Hej

Sökte runt lite på forumet utan framgång. Har en fråga ang takpapp
Har i dag ett garagetak som sluttar 4 grader. Och är 8,5x5 m
Taket är 18 år gammalt.
Skall bygga ut ca 4m2 så det skall på ny papp där. Men fråga är: är det inte lika bra att byta allt?
Hur länge håller den gamla?
Eller kan man kleta på / måla / tjära nått lämpligt på ytan?
Se bifogad bild.
Pappen ligger på råspont.
Delar av garaget skall nu isoleras, så det hade varit bra om det blir tätt och inte börjar läcka på några år. :)


Mvh Stefan
 
  • Äldre takpapp på ett svagt sluttande garagetak med synliga skarvar och några löv och mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Såhär brukar man väl säga om livslängd:

Tegeltak håller minst 100 år
Betongtak ungefär lika länge
Plåttak (förzinkat) 20-30 år
Moderna papptak 25-30 år

Så är det säg mer än 10 år så kanske det är lika bra att lägga om?
Sen måste man väl tänka på lite speciella saker när lutningen är såpass låg också - dvs täta mellan överlappen ?

/K
 
Vart får du får du dina hitta på siffror i från egentligen?

Tegeltak håller minst 100 år: Väldigt sällan det håller 100 år oftast runt 60 år ca så minst 100 år är att på hit.

Betongtak ungefär lika länge: Aldrig över 60 år har jag set oftast bytts det vid 40-50 år och är då riktigt dåliga finns inga betong pannor som är 100 år.

Plåttak (förzinkat) 20-30 år: Man har ju 30 år garanti på plåten idag så plåt håller lätt 40-60 år beroende på typ och under håll kan det lätt hålla 100 år.

Moderna papptak 25-30 år: Detta är den ända som stämmer faktiskt.


Till ts nu på bilden ser papp taket fint ut och borde hålla en 10 år till men du behöver ju ta dit någon för att lägga pappen på det ny taket så då kan dom ju inspektera det gamla.
 
Åt vilket/vilka håll ska garaget byggas ut?
Närmst kameran?
Längs vänsterkanten?
Längst från kameran?

Är det nock på taket?

Man börjar alltid att lägga pappen nerifrån oberoende om det är liggande eller stående vådor. Om man gör tvärt om så kommer taket att börja läcka ganska fort.


Så om utbygget blir närmst kameran så måste hela taket läggas om t.o.m. nocken, uppe på nocken så bör man lägga pappen så att det är lika mycket på bägge sidor.
 
När man lägger svetsad papp så spelar det ingen roll om skarvarna ligger åt fel håll.
 
Hej igen
Tack för svaren.

Taket skall "förlängas" 1.5 m långs bort ifrån kameran.
Det finns ingen nock.
Man ser hela taket på bilden.
 
johan ivarsson skrev:
Vart får du får du dina hitta på siffror i från egentligen?

Tegeltak håller minst 100 år: Väldigt sällan det håller 100 år oftast runt 60 år ca så minst 100 år är att på hit.

Betongtak ungefär lika länge: Aldrig över 60 år har jag set oftast bytts det vid 40-50 år och är då riktigt dåliga finns inga betong pannor som är 100 år.

Plåttak (förzinkat) 20-30 år: Man har ju 30 år garanti på plåten idag så plåt håller lätt 40-60 år beroende på typ och under håll kan det lätt hålla 100 år.

Moderna papptak 25-30 år: Detta är den ända som stämmer faktiskt.


Till ts nu på bilden ser papp taket fint ut och borde hålla en 10 år till men du behöver ju ta dit någon för att lägga pappen på det ny taket så då kan dom ju inspektera det gamla.
En slagning på detta forum gav ovanstående siffror, och dessa har jag sett förut - sen finns det förstås väldiga variationer...

/K
 
Några synpunkter på hållbarheten hos olika takmaterial: Oberoende av material spelar taklutning och omgivande naturmiljö stor roll. Dagens takpapp har ofta inte papp som kärna utan t.ex. polyester eller liknande plastmaterial som inte är lika känsligt för rörelser i underlaget. Den bör därför hålla längre än gamla tiders lump- eller mineralpapp. Hållbarheten hos ett tak med pannor (lera eller betong) påverkas också av att man använder rätt dimensioner på läkt (1 tums ströläkt, inte som förr halvtums) och rätt kvalitet på spik (syrafast). Med rätt underlag och rätt utförande (och minst 27 graders lutning) bör ett tak med ofalsat lertegel hålla ca 70 år. Använder man glaserat lertegel kan man nog lägga på 10 år minst. När man lägger om ett tak med lertegel kan man återanvända de flesta pannorna. När det gäller betongpannor anser jag att en realistisk livslängd är ca 40 år (plus minus 10 år). Vid en omläggning måste man kassera pannorna. Moderna papptak (2 lagstäckning) bör hålla i minst 30 år och har fördelen att de kan användas även vid mycket låga taklutningar. Enligt min uppfattning ett underskattat alternativ. Livslängden på plåttak (skiv- eller bandtäckning) är beroende på läge i landet, plåtkvalitet och underhåll. Ett mycket bra alternativ är Rheinzink. Prismässigt mellan galvad plåt och kopparplåt. Håller säkert i 100 år utan underhåll. Det finns dock väldigt många tak med svartplåt som stått sedan mitten på 1800-talet tack vare bra underhåll (målning)!
 
Tack för svaren.
Jag skall ha papp på taket.
då jag tror att det är att rekommendera med 4 graders lutning.
Men frågan är om jag skall lägga om allt eller lägga något ovanpå den gamla för att förlänga livslängden?
och om man lägger ny papp, kan man lägga den på befintlig eller måste den bort?

Med vänlig hälsning Stefan
 
Tegeltak kan hålla i princip hur länge som helst, dvs själva tegelpannorna. Däremot måste man byta underlagspappen efter 40-60 år.
 
Om du skall lägga ny papp på den nya delen och behålla den gamla på den andra delen, eller lägga nytt på hela taket, är mer en filosofisk än en byggnadsteknisk fråga. Eftersom tillbyggnaden är en mindre del blir det billigare att skarva i och sedan byta allt efter 12 år eller vad det kan röra sig om. Planerar du att sälja huset innan dess är det kanske inte så bra att ha ett tak med olika status på skilda delar. Hur man gör för att skarva i beror på vilka produkter som använts tidigare. Sedan kanske det inte blir så snyggt heller. Det beror på vem som gör det och hur.
 
Stesod skrev:
Tack för svaren.
Jag skall ha papp på taket.
då jag tror att det är att rekommendera med 4 graders lutning.
Men frågan är om jag skall lägga om allt eller lägga något ovanpå den gamla för att förlänga livslängden?
och om man lägger ny papp, kan man lägga den på befintlig eller måste den bort?

Med vänlig hälsning Stefan
Ta bort den gamla skulle jag säga...blir nog varken bra eller snyggt annars, finns inga direkta fördelar med att behålla den och dessutom ser du ju inte om det finns ev skador undertill...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.