Jag använder nästan alltid tigersågen då jag är uppe och såga grenar eller kapar en bit upp. Funkar perfekt upp till en ca 15 cm. Känns otroligt mycket säkrare då du inte behöver vara rädd för kast + att den stannar snabbt.

Står jag på marken blir det motorsågen....
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Och jag som fällt ett tiotal småtallar (10-15 cm) med fogsvans idag, för jag inte orkade ta på mig alla skydd och dessutom hade svårt att välja mellan elsåg eller bensinsåg 😊. Fogsvansen var dessutom i det närmaste ljudlös.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Den duger, jag har kört med en 1.3kW Stihl och tagit ned ganska många träd - Räkna inte med att den är en hjälte när det kommer till stammar större än 30cm då i vart fall min Stihl fick kämpa. Och med en Stiga på 1.2kW och en svärdlängd på 35cm så lär det gå tungt på större träd.

Däremot prima såg till mindre träd och för kvistar.

Generellt kan jag tycka att den verkar tung viktmässigt samt att den verkar vibrera uta tusan och man jämför med motsvarande av något kvalitetsmärke, typ Stihl. Men för mindre enklare arbeten spelar det ingen roll.
 
En bra motorsåg med skarp kedja är guld värd för sånt här, allt annat är bara jobbigt och till och med farligt. Skyddsutrustning är en självklarhet likaså att man kollar alla skyddssystemen i sågen med jämna mellanrum.

Detta sagt, tycker knappt det går att få kast på moderna svärd/kedjekombinationer. Jag kör nästan uteslutande med "slimcut"-kedjor och 13-tumssvärd. Extremt säkert och lätthanterligt och gör dessutom att man får ut max prestanda av hobbybetonade sågar med mera blygsamma kraftresurser.

Själv tycker jag att en bra kompromiss ligger någonstans kring 40 - 45 cc, då är maskinerna fortfarande ganska lätta men samtidigt bra acceleration och kraft i dom om det är en vettig konstruktion. Själv har jag en Partner 410 CCS (drygt 40 cc bara) inköpt för ca 15 år sedan, tyckte den var en smula dyr vid den tiden eftersom jag bara skulle såga ner ett körsbärsträd på tomten. Ca 3500 spänn för sågen och sedan skyddsutrustning på det...

Men jäklar vad mycket jag använt den sedan dess och lika kul varje gång. Mycket jobb har det blivit hos släktingar & vänner med ved och skog att sköta, härligt! Trimmat den litet via optimering av ljuddämpare och portar, blev ett sjuhelsikes litet lätt kraftpaket på 4,7 kg utan svärd. Känslan är typ racingmaskin, supersnabb acceleration och en ren fröjd att arbeta med vid tex kvistning. Så även om det kanske svider en smula i plånboken precis vid inköpet så ger en bra maskin väldigt mycket tillbaka i form av arbetsglädje och nya möjligheter.
__
Fila kedja lärde jag mig när jag jobbade som skogshuggare i 20-årsåldern. En rundfil i lämplig storlek och en flatfil är allt som behövs för att få kedjan i absolut toppskick. Är man ovan kanske man kan ha nytta av en mall men till att börja med måste man förstå geometrin i en riktigt skarp kedja.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Henri skrev:
Är det mindre risk att arbeta med en tigersåg än med en motorsåg?
ja!

ett tigersågblad kan du i princip ta på när det är i rörelse, prova inte det med en motorsåg!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D09
HasseTeknik skrev:
Och jag som fällt ett tiotal småtallar (10-15 cm) med fogsvans idag, för jag inte orkade ta på mig alla skydd och dessutom hade svårt att välja mellan elsåg eller bensinsåg 😊. Fogsvansen var dessutom i det närmaste ljudlös.
Tänkte säga det med. För mindre träd så går ju en rejäl "handsåg" utmärkt :)
 
hsd
Med träning och noggranhet blir en filad kjedja bättre än en ny
även en omslipad blir bättre efter första filningen
se på vana skogsarbetare -de filar kedjan vid varje paus
lättast att lära sig rätt och enklast filteknik är att lära sig av någon van person
jag använder en enkel filmall och en rundfil, har en kjedjeslip som används om det blivit grövre avvikelser
 
De flesta tror att trädfällning är svårt arbete som kräver dyr såg. Men vedkapning är enkelt jobb där billig motorsåg duger.

I Själv verket är det tvärtom. Som redan nämnts i tråden, kan man fälla ett träd med vilket sorts såg som helst nästan.
Att kapa ved kräver dock ganska mycket mer av en såg.
 
[video]https://youtu.be/RYGpagLSKEk?t=535[/video]
 
AG A skrev:
De flesta tror att trädfällning är svårt arbete som kräver dyr såg. Men vedkapning är enkelt jobb där billig motorsåg duger.

I Själv verket är det tvärtom. Som redan nämnts i tråden, kan man fälla ett träd med vilket sorts såg som helst nästan.
Att kapa ved kräver dock ganska mycket mer av en såg.
Håller med om att det rent prestandamässigt inte behövs några särskilt kraftiga sågar för att fälla typ gamla fruktträd på tomten och det krävs litet mer pulver i prylarna om man ska stå och kapa upp ett par kubik ved. Trädfällning kan dock vara mycket kompetenskrävande för att göra på säkert sätt med önskat resultat, även vedkapning kräver eftertanke om man ska arbeta säkert.

Kedjesågar är säkra och mycket effektiva redskap om man använder dem på rätt sätt och har rätt skyddsutrustning. En el-kedjesåg är inte säkrare på något vis jämfört med en bensindriven kedjesåg tex, en vanlig missuppfattning.

Nu vill jag inte gå så långt som att börja tjata om motorsågskörkort av de olika klassningarna som finns men noterar ändå att det numera är ett krav för alla som jobbar för annan än sig själv som jag uppfattat det. En motorsåg är troligen en av de potentiellt farligaste prylarna man kan handha som privatperson men samtidigt relativt riskfri och ytterst effektiv för det den är avsedd för - om man vet vad man gör och känner till och kan hantera riskerna.

Det är ett verktyg som kräver väldigt mycket mer av kunskap och erfarenhet för att hantera säkert än säg en vinkelslip, tigersåg eller sticksåg. Särskilt när handhavandet kombineras med åtskilliga ton trädmassa som ska tas ner på kontrollerat sätt utan att skada folk & fä, egendom.

Själv har jag inget motorsågskörkort, det fanns inte på den tiden när jag jobbade professionellt i skogen. Men jag kan tillräckligt för att hantera det jag själv möter som "hobbyist" idag, gott så. Aldrig i livet att jag ger mig in och roddar med stormfällen osv, det krävs en helt annan kunskapsnivå för det och egentligen helt annan utrustning än en gubbe med en motorsåg.

Men är det kedjesåg som blir valet av verktyg här, googla litet på youtube om säkra fällningstekniker och se till att investera i grundläggande säkerhetsutrustning det kostar inte många hundralappar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är lättare att såga med en liten klen såg med vass och fin kedja än en stark proffssåg där kedjan blivit slö och ovass. Då hjälper det inte hur fin sågen är. Den där Stigan funkar säkert helt ok till lite hobbysågning för eget bruk.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.