vanhaniemi skrev:
Struntprat igen. Vad hittar du på egentligen? Innan du skriver något som en sanning så läs på lite.
Aldrig i livet att man får bygga ett 2 meter högt staket i tomtgräns utan bygglov.
Det är byggnadsnämnden i kommunen som bestämmer och dom lutar sig mot Boverkets rekommendationer.
Man får göra altaner i marknivå utan bygglov fram till tomtgräns.
[länk]
Aldrig är att ta i. I Göteborg får man bygga plank med begränsad höjd men staket obegränsad.
 
Märk upp tomtgränsen. Ta med grannen ut och titta tillsammans på var gränsen går. Var tydlig med vad du vill. Enklast om han drar tillbaka trappan, ni behåller slänten men du förfogar över den del som ligger på din tomt. Trappan kan med fördel placeras där ni kommer överens om det. Plantera sen buskar, tuja, smultron eller vad du nu kan tycka passar bra i din del av slänten. Alternativt att ni kommer överens om att plantera något gemensamt i tomtgräns.

Jag försöker leva efter principen att hålla mig på god fot med grannarna. En förutsättning för det är att man håller sig på sin tomt, även grannarna. Allt blir liksom så mycket enklare då.
 
  • Gilla
  • Älska
Mitträcket och 3 till
  • Laddar…
harry73
Besiktningsmannen skrev:
Undrar vem det är som ska läsa på igentligen!!!!
Komm då gärna med lästips, annars är det bara tömma ord
 
harry73 skrev:
Komm då gärna med lästips, annars är det bara tömma ord
Jag ville bara hjälpa personen med bl.a. Tips/råd.
jag känner att jag inte behöver "bevisa/förklara" saker å ting till förståsigpåare.

Jag känner som besiktningsman, byggingenjör och med min erfarenhet för överlåtelsebesiktningar de senaste 10 åren att min kompetens är ganska bred inom bl.a. Dessa områden.
 
  • Gilla
FAKTAvsPATOS och 1 till
  • Laddar…
harry73
Även för ts skull är det bra om du kommer med lästips, annars är det fortfarande tömma ord
 
harry73 skrev:
Även för ts skull är det bra om du kommer med lästips, annars är det fortfarande tömma ord
Det är slutdiskuterat om detta från min sida.
Ts gör som han tror blir bäst
 
Besiktningsmannen skrev:
Jag ville bara hjälpa personen med bl.a. Tips/råd.
jag känner att jag inte behöver "bevisa/förklara" saker å ting till förståsigpåare.

Jag känner som besiktningsman, byggingenjör och med min erfarenhet för överlåtelsebesiktningar de senaste 10 åren att min kompetens är ganska bred inom bl.a. Dessa områden.
Ursäkta men detta var ett lågmärke när det gäller inlägg.
Snacka om översittarattityd.

Bygghus är väl ett forum för ömsesidig kunskaps information och diskussion :confused: om man då kommer med ett påstående så får man, tycker jag, vara beredd att utveckla sitt påstående eller hänvisa till relevant källa utan att komma med "härskarteknik" som besiktningsmannen försöker med :mad:
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 12 till
  • Laddar…
harry73
Besiktningsmannen står såklart själv för vad han skriver, men enligt mig är det inte bra marknadsföring för sin besiktningsverksamhet.
Kanske bättre att ta bort webbsidan från din profilsida :rolleyes:
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Besiktnigsmannen är ny på forumet för dagen - han är entusiastisk om ämnet så skräm inte bort han för mkt nu :) det kan ta ett tag innan man vant sig vid hur forum fungerar och hur man bäst uttrycker sig i text utan att bli missförstådd eller trampar nån på tårna...
 
  • Gilla
llehs och 5 till
  • Laddar…
Grönt stängsel med klätterväxter runt en trädgård, annonstext för självbyggd lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktionsbilder för att sätta upp ett stängsel, inklusive måttangivelser och tillvägagångssätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lättflyttat om d skulle visa sig vara fel uppmätt om din tomtyta 😎
 
  • Gilla
Trixen och 1 till
  • Laddar…
Besiktningsmannen skrev:
Svar: du kan ta bort det som är på fdn tomt.
[...]
Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen i Alingsås
Som flera redan förklarat är det egenmäktigt förfarande att göra åverkan på annans egendom även om den är på ens egen mark.

Är det med Anticimex vi har att göra eller?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
harry73 skrev:
Besiktningsmannen står såklart själv för vad han skriver, men enligt mig är det inte bra marknadsföring för sin besiktningsverksamhet.
Kanske bättre att ta bort webbsidan från din profilsida :rolleyes:
Behövs inte, död länk :)
 
jonmo skrev:
Som flera redan förklarat är det egenmäktigt förfarande att göra åverkan på annans egendom även om den är på ens egen mark.

Är det med Anticimex vi har att göra eller?
Besiktningsmannen är ny på forumet för dagen - han är entusiastisk om ämnet så skräm inte bort han för mkt nu det kan ta ett tag innan man vant sig vid hur forum fungerar och hur man bäst uttrycker sig i text utan att bli missförstådd eller trampar nån på tårna...

Personligen förstår jag att man kan tro det är egenmäktigt förfarande(det är ett tillgreppsbrott se senare inlägg) att såga bort - men flytta bort saker som inte ska vara där på sin tomt borde man få.
Frågan blir ju om trappen kan anses förstörd om man sågar bort den del som är på din tomt och lägger över den på grannens sida - han har ju fått tillbaka sin egendom iaf och att trä går att skarva dit igen om grannen vill ha trappan så lång fast på annan plats.

Annars har han väl rätt att börja ta hyra för tomten grannen "lånar"?
 
Redigerat:
  • Gilla
Myrmyra
  • Laddar…
Jag tror att om man sågar av en del av grannens trappa så är det ett definitivt steg mot att få så dålig grannsämja att det inte lämpar sig att bo kvar. Även om man juridiskt inte riskerar något.
 
jonmo skrev:
Som flera redan förklarat är det egenmäktigt förfarande att göra åverkan på annans egendom även om den är på ens egen mark.

Är det med Anticimex vi har att göra eller?
Eller förresten - det kan inte vara egenmäktigt förfarande för det är ett tillgreppsbrott - alltså att du tar/behåller något som är någon annans - snarare grannen som gör egenmäktigt förfarande som tar mark från någon annan.

TS vill inte behålla trappan på sin tomt - för DÅ gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande om han behåller den där och han vill inte vara olaglig...

TS du kan polisanmäla detta - värdet på mark är högt så det kan prioriteras ☺️
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.