Någon som har tips på var man kan hitta en (rostfri) diskho/disklåda i maximal storlek 200x200 mm?
Rund eller kvadratisk, för underlimmning eller överlimmning, säljare i Sverige eller utomlands spelar ingen roll. Alla tips mottages tacksamt!

Det minsta jag har hittat är Reginox L18 3016 KG som är 185x320 mm vilket är för "långt". :confused:
 
Varför så liten?
 
Jag ska ha en extra vattenkran vid spishällen (för att kunna fylla kastruller osv), och vad jag kan se så kräver reglerna att det även finns ett avlopp under denna kran. Typ så här:

Kökshylla med kryddor ovanför spishäll med en extra vattenkran och avlopp, och diverse köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenkran med öppet vattenflöde över ett litet avlopp i en köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det enda syftet med hon är att uppfylla kraven så sätt en sil/avloppsventil direkt i bänkskivan. 😉
 
vasken på bilden är en Gastronorm-kantin som en smidesfirma klippt ner en bottensil i. De kanske inte vill prata med dig som privatperson. Gå till ett snickeri och låt dem beställa en åt dig.
mvh Findus
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
vasken på bilden är en Gastronorm-kantin som en smidesfirma klippt ner en bottensil i. De kanske inte vill prata med dig som privatperson. Gå till ett snickeri och låt dem beställa en åt dig.
mvh Findus
Jag har letat land och rike runt efter något "färdigt" utan någon framgång, så något egentillverkat får bli blir sista utvägen. En 1/6 kantin (176x162 mm) skulle fungera, eller kanske en rostfri bunke/skål om jag vill ha en rund. Tack för förslaget!
 
Jag känner till sådana där håltagare, men problemet är att dom bara finns (till ett överkomligt pris) i 35 mm, och den minsta bottenventilen jag kan hitta kräver ett hål på 40-45 mm (och vanligast verkar vara 50-55 mm).

Det blir nog att experimentera lite med en hålsåg, eller kanske med handöverfräsen och en (metall-)ändfräs.
 
Då hade nog jag hellre kört med en kombo av borr, sticksåg och slip a la dremel. Möjligen kapskiva på dremel istället för borr/sticksåg.
 
Snyggt...men själv skulle jag bli galen av att bara kunna ta vatten där och inte kunna hälla av vatten från tex en kastrull eller skölja av en stekpanna..... ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Snyggt...men själv skulle jag bli galen av att bara kunna ta vatten där och inte kunna hälla av vatten från tex en kastrull eller skölja av en stekpanna..... ;)
Det är därför man har kökstriangeln, med en korrekt sådan behövs inte den här lilla kranen, tänker jag ;)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tänkte återkomma med en uppdatering; jag hittade en rostfri skål på 0.5 liter vars botten var precis samma storlek som en bottenventil. Så jag smältlimmade denna på en bit plywood och hade en verkstad spänna fast allt i en svarv och ta upp ett 55 mm hål i botten.

Låt mig presentera världens gulligaste diskho.
 
  • Hand håller en liten rostfri skål med bottenventil modifierad till diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handhållen hemmagjord mini-diskho av rostfri skål med bottenventil, monterad på plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hoffret och 8 till
  • Laddar…
Hahahahahaha, faen vad roligt!
Hur blev installationen på plats?
 
Köksrenovoveringen är inte påbörjad än, men jag återkommer med bilder när den är på plats (lär väl dröja ett halvår till...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.