Vet att det finns en äldre tråd om att räta upp gamla dörrar på Byggahus.se. Jag och svärfar gjorde det igår, det gick fint! Vi sågade ett antar skåror på den sida dörren bångnade ut och slog in kilar i stål. Bifogar ett par bilder. Tips är att göra kilar i stål, gör ni i trä behöver det vara riktigt hårt trä, typ ek eller dyl. Nu är dörren rak och fin!
Två stålkilar på ljust underlag, använda för att räta upp en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person i blå overall som reparerar en skev träddörr genom att slå in stålkilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik Simson och 1 till
  • Laddar…
Blir det inte besvärligt när man t ex ska slipa? Träkilar låter ju smidigare, men har ni erfarenheter som säger att det inte blir bra med trä? Jag har bara provat att räta upp med kilar en gång (en simpel grind) och då gjorde jag det med billiga furukilar som penslades med trälim och bankades i. Det blev acceptabelt i mina ögon åtminstone.
 
Hej! Träkilar funkar absolut, så gjordes det ju förr. Dock tycker jag när dörren är i riktigt tjurvirke funkar stål bättre eftersom det inte ger med sig. Ang slipningen så gjorde vi kilarna smalare än själva spåret så de sticker inte ut någonstans. Bara att spackla igen.
 
M
Kanutus skrev:
Hej! Träkilar funkar absolut, så gjordes det ju förr. Dock tycker jag när dörren är i riktigt tjurvirke funkar stål bättre eftersom det inte ger med sig. Ang slipningen så gjorde vi kilarna smalare än själva spåret så de sticker inte ut någonstans. Bara att spackla igen.
Problemet är väl lite att man använde kärnvirke (i alla fall till ytterdörrar) och kärnvirke från förr som har fått torka i 120 år är väl hårt som självaste <fyll i valfritt ord>.

Vet en gammal kompis som inte ens lyckades spika panel i vissa av sina timmerstockar utan att förborra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.