Plåthuset skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Men det är knappast relevant för den aktuella frågeställningen.
Poängen är att ägande av fast egendom inte i sig självt ger dig rätt att avvisa andra från fastigheten. Att grannen beträder din fastighet inkräktar altså inte på din äganderätt. Kommentaren anser jag viktig då detta ofta missförstås.
 
  • Gilla
Dalastuga och 3 till
  • Laddar…
redarn skrev:
Poängen är att ägande av fast egendom inte i sig självt ger dig rätt att avvisa andra från fastigheten. Att grannen beträder din fastighet inkräktar altså inte på din äganderätt. Kommentaren anser jag viktig då detta ofta missförstås.
Men äganderätten ger TS rätt att kräva att trappan flyttas, oavsett om trappan är inom eller utanför hemfridszonen.
 
  • Gilla
Källa2022 och 1 till
  • Laddar…
O
Om man nu väljer att sätta upp staket vid tomtgränsen är det viktigt att man håller sig till de regler som finns. Annars är det stor risk att grannen kommer bråka om det.
S
Om du väljer att sätta hårt mot grannen, så tänk dig för ordentligt innan. Att du själv inte har några svartbyggen eller liknande. Tänk även på att om du vill göra något på huset eller tomten att kolla ordentligt att det inte krävs bygglov eller bygganmälan... För grannen kommer säkerligen bråka om allt du gör och kommer å göra på huset så sök då hellre bygglov en gång för mycket.
 
  • Gilla
Johanna wicksell och 3 till
  • Laddar…
D09
Vilka sköna lirare det finns 😂

Bygg en liten trall som "ansluter" till trappen och hägna in den med staket.

Där kan ni sitta och grogga när allt lugnat sig
 
  • Gilla
Daggew och 25 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Vilka sköna lirare det finns 😂

Bygg en liten trall som "ansluter" till trappen och hägna in den med staket.

Där kan ni sitta och grogga när allt lugnat sig
Ja, 1 pilsner för varje ogräs är väl lagom arbetstakt. Jag förutsätter att grannen bjuder för han har ju en trappa att gå i.
Möjligen skulle man behöva räcke när han går hem efter en längre sittning... :cool:
 
  • Gilla
elsa stina andersson och 6 till
  • Laddar…
En slänt med släntfot på tomtgräns är verkligen inte att leka med...

Det kan komma allt farande nedför denna gräsklippare bilar fasen vet vad......

Allt obehag drabbar den som bor i tyngdlagens riktning...och om du godkänt fyllningen DU GJORDE EN TABBE!

Nu till det som kan räddas och om du inte ska behöva flytta:

1. Slänten måste säkras på hans sida om tomtgränsen och du ska kräva att han bygger en markanäggning och schaktar bort släntfoten alternativt att du kräver naturlig rasvinkel från din tomtgräns nollpunkt...

2.Bygger grannen en mur ha förslag på mur som du känner dig bekväm med och som uppfyller de krafter som kan komma i fråga... Muren ska byggas så att den kan underhållas från hans mark 40 cm in från tomtgräns
Om muren byggs på tomtgränsen skall det skrivas servitut på underhåll

3 Om släntfoten läggs på tomtgräns så bör du bygga en mur/markanläggning med tydlig markering av tomtgräns så att ras och annat hindras skada din fastighet o orsaka obehag inne på din tomt 50 cm hög 10 cm in på tomten
Sedan kan du sätta spalje eller humlestörar på krönet för att slippa se vad som pågår i slänten.

4. Om du tycker detta låter omständigt flytta bort innan ev tvist uppstår...om grannen är hygglig så kan du drabbas av en tok nästa gång och då murar etc inte är gratis eller problemfria...så förstår du varför jag tycker illa om slänter o grannar kring släntfötter
 
  • Gilla
Keki och 4 till
  • Laddar…
harry73
Att det finns en slänt och inte stödmur har också vissa fördelar. Grannen kan inte stå i tomtgräns på en 2m hög mur och titta ut över din tomt. Du får antagligen lite växtlighet där, för kanske han vill plantera blommor och göra det fint just nu. Han kommer nog tröttna rätt så fort på allt arbete han inte ser.
Trappan ser visst väldigt konstigt ut, men även där, skulle ni båda i framtiden ha småbarn i samma ålder, uppskattas genvägen till kompisar.

Jag förstår att ni inte vill att grannen kommer på er tomt.Enklaste sätt är att sätta ett staket (några stolpar med hönsnät räcker och kostar inte många kronor. Staketet sätter ni lämpligast en bit in på er sida tomtgränsen, så då borde det räcka att sätta det precis nedanför slänten, så att staketet i princip nuddar trappan. När grannen har accepterat att ni inte vill ha honom i er trädgård och att staketet står där den står, kan ni kanske byta ut den mot en trevligare variant + grind hos trappan, så att ni kan ha grillkvällar tillsammans ed.

Jag skulle inte börja bråka om trappan. Den förlorar sin funktion rätt så snart, och egentligen är den rätt så trevligt under rätt förhållanden
 
  • Gilla
Pyret685 och 2 till
  • Laddar…
Lånar tråden en liten stund.
Funderar på att köpa en tomt och längs med ena kanten av tomten går en gammal ful granplantering/häck.
Tomtstolparna går mitt i häcken. Det är säkert inga problem med att ta bort den om jag köper tomten, men vad gäller rent juridiskt?
 
  • Gilla
aurtoro
  • Laddar…
Det är väldigt tråkigt att kommunicera genom handlingar eftersom det kan upplevas väldigt aggressivt att bara smacka upp ett stängsel (likväl som det är otrevligt att bygga en trappa utan att meddela det innan). Om ni meddelar grannen vad ni känner er tvungna att göra ifall ingen bättre lösning går att hitta så är förhandlingsutrymmet satt men ni bör fortfarande kunna diskutera er fram till en lösning. Annars kan ni ju ta tillfället i akt att t.ex. bygga en attefallare mot grannens tomtgräns. Om inte grannen är helt korkad så bör ju denne vara lite förhandlingsvillig :)
 
  • Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
harry73
en friggebod eller attefallare kan man inte utan grannens medgivande sätta mot grannens tomtgräns.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Allt hade varit väldigt enkelt om det gick och prata med grannen. Vi kommer inte ge oss. Däremot hoppas jag vi kan hitta en kompromiss. Ett stort problem är ju hur han ska lösa släntslutet, dvs all jord som rullar och rasar ner på vår tomt. Hans lösning är lägga ut små gatsen. Vi ska försöka igen att prata med han. Har pratat med kommunen och de kan ju inte lägga sig i men de sa klart och tydligt att vi aldrig skulle ge oss i detta.
 
Enligt vår byggnadsenhet i vår kommun skall en slänt sluta, om jag anlägger den, 1 meter från grannens tomtgräns. Har grannen anlagt slänten? i så fall får han helt enkelt gräva ur den 1 meter så att den väl håller sig på hans tomt

Sen kan jag säga att plantera parkslide i en slänt och tror att den håller sig där är idioti. Parkslide är en invasiv växt snart på EUs svarta lista
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det grannen gjort ser exemplariskt ut. Deras slänt är ju din utsikt, de ser själva inte ett smack av den. Att du har en granne som tar så väl hand om sin tomt och sin slänt att de gör detta på en del de själva inte ser, tycker jag att du, TS, skall vara ganska tacksam för. Ett inte allt för ovanligt alternativ hade nog varit att de fullständigt sket i slänten och då hade du haft en övervuxen ogrässlänt med grejer som hängde in på din tomt, som du själv fick ta bort, att titta på istället.

Att de nedersta 40cm av slänten råkar vara dina kan man se på ett par olika vis. Antingen kan du vara tacksam för att grannen sköter om den delen av slänten, som du ändå inte har någon direkt nytta av, eller så kan du se det som att du vill utnyttja den delen av din tomt också, och gräva ut och sätta L-stöd. Men då är det ju snarare du än din granne som vill sätta L-stöd, och då räcker det ju att du gör det till den höjd du vill ha. Oavsett vilket hade jag sagt till min granne att de självklart få stå på min tomt när de vårdar sin vackra slänt. Det är ju till min egen fördel att de tar hand om den.

Vad gäller trappan så har vi och våran granne bakom oss som ligger 10 meter eller så högre upp diskuterat att göra en trappa mellan oss, så det blir lite enklare att gå emellan när vi ska besöka varandra, för att prata gemensamt underhåll av växtlighet, eller bara för att ta ett glas tillsammans och tjöta lite.

Av det jag ser på bilderna har du en omtänksam granne, den grannen tycker jag du ska bli kompis med och vårda väl. Prata om hur ni tillsammans gör det bästa av slänten, den berör ju ändå er bägge.

Och, jo, förresten, när du ska gå upp till din granne för att prata med dem om detta, använd den förnämliga trappan de byggt.... ;)
 
  • Gilla
Pyret685 och 36 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag tycker att det grannen gjort ser exemplariskt ut. Deras slänt är ju din utsikt, de ser själva inte ett smack av den. Att du har en granne som tar så väl hand om sin tomt och sin slänt att de gör detta på en del de själva inte ser, tycker jag att du, TS, skall vara ganska tacksam för. Ett inte allt för ovanligt alternativ hade nog varit att de fullständigt sket i slänten och då hade du haft en övervuxen ogrässlänt med grejer som hängde in på din tomt, som du själv fick ta bort, att titta på istället.

Att de nedersta 40cm av slänten råkar vara dina kan man se på ett par olika vis. Antingen kan du vara tacksam för att grannen sköter om den delen av slänten, som du ändå inte har någon direkt nytta av, eller så kan du se det som att du vill utnyttja den delen av din tomt också, och gräva ut och sätta L-stöd. Men då är det ju snarare du än din granne som vill sätta L-stöd, och då räcker det ju att du gör det till den höjd du vill ha. Oavsett vilket hade jag sagt till min granne att de självklart få stå på min tomt när de vårdar sin vackra slänt. Det är ju till min egen fördel att de tar hand om den.

Vad gäller trappan så har vi och våran granne bakom oss som ligger 10 meter eller så högre upp diskuterat att göra en trappa mellan oss, så det blir lite enklare att gå emellan när vi ska besöka varandra, för att prata gemensamt underhåll av växtlighet, eller bara för att ta ett glas tillsammans och tjöta lite.

Av det jag ser på bilderna har du en omtänksam granne, den grannen tycker jag du ska bli kompis med och vårda väl. Prata om hur ni tillsammans gör det bästa av slänten, den berör ju ändå er bägge.

Och, jo, förresten, när du ska gå upp till din granne för att prata med dem om detta, använd den förnämliga trappan de byggt.... ;)
Fast, hur länge är grannen motiverad att ta hand om något han inte ser? Och hur motiverad är nästa ägare? Till slut är väl risken ganska stor att det är ts som antingen får stå ut med en vildvuxen ogräsyta eller vara den som sköter om slänten... :eek:
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
bonnier skrev:
Fast, hur länge är grannen motiverad att ta hand om något han inte ser? Och hur motiverad är nästa ägare? Till slut är väl risken ganska stor att det är ts som antingen får stå ut med en vildvuxen ogräsyta eller vara den som sköter om slänten... :eek:
Så du tycker att TS skall påskynda det fördomsfullt oundvikliga så att han får skiten direkt, just in case grannen kommer sluta vårda sin slänt i framtiden? Ja, tycker man det är en bra idé kan man så klart göra så också.

Det är bara min personliga uppfattning utifrån bilden att grannen har gjort ett gediget arbete med slänten för att få den fin, och min bedömning att det finns ett värde i det även för TS. Men vi tycker alla olika och det finns säkert de som gillar ogräs framför en fin välvårdad slänt.

Jag gissar att slänten fanns där när TS köpte sin fastighet. Så det kunde ju vara lite intressant att höra hur du TS själv tänkte kring slänten och hur den skulle skötas, när du köpte din fastighet?

En annan reflektion är att jag personligen nog mycket hellre hade sett en slänt där det är en slänt, än en 2m hög mur. En sådan mur stänger in och mörkar en hel del, medan slänten öppnar upp och släpper in ljus. Även TS tomt "blir" större med en slänt, än med en mur. Och det då faktiskt på bekostnad av grannens tomt, som blir lite mindre av att slänten finns där, jämfört med en mur som hade gjort att grannen kan fylla ut sin tomt fram till tomtgränsen. Så jag kan förstå de grannar som har satt mur/L-stöd, men jag hade inte velat vara den som bor nedanför, med sådan L-stöd att stirra rakt in i. Mycket hellre en slänt då.
 
  • Gilla
Pyret685 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.