Hej!

Jag är i planeringsfasen för att anlägga en pool i min trädgård och klurar på hur jag skall göra med djupet. Jag har två döttrar (8 och 11 år) och de skall såklart kunna bottna i poolen, även om de är simkunniga. Men samtidigt kommer vi ju ha poolen i många år när barnen blivit större.

Ett sätt vore kanske att göra poolen fulldjup (1.50?) och på något sätt lägga i "saker" som gör poolen temporärt grundare? Någon som gjort något liknande? Går ju inte att hälla i mindre vatten direkt.
 
Redigerat:
K
Det låter väl som en bra idé, jag planerar för att göra en ekologisk baddamm och för att inte röra upp bottensedimenten kommer jag göra en trall av lärk som blir placerad ca 50 cm över botten i baddelen...

Har aldrig sett något liknande för vanliga pooler, men någon liknande lösning skulle väl fungera bra?
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag kan säga dig att ALLA som haft pool ett tag kan intyga att ungarna inte behöver bottna. Det går utmärkt ändå även för mycket små barn. Dessutom, gör du stådjup på poolen så blir det nej på hopp i poolen och det är inte kul.

Om du ändå tycker djupet är ett problem (för ungarna är det inte det), överväg att montera en halvrund trappa på gaveln, det blir en utmärkt start och landningsplats för den ovane.

Hur du än gör med en extra botten i poolen komer du få problem med cirkulationen i en väldigt stor vattenvolym, det är att be om vattenproblem....
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Det låter betryggande! De är båda mycket vattenvana och simmar väl. Sen är det ju så att man måste hålla ett öga på dem oavsett djup.

Har kontakt med en firma som skall mura upp poolen, så formatet är väldigt flexibelt. Kan välja att ha olika djup i olika delar och trappa etc. Har inte kommit så långt än i planeringen...
 
Man brukar hålla sig till ett djup i pooler <10m avden enkla anledningen att en djupdel inte riktigt kommer till sin rätt annars, man slår pannan i kanten om man försöker utnyttja djupet.....

Du säger mura, har ni tänkt bygga med skalblock eller vad är planen?
 
KristinaRT
Håller m MathiasS, för ungarnas del behöver du inte tänka på att de ska bottna....det är först i år min yngste bottnar i vår pool, men det har inte hindrat honom från att bada och ha kul i den de två tidigare åren....
 
Det som händer med barn som inte bottnar är att dom lär sig simma snabbt! Först simmar dom under vattnet och sedan lär man sig att simma med huvudet ovanför. Kan säga att det var fler än en badvakt som reagerade på vår yngstas metod att ta sig fram: simma under vattnet tills luften är slut, sjunk ner till botten och skjut ifrån med benen för att komma upp och andas, ner under igen och simma vidare. Det ser lite knäppt ut när en femåring gör det....
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Våra har lärt sig simma på samma sätt - under vatten först, och sedan över vatten :)
 
Klart det går att ha i mindre vatten, bara du löser det med antingen ett högre bräddavlopp eller flera.
Tycker dock du tänker fel. Håll uppsikt på barn i vatten, och satsa på en säker pooltäckning när ni inte badar.

Om barnen ramlar, kommer under vatten och får panik som kan dom utan problem drunka i ett par decimeter vatten.
 
Nästa sommar fyller min glasfiberpool 50 år!
Den har en grund del, en backe ner till djupdelen.
Den grunda delen är till mijan och ca 2.5M, backen ca 2M och den djupa ca 2.5M och 1.60 djup.

Kan rekommendera olika djup, men gärna mer än 1.60 I djupdelen så man kan dyka.
 
D
Kanske inte för ända målet och har nog löst sig med svaren.
Men såg för bra tag sedan ett videoklipp på Facebook vilket jag inte har kvar :(.
Där så hade de ett sänkbart och hjöjbart golv som när man inte använde pollen gjorde att poolen blev till altan.

Såg häftigt ut och första tanken praktiskt att när man inte använder poolen till att simma man kan hissa upp och få altandäck. Vet inte vad de kostar men lär nog kosta en del. Sedan undrar jag lite hur golvet mår såg ut som trä men kunde vara något fejk som ser ut som trä.
 
Har sett den där förut och det är riktigt coolt. Men jag undrar allt hur man håller vattnet tip-top. Har en känsla av att det inte finns något fritt ytvatten när den där konstruktionen är i sitt högsta läge och kan man inte cirkulera ytvatten är det lätt att det växer godsaker där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.