Sl22en skrev:
Det är grannen som äger slänten då han förändrat höjden på sin tomt för att komma upp till gatunivå
Det krävs såvitt jag vet bygglov för att ändra tomtens höjd i gränsen mer än 0,5 meter.
Så om grannen schaktat upp så det blivit en större höjdskillnad än tidigare mellan era tomter kan det vara så att det är bygglovspliktigt. Jag skulle börja med att kolla detta, eftersom han annars kan åläggas av kommunen att återställa.
 
  • Gilla
Kaajsa och 2 till
  • Laddar…
Kan förtydliga att detta är ett nybyggt område, jag flyttade in för 1 år sen. Grannen flyttades in i juli och planteringarna kom till i augusti. När de började sitt markarbetet i våras med uppfyllbad visste de inte vad de ville med slänten. Deras grannar med samma höjder har valt att sätta L- stöd .
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
harry73 skrev:
en friggebod eller attefallare kan man inte utan grannens medgivande sätta mot grannens tomtgräns.
Därav de sista två meningarna i mitt inlägg.
 
Jag säger inte att grannen gjort rätt, för jag tycker att man ska hålla sig på sin mark! Meen det skulle ju inte se mer klokt ut om trappen slutade två steg upp!? Det hade stört mig ännumer estetiskt..nu ser den iaf logisk ut (även om grannen såklart skulle pratat med dig först.. innan projektet påbörjats..

Respektlöst av grannen, även om h*n inte menade nått illa.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
även om grannen såklart skulle pratat med dig först.. innan projektet påbörjats..
Det kanske grannen försökte med?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Så du tycker att TS skall påskynda det fördomsfullt oundvikliga så att han får skiten direkt, just in case grannen kommer sluta vårda sin slänt i framtiden? Ja, tycker man det är en bra idé kan man så klart göra så också....
O ja, absolut tycker jag det. Jag menar, vem tycker inte att just det är den bästa idén?:rolleyes:

Om inlägget var otydligt så kan jag förstås förtydliga att det innehöll ett par frågor och en farhåga men inga åsikter från min sida ;)
 
Jag tycker inte man behöver acceptera 40 cm slänt på sin mark. Hade grannen börjat slänta av 1 m längre in på egen tomt så hade hela slänten varit på dennes mark samt att det hade funnits 60 cm att röra sig på för underhåll (nån kanske redan har föreslagit det, har inte läst alla inlägg).
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
bonnier skrev:
O ja, absolut tycker jag det. Jag menar, vem tycker inte att just det är den bästa idén?:rolleyes:

Om inlägget var otydligt så kan jag förstås förtydliga att det innehöll ett par frågor och en farhåga men inga åsikter från min sida ;)
Jag har svårt att se att summan av allt du skrev, oavsett interpunktation, syftade till något annat än att TS skall bortse ifrån fakta och utgå ifrån worst case baserat på fördomar. Grannen har bott i huset två månade, och du ifrågasätter nästa ägares intentioner? Så ja, vad menar du egentligen? Förtydliga gärna istället med vad du menade med dina ledande frågor.
 
Sen de började med sitt markarbetet i våras har vi varit oroliga över denna slänt och vi har försökt prata med dem när de varit och kollat till sitt husbygge. Men allt har varit väldigt luddigt, veligt och oklart från deras sida. . Jag vill inte ha en grannfejd. Hade vi haft 2 släta tomter mot varandra eller om det var en mindre brant slänt hade jag aldrig brytt mig om dessa cm. Vårt förslag till honom kommer bli att han får se till att fixa ett ordentligt avslut på slänten , som ska göras enligt konstens alla regler. Att de avslutet skulle hamna på min tomt är ok bara det blir rätt gjort. . Samt att vi flyttar trappan till högra hörnet av slänten.
 
  • Gilla
GöranSbo och 4 till
  • Laddar…
Bygger i betong skrev:
Det krävs såvitt jag vet bygglov för att ändra tomtens höjd i gränsen mer än 0,5 meter.
Så om grannen schaktat upp så det blivit en större höjdskillnad än tidigare mellan era tomter kan det vara så att det är bygglovspliktigt. Jag skulle börja med att kolla detta, eftersom han annars kan åläggas av kommunen att återställa.
Det är inte bygglovspliktigt utan det krävs marklov för att bygga den trappan och slänten. Det kan finnas ett sådant marklov ihop med bygglovet för hela fastigheten och man bör kontrollera allt som står där först.

Som det ser ut nu så har förmodligen både slänten och trappan byggts ca 1 meter fel i förhållande till vad som står i marklovet. Detta för att få en större gräsmatta. Man bör lämna in överklagan hos kommunen så får de ta hand om frågan gentemot grannen.
 
  • Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
BlueX skrev:
Jag tycker inte man behöver acceptera 40 cm slänt på sin mark. Hade grannen börjat slänta av 1 m längre in på egen tomt så hade hela slänten varit på dennes mark samt att det hade funnits 60 cm att röra sig på för underhåll (nån kanske redan har föreslagit det, har inte läst alla inlägg).
Jag tycker mig inte ha sett någon info som säger att slänten inte fanns från början, tvärtom har jag uppfattat att den gjorde det. Grannen har tydligen gjort något med marknivån på sin tomt, men exakt hur det har påverkat slänten och dess anslutning mot TS, om alls, är info jag saknar i tråden.

Detta är ett nybyggt område med vad jag förstår oklara tomter. Så att någonting skulle komma att ske verkar i princip självklart. TS tycks ha haft förväntningen att grannen skulle sätta L-stöd, för att andra grannar har gjort det. Men det är ju ingen garanti och det står ju grannen fritt (någorlunda i alla fall) att förvalta sin tomt.

Om grannen har fyllt ut in på TS tomt är det så klart inte rätt. Men om slänten fanns där, 40cm in på TS tomt, från början, ja då är det ju upp till TS att ta bort den del som finns på hans tomt, och ordna någon stödmur eller liknande mot sin grannes slänt, inom ramarna för vad man får och inte får göra.

Men givet informationen som framkommit i tråden, så blir min känsla att TS skall försöka lägga sitt hat åt sidan och försöka se det positiva i det som sker. Men det är ju helt baserat på min personliga uppfattning att en välvårdad slänt är bra mycket snyggare än höga L-stöd.
 
  • Gilla
Henriksberg1903 och 2 till
  • Laddar…
Sl22en skrev:
Att de avslutet skulle hamna på min tomt är ok bara det blir rätt gjort. .
Fint, då skymtar ju en lösning i alla fall (y)
En för bägge parter lämplig placering av trappan känns ju som något ni borde kunna komma överens om.

Hur menar du att ett "rätt gjort avslut" ser ut, om det hamnar på din tomt? Vad är det som är fel med dagens avslut?
 
Slänten fanns inte där men eftersom att hans gata ligger högre än min har han varit tvungen enligt detaljplan att fylla upp till gatunivå
 
Finns inget avslut i dag, bara en massa jord som radar ner på min gräsmatta. Kanske svårt att få en uppfattning på bilden men slänten är väldigt brant.
 
c_olsson skrev:
Det är inte bygglovspliktigt utan det krävs marklov för att bygga den trappan och slänten. Det kan finnas ett sådant marklov ihop med bygglovet för hela fastigheten och man bör kontrollera allt som står där först.

Som det ser ut nu så har förmodligen både slänten och trappan byggts ca 1 meter fel i förhållande till vad som står i marklovet. Detta för att få en större gräsmatta. Man bör lämna in överklagan hos kommunen så får de ta hand om frågan gentemot grannen.
Slänten kan jag förstå är marklovspliktig men gäller det även trappan? Vilken paragraf är det som reglerar den. Jag tycker det borde vara som som för trädäck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.