P
Är inte syftet med en offert att den skall innehålla alla kostnader för det man vill ha hjälp med? eller att jobbet kostar xxxx kronor sen tillkommer 50 kr mil i milersättning eller liknande. Att behöva fråga om vad som tillkommer utanför det som står på offerten är ju ett tecken på ett helt sjukt system som är för att försöka debitera mer än man har rätt till / eller iaf kommit överens om.
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Jag uppfattar inte att det är bristfälliga offerter som diskuteras här, utan i huvudsak jobb där man man beställer utan underlag/offert.

Har man fått en offert där det inte står något alls om milersättning så är det ju bara låta bli att betala det senare.
 
S
lbgu skrev:
Att hantverkarna ofta mörkar transportkostnader plus annat framkommer rätt tydligt i denna tråd. Ett argument som kommit från hantverkarhåll för att inte baka in det i timkostnaden är att de då ska verka dyra jämfört med konkurrenter. Med det tänket så är det rätt självklart att de gör allt för att mörka diverse extrakostnader. Själva syftet med extrakostnaderna är ju att mörka slutpriset till kund. Försök till bedrägeri skulle jag kalla det.
Om man dolde resekostnaden ja, vet inte hur många som mörkar sin resekostnad men vi har den med på offerten.
 
MathiasS skrev:
Jag har inte sagt att ansvaret ligger på "offret", vänligen ålägg mig inte några hittepå-åsikter, däremot får du inga sympatier om du gör saker mot bättre vetande.
Just det går ju att diskutera. Om du, som du säger, inte ser att det här kommer att bli bättre förrän konsumenterna beter sig annorlunda, och att de har ansvaret, hur är det inte att lägga ansvaret på offren? För bedrägeri (eller bedrägligt beteende) i det här fallet?
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Du blir i detta fall för teoretiskt i resonemanget Lars.

Vi är inte nöjda med hur priser presenteras. Vi har då två alternativ som jag ser det.

1. Lobbyverksamhet mot branschorganisationer

2. Sluta köpa tjänster ospecificerat

Man skulle eventuellt kunna tänka sig någon lagförändring också, men skyddet för konsumenter är ju i detta avseende rätt långtgående redan. #1 kommer inte ge något resultat. Lagändring tror jag inte heller på. Så, antingen gör du ingenting och fortsätter att gnälla på ett internetforum, eller så slutar du handla av dessa oseriösa aktörer.

Gillar du inte att att företag X använder sig av barnarbetare för att kunna sälja möbler billigt så slutar du naturligvis att köpa möbler där. Inte fasen fortsätter du att shoppa där med motivet att du minsann inte ska ta något ansvar för det är inte ditt fel att företaget har en oetiskt och olaglig tillverkningsprocess.

Det är inte konsumenternas ansvar att hantverkare presenterar begripbara och korrekta prisuppgifter, men givetvis har jag som köpare och konsument ett annat ansvar. Man kan, åtminstone, tänka sig att mitt ansvar sträcker sig till att

1. jag vet vad jag vill köpa, på ett ungefär.
2. jag tar reda på vad produkten kostar, så att jag vet vad jag ska betala.

Om man som konsument inte har något som helst ansvar för att förstå vad saker kostar är det ju lätt att säga att "ojdå, kostar det 100kkr, ja det står ju iofs i offerten men den trodde jag inte jag behövde läsa".

Min förståelse är att företag redan idag har en lagstadgat skyldighet att redovisa vad saker kostar (KTL), men om konsumenter ändå väljer att anlita företag som inte gör det, vad gör man åt det.....

Vad tycker du själv, ska vi fortsätta handla tjänster utan att veta vad det kostar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Du blir i detta fall för teoretiskt i resonemanget Lars.

Vi är inte nöjda med hur priser presenteras. Vi har då två alternativ som jag ser det.

1. Lobbyverksamhet mot branschorganisationer

2. Sluta köpa tjänster ospecificerat

Man skulle eventuellt kunna tänka sig någon lagförändring också, men skyddet för konsumenter är ju i detta avseende rätt långtgående redan. #1 kommer inte ge något resultat. Lagändring tror jag inte heller på. Så, antingen gör du ingenting och fortsätter att gnälla på ett internetforum, eller så slutar du handla av dessa oseriösa aktörer.

Gillar du inte att att företag X använder sig av barnarbetare för att kunna sälja möbler billigt så slutar du naturligvis att köpa möbler där. Inte fasen fortsätter du att shoppa där med motivet att du minsann inte ska ta något ansvar för det är inte ditt fel att företaget har en oetiskt och olaglig tillverkningsprocess.

Det är inte konsumenternas ansvar att hantverkare presenterar begripbara och korrekta prisuppgifter, men givetvis har jag som köpare och konsument ett annat ansvar. Man kan, åtminstone, tänka sig att mitt ansvar sträcker sig till att

1. jag vet vad jag vill köpa, på ett ungefär.
2. jag tar reda på vad produkten kostar, så att jag vet vad jag ska betala.

Om man som konsument inte har något som helst ansvar för att förstå vad saker kostar är det ju lätt att säga att "ojdå, kostar det 100kkr, ja det står ju iofs i offerten men den trodde jag inte jag behövde läsa".

Min förståelse är att företag redan idag har en lagstadgat skyldighet att redovisa vad saker kostar (KTL), men om konsumenter ändå väljer att anlita företag som inte gör det, vad gör man åt det.....

Vad tycker du själv, ska vi fortsätta handla tjänster utan att veta vad det kostar?
Jag blir gråtmild! Det bästa du skrivit på länge. Om denna vetskap låg hos alla konsumenter skulle BH vara ett minne blott....nästan (y)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Möjligtvis. Men nu var det ju inte riktigt det vi diskuterade. Frågan skulle knappast kommit upp om hantverkarskrået varit rättframma med vilka kostnader som tillkommer. Och det är som sagt bara om man vet att fråga om det som det öht kommer upp. (Nej, jag talar naturligtvis inte om alla hantverkare här.)

Att då rycka på axlarna att "om du inte frågar får du skylla dig själv" är en moraliskt extremt tveksam hållning och inte juridiskt riktigt heller (nåja, det finns sätt för hantverkaren att krångla sig runt det). Att säga att ansvaret i det fallet ligger på "offret" är svårt att motivera. (Det är därför vi har lagar mot exv. ocker, eller andra situationer där en part försöker att utnyttja sitt övertag på ett omoraliskt sätt.)

Så det är verkligen inte att sätta sig på en hög häst att bortförklara ett sådant beteende. Och med "beteende" menar jag, att lägga på extra kostnader man inte är villig att berätta om i förväg för att försöka salta räkningen utöver det kunden lets att tro. Precis som vi sett berättats om bara några inlägg ovan.
Jag gillar ditt inlägg skarpt! mitt i nyllet, förmodligen så träffade du fler ömma tår än vad du anar.
(därav inga kommentarer från hantverkare)

Fortsätt gärna,ös på bara det behövs verkligen!
 
S
Stegväxellåda skrev:
Jag gillar ditt inlägg skarpt! mitt i nyllet, förmodligen så träffade du fler ömma tår än vad du anar.
(därav inga kommentarer från hantverkare)

Fortsätt gärna,ös på bara det behövs verkligen!
Eller så kommer det inga svar från hantverkare på grund av att ingen tar åt sig. Då de flesta hantverkare, till skillnad från vad byggahus häxjägare vill tro, lämnar sina offerter med ordentligt specade priser.
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Eller så beror det på att inlägget var ett svar till mig och jag är ingen hantverkare.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
. Jag påtalar bara att du som köpare har ett eget ansvar för vad du gör givet den situation säljarna på denna marknad försätter oss i.

Det är fult att inte redovisa alla kostnader och mörka vad det egentligen kostar - det som verkligen behöver hända är givetvis att detta upphör, men tills dess att det gör det är det ju inget som hindrar att du som köpare gör vad du kan för att skydda dig?

....dessutom, den som tror att detta beteende kommer upphöra frivilligt är otroligt blåögd. Det ENDA sättet att få detta att sluta är att låta bli att beställa av dessa hantverkare, hur jobbigt det än är.
Och ...

och hur olaglig man än måste bli ... eller ...?

Jag tänker på den intressanta grejen med behörighetskravet för elektriker, samt att fastighetsägaren sitter med ansvaret.

Har du som fastighetsägare en skadad elkabel så är det ett lagbrott att inte byta ut den, eller ta bort den.
Men inget av det får du göra själv, det är också ett lagbrott.

Bor man på något litet ställe där det kanske bara finns en elektriker, så blir man helt utlämnad till dennes nycker i prissättning. Om man inte vill vara brottslig då.

Just inom elområdet kan riktigt absurda situationer uppstå.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja i teorin kan hemska saker hända. I praktiken kan det säker lösa sig rätt ok.
 
Som vissatt andra redan påpekat så borde man vara källkritisk och ifrågasätta skribenten som anger 42 kr per kilometer. Känns som att han eller hon glömt ett kommatecken. 42 kr är mer lagom. Har sedan starten av miTT bolag för 5 år sedan fakturerat 50 kr milen och aldrig fått klagomål på den posten. Och alltid återkommande kunder.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Ja i teorin kan hemska saker hända. I praktiken kan det säker lösa sig rätt ok.
Ja visst har du i stort sett rätt.

Men nu var det inte jag själv som kom på detta. Utan det var i någon tråd om behörighet (du vet, dom där långa som till sist får lås ;)) som någon berättade om sin situation, med bara en elektriker i närmaste by som låg 4 mil bort.
Det fanns ju inte på kartan att ta dit denne för ett småjobb, han skulle typ ha tvåtusen spänn innan han ens började jobba hos den som skrev om detta. Så i praktiken gjorde han ju allt själv då.

Nu är ju detta lite special, lite värre än det jag skrev i förra inlägget.

Men jag har ändå sedan jag läste det grunnat lite på det lite märkliga som uppstår i "krocken" mellan dessa lagar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
kimpano skrev:
Som vissatt andra redan påpekat så borde man vara källkritisk och ifrågasätta skribenten som anger 42 kr per kilometer. Känns som att han eller hon glömt ett kommatecken. 42 kr är mer lagom. Har sedan starten av miTT bolag för 5 år sedan fakturerat 50 kr milen och aldrig fått klagomål på den posten. Och alltid återkommande kunder.
Jag skulle nog också ta uppgiften om 420.-/mil med en liten nypa salt, ja kanske en hel enkilosförpackning med salt t.o.m.

Men faktum är dock att plötsligt uppdykande bilkostnader har förargat mången köpare av hantverkstjänster. Jag har vänner och bekanta som blivit hyggligt rökta på detta.
Men inga 420.-/ mil dock. ;)



Eller ...
Det beror ju lite på hur firman har lagt upp sin modell, och hur journalisten menar och räknar.
Säg att firman har en fast framkörning på 42 spänn. Och sen råkar det vara så att kunden ifråga bor en km bort, då blir det ju precis så dyrt per km. Men trots allt verkligen en storm i ett vattenglas. :D
 
MathiasS skrev:
Du blir i detta fall för teoretiskt i resonemanget Lars.
OK då. Yrkesskada. ;)

MathiasS skrev:
Så, antingen gör du ingenting och fortsätter att gnälla på ett internetforum, eller så slutar du handla av dessa oseriösa aktörer.
Ja, här kan vi bli ännu mer konkreta: Jag handlar som sagt inte av sådana aktörer längre. Jag handlar öht inte av de jag inte känner sedan tidigare längre.

Jag vidhåller dock att det är svagt att försvara dessa affärsmetoder som vi sett sedan tidigare (även om det är ack så inlindat) både här i tråden och på forumet.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.