Tjena. P.g av radon i huset så behövde jag förbättra ventilationen. Valet blev att gå all in och installera FTX med all rördragning det innebär.

Bergvärmepumpen kommer då naturligtvis få en enklare uppgift i huset med uppvärmningen... Tänkte att den behöver justeras in för att optimalt hantera husets förbättrade värmeprestanda... Frågan är hur...


Tänkte först att man skulle vinkla om grafen lite så att BV'n inte drar på så mycket. Funderar även på om jag ska höja påverkansvärdet av inre temperatursensorn eftersom luften i huset blandas runt bättre nu...

Har ställt FTX ventilationen två grader högre än BV men med avstängd extravärme så att FTX aggregatet kämpar med att behålla värmen så mycket som möjligt...


Tänker jag rätt? hur har ni ställt in sakerna?

Höres!
 
Det bästa ur ekonomisk synvinkel är att kurvan/framledningstemeraturen på vp är så låg som möjligt.
Och för att kunna hitta rätt kurva måste innegivaren stängas av / kopplas bort.
Rätt kurva hittar du enklast när det är riktigt kallt, minusgrader. Gärna vid DUT, dimensionerad utetemperatur.

För att kunna nyttja så låg framledningstemp som möjligt är det av största vikt att den värmeavgivande ytan nyttjas till 100%.
Alltså att tex flödet i radiatorer är korrekt och inte hindras av termostater eller annat.


Vad hade du för typ av ventilation tidigare?
FTX genererar ingen värme i sig själv utan återvinner bara värme ur redan uppvärmd luft.
Har du tidigare haft dålig/obefintlig ventilation tidigare kommer din energiförbrukning totalt sett troligtvis öka med FTX, men du får ett underbart klimat inomhus.
 
Redigerat:
Tjena
Jo tidigare ventilation är spaltventiler i fönster och i övrigt bortbyggd och igentäppta ventilationskanaler... Ja det var skrämmande.

Igentligen så var endast frånluften mha imkanalen den enda som fungerade.

Håller på att byta fönsterlister och täta gamla spaltventiler i väntan på att ekonomin ska tillåta fönsterbyte för att verkligen täta till huset.

Jag låter värmepanans graf vara i vinter så får vi se hur det känns och om jag behöver göra några ändringar.
 
Christer Hedlund skrev:
Jag låter värmepanans graf vara i vinter så får vi se hur det känns och om jag behöver göra några ändringar.
Men lyd gärna rådet och koppla ur inomhusgivaren om du har en sådan så du kan justera kurvan ordentligt. Kopplar du inte ur den så kommer du få rätt temperatur inomhus men en ineffektiv(=dyrare) drift av VP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.