Jag har "bökat" runt på olika ställen i källaren. Gjuten betong från 1909. Ett rum är det nån "äldre" färg som sitter som berget, jag har där målat med en "putsfärg" över både gamla färgen och de bitar där färgen lossnat. Det sitter bra, suttit ett år nu, bor på en "grusås" så trots dränering nog är från byggåret är det "kruttorrt" i källaren... (eller iallafall ingen synlig fukt, dock funkar inte plastfärg på sandspackel på en källarvägg, att det är orange och persikofärgat gör väl inte saken bättre).

På stora ytor är det målat med en plastfärg som det verkar -relativt- enkelt att skrapa bort. Vår tvättstuga ser för j-lig ut nu då färgen lossnat och jag gjort om lite map rör etc. Det ligger ganska långt bort i renoveringen att fixa hela tvättstugan som jag vill ha det. Jag skulle gärna måla på väggarna här (det är på ytterväggar som färgen släppt). Det jag funderar på är om silikatfärg är ett bra val, och (huvudfrågan) OM jag målar med silikatfärg, har jag då sågat av grenen jag sitter på om jag sen vill kakla på dessa väggar - när jag väl har tid att renovera ordentligt i tvättstugan...

Jag TROR jag vill ha kaklat på bara mindre ytor och vitmålat på resten, går det inte att kakla på silikatfärg så är det kanske bättre att provisoriskt kakla på på just dessa områden....
 
Vi har en liknande situation som du. Plastfärg i källare från -33. Jag vet inte hur silikatfärg beter sig, men så här har vi gjort/kommer att göra.

1. Skrapa eller slipa bort plastfärgen.
2. Reparera putsen eller putsa om.
3. Måla med kalkfärg (gotlandskalk)

På kalkfärg kan man putsa, så jag antar att det inte är några problem att sätta kakel på den heller. Jag gissar att detsamma gäller silikatfärg, men är inte säker.

Jag är mycket nöjd med de delar som redan är målade. För oss räckte det med tre strykningar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ingen som har tydligt svar, kan man kakla på silikatmålad yta eller ej?
 
Min tvättstuga /Badrum i källaren är målad med silikat och kaklad över. Har nog suttit i 20år nu iallafall. Kaklet sattes på målade väggar med primer under fixet.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Danke. Då vågar jag nog prova detta... ;)
 
Hej @JohanLun!

Såg att du fortfarande är aktiv på forumet så jag ger mig på ett litet trådlyft på en 5 år. Hur fungerade det i retrospektiv att kakla på silikatfärg? Testade du någon gång?

Jag har en liknande situation där jag renoverar en tvättstugan efter att vi dränerade i vintras. Har putsat upp ytterväggar där den gamla putsen var helt bedrövlig (behövde rivas ner helt) och snyggat till lite innerväggar med gipsbruk. Tänkte måla allt med silikatfärg och de ytor där det kan tänkas skvätta lite i framtiden tänkte jag ev. sätta kakel senare. Men det är inte helt säkert, om det blir bra med bara färgen så kanske vi håller oss från det.

Ett litet sidospår, silikatfärg verkar alltid vara helmatt om jag fattat rätt? Ser det bra ut med vita helmatta väggar i en tvättstuga (om det var så det blev för er?).
 
Jag provade aldrig. :)
 
Då är jag med! Bara målade väggar eller valde du att kakla från början? :)
 
J JonathanFlod skrev:
Då är jag med! Bara målade väggar eller valde du att kakla från början? :)
Haha, min tvättstuga ser ut som den gjorde när tråden skrevs. Jag har inte gjort nåt alls. Det ligger fortfarande framför mig. Jag är nog inne på att kakla minimalt och ha vitmålade väggar.
 
J JonathanFlod skrev:
och snyggat till lite innerväggar med gipsbruk.
det är nog bra att inte köra gipsbruk på ytterväggar, det tror jag är lite dåligt om det kommer fukt...
 
Aha, då är jag med. Då kanske jag hinner svara på frågan själv någon gång framöver :).

Gipsbruk är bara på innerväggar, ytterväggarna är nyputsade och fina. Gjorde en väldigt gedigen dränering i vintras så det är praktiskt taget torrt i källaren (samma fukthalt som övriga våningsplan), har och testat att tejpa plast på olika delar av golvet och ingen kondens alls just nu.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.