Jo. Jag jobbar med det kyltekniska, men jag vetefan vad jag ska gå på. Allt är frågan om flis.
Inköp skiljer 16 loppor till bvp's fördel, men där tillkommer ju borran vilket får allt att dra iväg till lvvp's fördel. Men då kommer driftkostnaden som då blir till bvp's fördel
Bifogar ett par kalkyler Värmepump 1 är lvvp 2an är bvp
Det som ska värmas är 100 kvm golvvärme samt 30 kvm med raddar. Full takhöjd.
LVVP scop ligger på 2.6 och BV ligger på 4.8
Inköp skiljer 16 loppor till bvp's fördel, men där tillkommer ju borran vilket får allt att dra iväg till lvvp's fördel. Men då kommer driftkostnaden som då blir till bvp's fördel
Bifogar ett par kalkyler Värmepump 1 är lvvp 2an är bvp
Det som ska värmas är 100 kvm golvvärme samt 30 kvm med raddar. Full takhöjd.
LVVP scop ligger på 2.6 och BV ligger på 4.8
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Valde själv BV, slipper ful pjäs på fasaden + slipper ljudet...
Borran håller dessutom ca 100år, bara att byta pump i framtiden.. LVVP är mera ett "paket", dessutom så värderas BV högre vid ev försäljning.
Med vänlig hälsning, fremax
Borran håller dessutom ca 100år, bara att byta pump i framtiden.. LVVP är mera ett "paket", dessutom så värderas BV högre vid ev försäljning.
Med vänlig hälsning, fremax
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Var bor du någonstans? I Skåne-trakten brukar LVVP löna sig bäst och i Norrland är BV bättre.
Sedan beror det mycket på vad du har för element monterade idag osv. En BV klarar högre framledningstemperatur än en LVVP, speciellt om man vill bibehålla någon form av driftsekonomi i det hela.
Bor man i Skåne så är LLVP och byta ut ett par element mot större ett mycket bra alternativ.
Men BV är helt klart lite lyxigare, går tyst, kräver väldigt lite underhåll osv.
Hur mycket skiljer priset om man räknar totti, installerat och klart?
Antar att dem ska ha 25-30' för borrhålet?
Sedan beror det mycket på vad du har för element monterade idag osv. En BV klarar högre framledningstemperatur än en LVVP, speciellt om man vill bibehålla någon form av driftsekonomi i det hela.
Bor man i Skåne så är LLVP och byta ut ett par element mot större ett mycket bra alternativ.
Men BV är helt klart lite lyxigare, går tyst, kräver väldigt lite underhåll osv.
Hur mycket skiljer priset om man räknar totti, installerat och klart?
Antar att dem ska ha 25-30' för borrhålet?
Hur många tkr som skiljer vet jag inte än. Det är räknat med ett aktivt hål på 166 meter borra.
För närvarande är det vanliga el-element där jag ska ha raddar. Den delen har redan platta på mark, jag har fördelen att kunna välja vilka element som ska inmonteras iom hela värmesystemet kommer att bli nytt.
Har rivit ut 80m2 träbjälklag (krypgrund) pga röta. I dagarna blaskar jag ut ett par lass betong istället. Där ligger även golvvärmeslang. Badrummet kommer att byggas ut och göras golvvärme i också.
Var jag bor? Norra Norrland, strax utanför Umeå.
För närvarande är det vanliga el-element där jag ska ha raddar. Den delen har redan platta på mark, jag har fördelen att kunna välja vilka element som ska inmonteras iom hela värmesystemet kommer att bli nytt.
Har rivit ut 80m2 träbjälklag (krypgrund) pga röta. I dagarna blaskar jag ut ett par lass betong istället. Där ligger även golvvärmeslang. Badrummet kommer att byggas ut och göras golvvärme i också.
Var jag bor? Norra Norrland, strax utanför Umeå.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Åhå - vilket kul jobb du har gjort!
Då hade jag kört på BV faktiskt, bergvärme klarar att värma ditt hus 365 dagar om året med hög COP. En LLVP kanske kan värma ditt hus ner till -5 eller -10 Max med någorlunda COP.
Kötta på med så feta raddar du kan, håller du nere framledningstempen så håller du även uppe pumpens COP.
Nä men kolla på radiatortillverkarens sida så har dem oftast ett kalkylprogram. Utgå från ett försöka värma huset med 45C framledningstemp så är du hemma sen
Då hade jag kört på BV faktiskt, bergvärme klarar att värma ditt hus 365 dagar om året med hög COP. En LLVP kanske kan värma ditt hus ner till -5 eller -10 Max med någorlunda COP.
Kötta på med så feta raddar du kan, håller du nere framledningstempen så håller du även uppe pumpens COP.
Nä men kolla på radiatortillverkarens sida så har dem oftast ett kalkylprogram. Utgå från ett försöka värma huset med 45C framledningstemp så är du hemma sen
Vilka vp rör det sig om om det bara skiljer 16000 kr mellan berg vp och luft vatten vp ?Putten skrev:Jo. Jag jobbar med det kyltekniska, men jag vetefan vad jag ska gå på. Allt är frågan om flis.
Inköp skiljer 16 loppor till bvp's fördel, men där tillkommer ju borran vilket får allt att dra iväg till lvvp's fördel. Men då kommer driftkostnaden som då blir till bvp's fördel
Bifogar ett par kalkyler Värmepump 1 är lvvp 2an är bvp
Det som ska värmas är 100 kvm golvvärme samt 30 kvm med raddar. Full takhöjd.
LVVP scop ligger på 2.6 och BV ligger på 4.8
[bild]
[bild]
det är ju perfekt med golvvärme och värmepump då man inte skicka ut mer än 35C får man väldigt bra effektivitet.
med radiatorer i ett dålig isolerat hus blir det inte roligt alls, ofta får man då montera fläktkonvektorer.
är det dessutom ett-rörrssystem. blir det ännu tråkigare.
Man kan ju säga att en borrlöpa håller , om den är bra, +5C i början på säsongen för att gå ner till 0C mot slutet.
det säger ju då självklart att alla dagar under en utetemp på +5C är bergvärme att föredra.
Har man som i söder de flesta dagarna på åtskilliga plus grader är ju en luft/vatten att fördra.
så tappvarmvattnet på sommaren är billigare än på vintern.
Oljudet kommer att vara på insidan av huset i stället för på utsidan när man väljer bergvärme.
kompressorn står nämligen inne. om man har det minsta lilla emot kylskåpsljud skall man definitivt inte skaffa bergvärme.
Nackdelen med luft/vatten värmepump är ju avfrostningarna de tar kraft och bildar vid minusgrader iskanor.
beroende på aktuell luftfuktighet så börjar detta vid ca +5C till kanske -5C i inlandet och -10C kustnära
med radiatorer i ett dålig isolerat hus blir det inte roligt alls, ofta får man då montera fläktkonvektorer.
är det dessutom ett-rörrssystem. blir det ännu tråkigare.
Man kan ju säga att en borrlöpa håller , om den är bra, +5C i början på säsongen för att gå ner till 0C mot slutet.
det säger ju då självklart att alla dagar under en utetemp på +5C är bergvärme att föredra.
Har man som i söder de flesta dagarna på åtskilliga plus grader är ju en luft/vatten att fördra.
så tappvarmvattnet på sommaren är billigare än på vintern.
Oljudet kommer att vara på insidan av huset i stället för på utsidan när man väljer bergvärme.
kompressorn står nämligen inne. om man har det minsta lilla emot kylskåpsljud skall man definitivt inte skaffa bergvärme.
Nackdelen med luft/vatten värmepump är ju avfrostningarna de tar kraft och bildar vid minusgrader iskanor.
beroende på aktuell luftfuktighet så börjar detta vid ca +5C till kanske -5C i inlandet och -10C kustnära
Varför skulle 1 rörs system vara sämre ? Även vid en ute temp på ca 5 grader och en temp på ingående kb på 0 grader så är bergvärmen lite effektivare så länge inte avfrostning behövs om det behövs skiljer det naturligtvis mera. När ute tempen är hög som tex +10 grader är ofta ingående kb också hög pga liten belastning på borran och vid så hög utetemp har de flesta lågt energibehov så cop är mindre viktigt då.electroluxaren skrev:det är ju perfekt med golvvärme och värmepump då man inte skicka ut mer än 35C får man väldigt bra effektivitet.
med radiatorer i ett dålig isolerat hus blir det inte roligt alls, ofta får man då montera fläktkonvektorer.
är det dessutom ett-rörrssystem. blir det ännu tråkigare.
Man kan ju säga att en borrlöpa håller , om den är bra, +5C i början på säsongen för att gå ner till 0C mot slutet.
det säger ju då självklart att alla dagar under en utetemp på +5C är bergvärme att föredra.
Har man som i söder de flesta dagarna på åtskilliga plus grader är ju en luft/vatten att fördra.
så tappvarmvattnet på sommaren är billigare än på vintern.
Oljudet kommer att vara på insidan av huset i stället för på utsidan när man väljer bergvärme.
kompressorn står nämligen inne. om man har det minsta lilla emot kylskåpsljud skall man definitivt inte skaffa bergvärme.
Nackdelen med luft/vatten värmepump är ju avfrostningarna de tar kraft och bildar vid minusgrader iskanor.
beroende på aktuell luftfuktighet så börjar detta vid ca +5C till kanske -5C i inlandet och -10C kustnära
Varför är inte ett 1 rörssystem sämre än ett två rörs?
varför kan en värmepump vara effektivare med lägre temperatur på kalla sidan?
varför är en borrlöpa varmare än utetemperaturen?
varför behöver man inte värma tappvarmvattnet på sommaren duschar man mindre på sommaren?
tycker inte du detta låter urbota dumt?
varför kan en värmepump vara effektivare med lägre temperatur på kalla sidan?
varför är en borrlöpa varmare än utetemperaturen?
varför behöver man inte värma tappvarmvattnet på sommaren duschar man mindre på sommaren?
tycker inte du detta låter urbota dumt?
Tycker inte frågorna låter dumma ska förklara lite kort för dig så du hänger med.
1 rörs system är inte sämre man vill ha låg framledning till vp och många tror att 1 rörs system automatiskt kräver hög temp men det är inte rätt utan beror på hur radiatorerna är dimensionerade.
En värmepump blir inte effektivare med lägre temp på kalla sidan den blir effektivare med högre temp på varma sidan.
Om du med borrlöpa (nytt ord för mig) menar en vanlig bergvärme borra så är tempen där ganska lika över året medans ute tempen varierar så en borra är både varmare och kallare beroende på när du mäter.
Normalt värmer man vv även på sommaren men är ute tempen hög så värmer man inte huset utan endast vv och det är en ganska liten del av totala förbrukningen därför är den lilla skillnaden i cop där inte så viktig.
En luft vatten vp behöver ca 6-7 grader högre temp än vad en bergvärme vp har i inkommande brine innan luft vatten vp blir effektivare så nånstans runt 12-15 graders utetemp bör luft vatten vara effektivare naturligtvis lite beroende på modell.
1 rörs system är inte sämre man vill ha låg framledning till vp och många tror att 1 rörs system automatiskt kräver hög temp men det är inte rätt utan beror på hur radiatorerna är dimensionerade.
En värmepump blir inte effektivare med lägre temp på kalla sidan den blir effektivare med högre temp på varma sidan.
Om du med borrlöpa (nytt ord för mig) menar en vanlig bergvärme borra så är tempen där ganska lika över året medans ute tempen varierar så en borra är både varmare och kallare beroende på när du mäter.
Normalt värmer man vv även på sommaren men är ute tempen hög så värmer man inte huset utan endast vv och det är en ganska liten del av totala förbrukningen därför är den lilla skillnaden i cop där inte så viktig.
En luft vatten vp behöver ca 6-7 grader högre temp än vad en bergvärme vp har i inkommande brine innan luft vatten vp blir effektivare så nånstans runt 12-15 graders utetemp bör luft vatten vara effektivare naturligtvis lite beroende på modell.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Ettrörsystem kräver lite mer tankeverksamhet vid dimensionering och injustering, något som kan vara krångligt för gemene man om man samtidigt skall eftersträva lägsta möjliga framledning.
Och varför tror du att påisningen börjar vid en lägre temperatur ute vid kusten???? Vanligtvis är ju luften fuktigare där och därmed är risken större för påisning vid kusten än inne i landet som har lägre luftfuktighet. Och vid samma luftfuktighet börjar påisningen vid samma temperatur oavsett vart man befinner sig.