Hej!
Jag söker briketter till en MOX-lödkolv. Någon som vet var jag kan köpa dessa?
 
Jag tvivlar på att de går att köpa idag, kanske går att hitta i något gammalt bortglömt mob. förråd någonstans ;)

Men jag råkar faktiskt ha en lödkolv med 10 briketter som jag skulle kunna tänka mig att avyttra on det är av intresse:

Gammal lödkolv med trähandtag bredvid tio briketter märkta "MOX PATENT MADE IN SWEDEN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får man fråga när du faktiskt använder denna?
 
Väcker minnen av lödövningar under kapten Wennberg som dessutom nogsamt och på bredaste skånska förklarade för gruppen SignMek vad akronymen AIDS stod för, direkt från mässens snack över cigarr och konjakskupa.
 
de flesta briketter som inte har använts för lödning har nog eldats för nöjes skull nu
 
  • Gilla
Roynem
  • Laddar…
Hej! Trevligt att några kommenterade min fråga.
För c:a 50 år sedan fick jag i uppgift att laga en telefon som inte fungerade. Detta var på landsbygden..
Det visade sig vara ett avbrott där inledningstrådarna från huvudstråket var inskarvade. Då fick jag ta fram stolpskorna klättra upp och löda fast den tråd som lossnat. Jag använde då en MOX-kolv.
Till saken hör att jag som 16-åring inte hade tillräcklig erfarenhet. När jag tände briketten sprutade det ut gnistor som hamnade på marken under mig. Yill följd att det torra gräset fattade eld. Det var knepigt att sedan klättra ner. Jag vill minnas att jag fick hoppa sista bilen. Jag lyckades släcka elden.
Idag är det nostalgi som gör att jag efterfrågar briketterna. Kanske kommer att visa söner och barnbarn.

Jag Vill gärna köpa att antal briketter. roger.zetterberg@telia.com Emotser "offert"
 
Jag fick en väldans massa verktyg och andra prylar efter min morfar som var linjemästare på Sydkraft. Jag antar att även han använde den uppe i stolparna. På gott och ont så har jag nog även ärvt endel av hans samlargener men jag försöker begränsa mig och har kommit till insikt om att jag (som den IT konsult jag är) nog aldrig kommer att behöva löda kablar uppe i en stolpe någonstans i ödemarken. (Jag tror annars att det även ligger ett par stolpskor kvar i sommarstugan som mina föräldrar övertagit.)

Men jag ser bilden framför mig när du ska återskapa scenen för barnbarnen med stolpskor, sprutande lödkolv, gräsbrand och allt. Hoppas du lyckas med släckningsarbetet även denna gång. ;) Du får be dem vara redo med mobiltelefonerna så vi kan se klippet på YouTube sedan. :)

Jag har ingen aning om vad värdet skulle kunna vara på dessa, knappast någon förmögenhet. Du har ett mail inom kort...
 
Kul, nu när jag hör det så låter detta med isfiske bekant. Det kan faktiskt vara något jag också hört av morfar som ägnade mycket tid åt både jakt och fiske.
 
A A Roger skrev:
Hej!
Jag söker briketter till en MOX-lödkolv. Någon som vet var jag kan köpa dessa?

Fortfarande i behov ? vad gör du med dom om man få fråga har x antal st
 
Redigerat:
A A Roger skrev:
Hej!
Jag söker briketter till en MOX-lödkolv. Någon som vet var jag kan köpa dessa?
Jag har 35 st . Smsa Gamla Moxbriketter och förpackningar i en öppnad kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mej på 0763081001
 
Hej! Mitt behov av c:a 10 st finns fortfarande, Vad kostar de inklusive frakt till Norrköping? Hälsningar // Roger roger.zetterberg@telia.com
 
Fick man lära sig något nytt igen.
Hade aldrig sett en moxkolv, tändsticka eller brikett. Efter lite googlande vet jag "allt" :)
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
A A Roger skrev:
Hej! Mitt behov av c:a 10 st finns fortfarande, Vad kostar de inklusive frakt till Norrköping? Hälsningar // Roger roger.zetterberg@telia.com
Du köper nog bättre av nån av de andra som hört av sej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.