golvet?

I bästa fall, tänker jag mig då, i fall det finns flera alternativ :)
 
Är det 60-tal så kan du förvänta dig följande:

1. Asbest i fix eller fog
2. Gjutjärnsrör
3. Kopparrör med dolda kopplingar.
4. Inget tätskikt
5. Masonit spikat var 8:e centimeter
6. Kakel direkt på masonit.

Kanske :) Lite foton skulle underlätta.
 
Ah klinkers missade jag. Osäker då..
 
Ska se om jag kan få tag på något foto.
 
Asfalt kan du förvänta dig, fast en bit ner i betongen.
 
Vårt gamla badrum, ursprungligen byggt ca. 1960, hade följande konstruktion:

Träbjälklag med gjutjärnsrör. Plankgolv. På det låg det ca 20mm betongliknande, oarmerat. Ovanpå det låg det flera lager med tjärpappa, ingjuten i tjära, totalt ca 15mm. Ocanpå det låg det ca 25mm murbruk, klinkers på det.

På väggarna var det först putsat med 35 - 30 mm bruk, armerat med hönsnät. På det var tjärpappen uppdragen där badkaret hade stått, upp till ca 80cm höjd, ovn det inget tätskikt. Ytterligare ca 25mm putsbruk, och så kakel på det.

Sedan hade förre ägaren 1991 "renoverat". Hade tagit bort badkaret, pluggat golvbrunnen, britsfälligt. kakel och klinkers ovanpå. Installerat duschkabin, med avloppet kopplat till det som varit Bide avlopp tidigare. Satt in en lång komod med tvättställ där tvättstället hade varit.

Dessutom hade han rivit elen i badrummet enl. metoden klippa av ledningar till armaturer, trycka in de spänningsförande ändarna i kakelfixet till det nya kaklet, "hittades" av bilningsmaskinen när vi rev...

Ny el hade dragits som utanpåliggande, matades via en borrning från rummet på andra sidan väggen. Just där han hade borrat, träffade han gjutjärnsröret för avloppsavluftningen, lyckades genom något under borra rakt igenom det, in igenom den nu överkaklade dosan, där strömbrytaren hade suttit, med gömda spänningsförande trådar i, och ut genom det nya kaklet, där en ny brytare monterats utanpåliggande, och utanpåliggande kabel till taklampa.
 
  • Gilla
  • Haha
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Vi hade ett annat mindre badrum som vi rev tidigare. Det var också ursprunligen byggt 1960. Med ungefär samma konstruktion som jag skrev om här ovan. Där hade man renoverat 1976, då utfört av samme ägare som hade byggt det ursprungligen.

Här hade man behållit klinkers på golvet, men rivit av kaklet på väggarna, monterat en gipsskiva direkt på väggen (alltså ovanpå tjärpappen...), och satt mosaik på väggarna.Inga synliga vattenskador innan rivning, men gipsskivan var svart av mögel, och kraftigt fuktskadad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.