Godafton. Jag och sambon är nyblivna husägare till en kåk från sent 1800-tal där tidigare ägare har gjort en del, minst sagt, tvivelaktiga lösningar. Det som bekymrar mig just nu är den läckande VVB:n. Det är en Nibe Compact 300 tillverkad -61. På bilden nedan har jag ringat in vilken del som läcker. Vad är det för del och var kan jag få tag på en sådan? Skålen under är på 2 liter och den måste jag tömma 2 ggr per dag så det är ganska brådskande.


Förrådsberedare med en ringad sektion som läcker, samlar upp vattnet i en 2-liters skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Varmvattenberedarens läckande del markerad, med 2-liters skål för uppsamling av vatten under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara en säkerhetsventil som gått över sin livslängd. Sitter ju lite illa till också men går att byta. Finns på t.ex Rinkaby Rör om du själv tror du fixar ett byte.
 
Den ska också läcka i vissa situvationer.
Har ni duchat och förbrukat mycket vatten dessa dagar?

När kallt vatten expanderar så ta det mer plats, och eftersom vatten inte kan komprimeras, så måste det överflödet ta vägen någonstans.

På alla varmvattenberedare finns det en övertycksventil/säkerhetsventil som släpper ut vatten när trycket blir för högt.
Så beroende på er uttagna vattenvolym så kan det vara normalt.
 
Tack för svaren.
Corre: Normalt är det verkligen inte eftersom läckaget som samlas upp är utöver det som rinner ut i avloppet via ansluten slang till säkerhetsventilen.
NetNut: Jo min tanke går också till säkerhetsventil modell äldre. Men till vänster om den sitter ju också något som ser ut att vara en säkerhetsventil eller är jag helt ute och cyklar?
 
Närmre forskande har nu visat att läckaget kommer från ovansidan av säkerhetsventilen (?). Som ni ser på sista bilden så är "locket" lite löst och går lyfta ca 2 mm. Och jag kan inte för mitt liv komma på hur man skulle kunna byta den utan att byta hela rörpaketet.
Lätt lyft säkerhetsventil med synligt läckage och text om funktionstryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand lyfter ett löst lock på en säkerhetsventil i ett vvs-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Men det sitter ju två säkerhetsventiler!

Den "svarta hatten" direkt till vänster ser onekligen ut som en nyare säkerhetsventil.

Problemet är ju att din äldre variant som läcker är inbyggd i ventilkombinationen!
 
Hur är det tänkt att den med den svarta hatten ska fungera?
Det kan ju knappast komma ut något vatten här 😕
Röranslutning med en svart hatt-liknande del som blockerar vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beredare från 1961, jag skulle ha bytt till en ny, kostar 12000:- hos Rinkaby.
Den är ju trots allt 55 år gammal...
 
Tro mig, tanken har slagit mig 😉 Dock så är det inget alternativ just nu. Vi ska nämligen byta tak nästa helg och gräva nytt avlopp till våren. Så nu är det en lösning i taget för att få saker att hålla ihop.
 
Grejen är ju att den kan börja läcka av rost i tanken vilken sekund som helst när den är så gammal och då kanske det inte är läge heller.
 
Rättelse från min sida. Den är tillverkad -76. Så den är ju bara 40 år gammal. Som ny! 😂
 
Krilleman
Problemet är ju om det går att gänga ur den läckande säkerhetsventilen.

Och om det går så vet man ju inte vilken gänga som döljer sig innanför.

Den nyare säkerhetsventilen verkar ha läckt och som "lösning" har tidigare ägare lockat den.

Om det inte går att gänga ur den läckande säkerhetsventilen så måste du byta hela ventilröret till ett nytt om du inte vill byta beredare. Och frågan är ju om det är värt det. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.