Vi har så fasansfullt mycket träd och nu när vår nyanlagda gårdsplan har fått sig ett lyft funderar vi starkt på att investera i en lövblås eller uppsamlare man kopplar till trädgårdstraktorn (typ denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Tradgardsmaskiner-ovriga/Uppsamlare-2000034350/). Gubben tror att denna kommer fungera bra men jag tror att uppsamlaren även får med sig alla småsten då vi har 8/11 storlek på singeln. Ideér och förslag kring detta?
 
Jag skulle tveklöst satsat på lövblåsen. Har själv en hög stora björkar vid gårdsplanen. Räfsade förr upp löven, men säckarna gick knappt att lyfta för all sten som hamnade i säckarna. Införskaffade då en lövblås från Husqvarna, så nu blåser jag löven till lämpligt ställe och pytsar i säckarna. Betydligt lättare.
Biltemas uppsamlare, med 4 borstar tror jag precis som du, att den tar med sig småstenarna. Den är mer lämpad att dras på gräsmattan, där gräset sitter fast. Hade du haft asfalterad gårdsplan skulle det fungera kanon.
 
Tar blåsen även smågrenar?
 
Bild på gårdsplan tack!

Vi har ungefär samma problem, men löven blåser tack och lov bort ut över ängarna.

Så, kan du inte lägga upp en, eller ett par, bilder?
 
Uppsamlaren kommer nog att ta med sig en del småsten också ja. Och den kommer att bli full tokfort, ett ständigt tömmande av den.

Så satsa på en lövblås istället.
 
Jag gör inget - trots stora träd och många häckar. Löven blåser bort. En del hamnar längs häckarna och ger så småningom fin mylla. Inte ens på den stora grusade infarten/carporten ligger de kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.