Hej!
Finns det någon som kan hjälpa mig med tips och idéer.

Hus byggt 1767 och tillbyggt. Vill ha 1700 tals stil, trots renovering och tillbyggnad.

Bakgrund
Lister och fönsterfoder önskas samt taklister, golvlister och speglar på vägg. Takhöjd 2,38 m samt 3 meter i vissa rum. Fönsterhöjd 1,3 m och 1,1 m bred. Golven är breda granbrädir ca 35-40 cm som ska såpskuras och taken samma slags trä som målats medveten linoljefärg.

Funderingar:
1. Vilken slags list passar dörr och fönster?

2. Golvlist?

3. Taklist, Hålkälslist? Hålkäl med pärla? Annan slags list?

4. Dimensioner?

5. Tanken är att bygga speglar. Dekorlister, tips någon?

6. Färgval, linoljefärg, vattenbaserad färg...

Andra tips för att få rätta slags känslan...snälla hjälp mig ! ::x
 
S
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Winston2009 skrev:
Hej!
Finns det någon som kan hjälpa mig med tips och idéer.

Hus byggt 1767 och tillbyggt. Vill ha 1700 tals stil, trots renovering och tillbyggnad.

Bakgrund
Lister och fönsterfoder önskas samt taklister, golvlister och speglar på vägg. Takhöjd 2,38 m samt 3 meter i vissa rum. Fönsterhöjd 1,3 m och 1,1 m bred. Golven är breda granbrädir ca 35-40 cm som ska såpskuras och taken samma slags trä som målats medveten linoljefärg.

Funderingar:
1. Vilken slags list passar dörr och fönster?

2. Golvlist?

3. Taklist, Hålkälslist? Hålkäl med pärla? Annan slags list?

4. Dimensioner?

5. Tanken är att bygga speglar. Dekorlister, tips någon?

6. Färgval, linoljefärg, vattenbaserad färg...

Andra tips för att få rätta slags känslan...snälla hjälp mig ! ::x
Bara mina tankar och hela byggnadsvårdssverige :)
Inte billigaste men bra urval veckebosåg bygger man gammalt ska man måla med gamla färger, både för att få rätt lyster/känsla sen även för den är skön att måla med :) gamla lister kräver linoljefärg så att man ser penseldragen, de försvinner och blir supersläta med moderna färger.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Kan annars tipsa dig om ett hyvleri här i Östergötland, nära Skärblacka. Skickar pm :)
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Tyvärr känner jag inte till de lokala varianterna i Östergötland.... men 1700-talslister var ofta mycket tjockare och hade smalare profiler i förhållande till hela listbredden än de efterapningar som säljs i dag.

Här i trakten var fönsterfoder och golvlister kring 120x22 mm. Taklisterna var hålkäl ca 90mm breda.

Halvpanel med speglar byggs traditionellt som tappade ramar med speglar insatta. Det var dyrt och fanns bara hos de rikaste storbönderna.

Färgvalet är naturligtvis linoljefärg på alla snickeridetaljer. Allt annat är helgerån och vandalism.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Numera har ju tom beijer breda lister och foder i sitt sortiment. Vill man se penseldragen räcker det med att köpa en vattenburen färg och billig pensel :)
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Finns det inga befintliga lister kvar i huset eller är allt utrivet? Det är generellt svårt att ge råd om man inte vet mer om huset - gärna lite bilder!

Ett råd är att besöka hus/gårdar i närheten med samma ålder. Snickarna återanvänds ju ofta hyvlar och annat till flera hus så chansen att du träffar rätt är ganska stor.

En sak till - hyvleriet vid Skärblacka är väldigt speciellt. Jag har handlat där några gånger och "klarat mig", men om man råkar i onåd åker man lätt ut med huvudet före. Bettna såg sydväst om Nyköping är annars ett bra val. Stort sortiment av listverk som du inte hittar i bygghandeln. Sortimentlista finns på nätet.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
krillek skrev:
Finns det inga befintliga lister kvar i huset eller är allt utrivet? Det är generellt svårt att ge råd om man inte vet mer om huset - gärna lite bilder!

Ett råd är att besöka hus/gårdar i närheten med samma ålder. Snickarna återanvänds ju ofta hyvlar och annat till flera hus så chansen att du träffar rätt är ganska stor.

En sak till - hyvleriet vid Skärblacka är väldigt speciellt. Jag har handlat där några gånger och "klarat mig", men om man råkar i onåd åker man lätt ut med huvudet före. Bettna såg sydväst om Nyköping är annars ett bra val. Stort sortiment av listverk som du inte hittar i bygghandeln. Sortimentlista finns på nätet.
Oj då, det där lät inte bra. JAg är ingen bra människokännare men nog tyckte jag gamla gubben var rätt snäll.
 
Herrgård eller torparkoja?
Timmerhus på landet eller stenhus i staden?
Behövs lite mer info om huset än bara ett årtal...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
FreQa skrev:
Oj då, det där lät inte bra. JAg är ingen bra människokännare men nog tyckte jag gamla gubben var rätt snäll.
En kompis kompis skulle köpa många hundra meter ytterpanel och hade lastat rubbet på kärran varvid frågan om man kunde få rabatt när man köpte så mycket. Gubben blev förbannad och tvingade honom att lasta av rubbet igen - han fickminne handla oavsett pris. Kan vara en skröna, men det ryktas om flera liknande episoder :D
 
Tack för alla svar!

Huset är renoverat i omgångar och fick 70 tals stil på lister och dörrar samt byggdes till. Nu är 70 talet borta och 1700 tals liknande dörrar har inhandlats, golvet består av kilsågat gran i breda dimensioner, så inga originallister finns. Huset är i grunden ett timmerhus som flyttades ut när man skiftade gårdar i slutet på 1800 talet. I samband med vår renovering för att komma tillbaka till gamla stilen så har vi också byggt till och huset är numera i herrgårdsstil, snarare än ett litet torp, i stil och storlek.

Jag kollade hyvleriet i Skärblacka idag, och tyvärr har ägaren avlidit i början på året så det står still, ingen direkt verksamhet utan avvaktar ev. Ny person som kommer driva vidare, så tyvärr fanns inte den möjligheten för oss. Jag letar vidare och kollar Bettna så länge.

Fortsätt gärna och ge råd och tips. Tack så länge!
 
PS glömde svara på huset, det är i grunden timmerhus, numera putsad fasad...1 1/2 plan med källare. Ligger på landet, så det är en gård egentligen.
 
Winston2009 skrev:
Tack för alla svar!

Huset är renoverat i omgångar och fick 70 tals stil på lister och dörrar samt byggdes till. Nu är 70 talet borta och 1700 tals liknande dörrar har inhandlats, golvet består av kilsågat gran i breda dimensioner, så inga originallister finns. Huset är i grunden ett timmerhus som flyttades ut när man skiftade gårdar i slutet på 1800 talet. I samband med vår renovering för att komma tillbaka till gamla stilen så har vi också byggt till och huset är numera i herrgårdsstil, snarare än ett litet torp, i stil och storlek.

Jag kollade hyvleriet i Skärblacka idag, och tyvärr har ägaren avlidit i början på året så det står still, ingen direkt verksamhet utan avvaktar ev. Ny person som kommer driva vidare, så tyvärr fanns inte den möjligheten för oss. Jag letar vidare och kollar Bettna så länge.

Fortsätt gärna och ge råd och tips. Tack så länge!
Tråkigt att gubben gått bort. Jag tyckte han var härligt som stod och hyvlade utan hörselskydd och hade ändå kvar tillräckligt för att kunna lyssna och prata. Hoppas någon tar över. Han hade någon som hjälpte honom då och då.
 
Hej Winston! Om hela huset saknar lister är det kanske enklast att köpa nytt och maskinhyvlat, som någon föreslog. Ett lite primitivare alternativ är att hålla utkik efter gamla hyvlar på loppisar och auktioner, och hyvla upp själv vart efter behov. MVH, PerOF
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Har också hört många historier om gubben i Vånga (skärblacka), men varje gång jag varit där har det gått bra! Hoppas det drivs vidare, känns guld värt att ha en sån hyvel/såg bara ett par mil bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.