harry73
c_olsson skrev:
Trappan ingår i samma regelverk som stödmurar etc som överskrider 50 cm höjd. Dvs anlägger man en trappa som är mer än 50 cm hög så krävs marklov. Men jag tror det redan finns marklov för alltihop men att placeringen är fel.
När är trappan 50 cm hög? här ligger den hela tiden på marken, så den är nog max 30 cm hög. En altan som är mer än 50cm hög kräver också bygglov, så jämförelsen med altanen stämmer säkert bra
 
Du har fått många bra svar angående hur man kan hantera det hela. Men jag tänkte på en sak som vår kommun har som krav.
"varje fastighetsägare är ansvarig för vatten från fastigheten"
Det innebär att man inte får slänta av mot en granne utan att ha ett dike, mitt vatten får ej rinna in på grannarnas tomt.
Det kan du också kontrollera med kommunen för som det är idag så kommer det troligtvis att ligga både jord och stora vattenpölar på din tomt som runnit från grannens slänt om det regnar.
Säg att du har juridiken på din sida om att inte inkräkta på din tomt samt att grannen ska förlägga ett dike på sin tomt för att förhindra att hans vatten rinner in på din tomt. bråkar han så kanske ni kan dela på diket och ha hälften var. Finns det ingenstans för diket att ta vägen så är det väl dränering till dagvatten som gäller vid stora mängder vatten? Det är dock något som ni själva får fixa då det är er fastighet.
 
Vi har dräneringsrör runt vår tomt
 
  • Gilla
Myrmyra och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
När är trappan 50 cm hög? här ligger den hela tiden på marken, så den är nog max 30 cm hög. En altan som är mer än 50cm hög kräver också bygglov, så jämförelsen med altanen stämmer säkert bra
Sen är frågan också om det är 50 cm från mark där det diffar som mest eller om det är vid medelmarknivå
 
Räknenisse skrev:
Du förstör någon annans egendom. Egenmäktigt förfarande alt. skadegörelse.
Du får inte skrota en bil som står felparkerad på din mark heller...

Man går till Kronofogden och ber honom plocka bort den och sedan får grannen betala kostnaden för det. (eller i bästa fall får grannen lust att göra det själv när han får reda på att det är så det kommer att bli)
Jag förstår verkligen att du TS inte vill ha en trappa från grannens tomt ner till din. Förslaget från Räknenisse ovan hade jag gått på. Du berättar att du inte vill ha trappan på någon del av din tomt och att du kommer att se till att Kronofogden plockar bort den.
 
  • Gilla
HomeBase88 och 1 till
  • Laddar…
PÅ den tiden då jag bodde på en fastighet högre liggande än grannen fanns bestämmelser (kommunala eller statliga vet jag ej) att den som hade den högre liggande tomten "ägde" slänten och skulle då anläggas på den högre liggande fastigheten.

Som alla vet (och tydligen TS granne också) så är det hopplöst att sköta en slänt "uppifrån".
Därför anlade vi det som på den tiden var på modet en stabil knäcksten mur och alla var nöjda.
Jag fick "större" tomt och ingen slänt att sköta. Grannen slapp dagvattnet från min tomt och han planterade sedan växter som använde muren som stöd. ;)
 
Jag tycker det låter som gräventreprenören gjort fel som råkat påbörja släntningen inne på din tomt. Jag tycker att du ska be grannen kontakta entreprenören så att denne kan rätta till misstaget.

Du kan ju också säga att du eftersträvar en god grannsämja, och då funkar det ju inte att göra intrång på varandras tomter med allt tjafs som det riskerar att innebära.
 
  • Gilla
Ma8e och 5 till
  • Laddar…
sir_daniel skrev:
Din tomt där får du ju såga Av trappen på, men all skötsel av en egen tomt/fastighet skall
Ske från sin egen tomt så att han har en slänt han måste sköta nedifrån dig är hans problem, föreslå att han schaktar bort 40cm (eller vad han behöver för att komma åt sin slänt.
Eller plantera egen häck eller staket så slipper du se allt.
Svar: du kan ta bort det som är på fdn tomt.
Sen så får inte grannen uppföra något närmare tomtgräns än 4,5 meter utan ditt godkännande.

Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen i Alingsås
 
  • Gilla
FAKTAvsPATOS
  • Laddar…
Besiktningsmannen skrev:
Bygglovsprövningarna för altan är 80cm.
Varierar väl mellan kommuner? Rätt säker på att det är 50cm här i Göteborg.
 
pelpet skrev:
Jag tycker det låter som gräventreprenören gjort fel som råkat påbörja släntningen inne på din tomt. Jag tycker att du ska be grannen kontakta entreprenören så att denne kan rätta till misstaget.

Du kan ju också säga att du eftersträvar en god grannsämja, och då funkar det ju inte att göra intrång på varandras tomter med allt tjafs som det riskerar att innebära.
Japp. Viktigt att sätta ned foten. Dels är det inte obetydliga värden som hanteras utan även viktigt att ha allt rätt från början för att inte strula till en exit om man skulle sälja. TS, du behöver vara tydligare, hoppas tråden har givit dig vind i seglen. Tror inte grannsämjan på något vis påverkas om du lägger fram det rätt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
harry73
Besiktningsmannen skrev:
Sen så får inte grannen uppföra något närmare tomtgräns än 4,5 meter utan ditt godkännande.
Struntprat. Staket får man sätta upp längs tomtgränsen utan medgivande. Ändra markhöjden är inte heller någon problem så länge man inte påverkar grannens tomt. Över en viss höjd behövd dock marklov.
Och söker man bygglov behöver man inte grannens medgivande och stämmer det överens med dp behöver man inte ens få en yttrande av grannen.
Altan eller trappa vet jag inte säkert men jag tror också att man kan uppföra längs tomtgränsen
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Staket är ok upp till 2 m utan lov. Men detta gäller trapp och altaner, då är d 4,5 meter ifrån utan grannarnas medgivande.
Och helt riktigt,,,, har Du fått bygglov behöver du inte bry dig om grannen👍
 
Struntprat igen. Vad hittar du på egentligen? Innan du skriver något som en sanning så läs på lite.
Aldrig i livet att man får bygga ett 2 meter högt staket i tomtgräns utan bygglov.
Det är byggnadsnämnden i kommunen som bestämmer och dom lutar sig mot Boverkets rekommendationer.
Man får göra altaner i marknivå utan bygglov fram till tomtgräns.
http://www.boverket.se/sv/byggande/...a-utan-bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
Undrar vem det är som ska läsa på igentligen!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.