ItWasntMe skrev:
trots att jag jobbar som snickare och gör likadana jobb så är jag gryyyyyymmt imponerad. Säger som jag sa tidigare.
Så j-a rent och snyggt och prydligt.
Kan med handen på hjärtat säga att är det ni som städar och håller rent efter dagens slut så är ni rena änglar, ni ska veta att ni sparar sååå mycket pengar på att snickarna kan arbeta effektivt och göra topnotch kvalitet. (det vet ni säkert, men det ska ändå uppmärksammas att det är guld värt.) Vet inte hur många gånger man fått höra att kunden ska städa och likförbannat traskar man runt i bråte och halkar runt. Sen ser jag på det viset det bygger att det där e ena riktigt vassa killar.
i m p o n e r a d =)
Eftersom svärfar håller i alla trådar så är det bara städa.
Order med hela handen ;)

Valkyr skrev:
Kollar man Ställnings AFS (2013:4) 30§ (sidan 18 i pdfen) så nämner den nät eller liknande skyddsanordning om lutningen överstiger 30°. Därmed inte sagt att vi (ställningsbyggare) ofta sätter nät om inte beställaren uttryckligen ber om det. Nu vet jag inte heller lutningen på taket, men det ser inte ut att vara över 30°. Men mitt ögonmått är inte vad det har varit.

Nu ska tråden få återgå till det fina bygget, och inte ställningar. :)
14 grader är taken så då är det inom rimlighetens namn :)
Några bilder på dagens arbete, inte lika mycket gjort idag, är ju ändå söndag och som svärfar uttryckte sig, vi börjar inte jobba förrän högmässan är klar dvs. efter 12.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Råspont på garagetakets baksida klar täckt med pressening då det började regna
Byggställningar och träkonstruktion av ett garage under uppbyggnad med delvis täckt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersida av ett garage tak under konstruktion täckt med råspont och synliga takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I veckan kommer jag jobba halvtid på vanliga arbetet resterande tid blir det att spika shingel på höga delen av taket så vi slipper en den av ställningen och kan sänka den lite till västkust skivan.
Förhoppningen är att jag och en kompis skall hinna hela denna innan nästa Helgs slut har vi tur hinner vi även garagetakets baksida klart också :) shingel är tungt och tar lång tid att lägga men jag hoppas det ser snyggt ut och hjälper till att skapa ett snyggt helhetsintryck.
Funderingarna låg också på falsat plåttak men det är enligt mitt tycke gammalmodigt ;)

Sen har jag en tanke att det kanske är behagligare att gå på shingel då man får bättre fästa när man väl skall göra underhåll.
 
Ser bra ut (y)
 
Välstädad byggarbetsplats :)

Ren och organiserad byggarbetsplats med ställningar framför en träkonstruktion som förbereds för takarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ren och organiserad byggarbetsplats med pågående konstruktion av ett trägarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag pappade vi klart baksidan av garagetaket och det är gjort klar för råspont på framsidan så detta kommer gubbarna lägga dit imorgon mesans vi sätter shingel på högdelen.

Nybeklädd och välstädad takyta på ett byggprojekt med synligt takpapp och träkonstruktion i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ren och strukturerad byggarbetsplats med pågående arbete på ett trägaragetak i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TAKET ÄR TÄTT!

Nyrenoverat tätt tak med shingel, träkonstruktion synlig till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och lite mer shingel
Nylagd shingel på ett tak med halvfärdigt takarbete vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvar på utsidan västkustskiva, panel och shingel på resten av taket.
 
Lite längre med shingel
Om någon tänkt lägga shingel avsätt MASSA tid till detta tar tid och är riktigt straff arbete!

Nylagd svart shingel på tak i fiskfjällsmönster under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat sätta västkustskiva

Halvfärdigt hus med pågående arbete på tak och väggar, byggställningar och isoleringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går undan :)
 
Än så länge, är beräknat till April så snart hoppas jag på lite kortare dagar :p
 
  • Gilla
Gizmokvack och 1 till
  • Laddar…
Bildbomb på vad som hänt:

Tak med nya asfaltssingel, vy över del av hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering monterad på husvägg med väderskydd och försegling runt fönster, sedd från byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat svart tak med asfaltssingel på en byggnad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med isolerade väggar och installerad plåtsarg, verktyg på metallställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husfasad under renovering med ställningar och en person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på hus med två personer och byggmaterial framför fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person applicerar takbeläggning på ett lutande husstak med häftpistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad kör du med för panel?
 
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
Liggande limträpanel 200 hög från Martinssons
 
Ah! Kul att se det! Funderar på samma till huset jag skall bygga.

Är det grundad eller behandlad på något sätt? Det är ungefär samma nyans vi skall ha.

Vita foder och knutar?
 
Robert-san01 skrev:
Ah! Kul att se det! Funderar på samma till huset jag skall bygga.

Är det grundad eller behandlad på något sätt? Det är ungefär samma nyans vi skall ha.

Vita foder och knutar?
Bergskristall heter färgen är från Beckers, panelen är grundad och målad ett varv, sista varvet blir nästa vår
 
Fick du den grundad och mellanstruken från Martinsson eller gjorde ni det själva?

Har haft lite diskussioner med Martinsson och blir inte helt klok på deras alternativ till grund som de presenterat, Sherwin-Williams.
 
Robert-san01 skrev:
Fick du den grundad och mellanstruken från Martinsson eller gjorde ni det själva?

Har haft lite diskussioner med Martinsson och blir inte helt klok på deras alternativ till grund som de presenterat, Sherwin-Williams.
Gjort från Martinsson vad jag vet är inte jag som beställt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.