Jag och sambon står i valet och kvalet mellan att bygga nytt eller köpa ett befintligt hus. Vi har varit på några visningar mest för att "träna". Idag ska vi på första visningen där vi verkligen hoppas på att det är så bra som det ser ut på mäklarbilderna.

Novis som jag är så vet jag inte vad jag ska leta efter. Jag har sett att folk tidigare kunnat posta ett hus specifikationer, byggnadsår, konstruktion osv...

Så, finns det något speciellt att se upp med här:

Byggår 1988.

Renoveringsår

2003
» Bergvärme
» Kök

2015
» Målat fasad
» Diskmaskin
» Badrum & torkrum
» Tvättstuga

2016
» Lackat köksluckor
» Ugn & mikro

Boarea
Ca 120 kvm , 6 rum, varav 5 sovrum.
Areauppgifter enligt taxeringsinformationen.

Biarea
Ca 48 kvm
Areauppgifter enligt taxeringsinformationen.

Tomt
Tomtarea 921 m² (friköpt).

Byggnadssätt
Grund: Platta på mark
Stomme: Trä
Bjälklag: Trä
Fasad: Stående träpanel
Takbeklädnad: Betongpannor
Fönster: 3-glasfönster
Larm: 1,
Ventilation: Mekanisk frånluft
Vatten: Kommunalt vatten
Avlopp: Kommunalt avlopp
Huvudsäkring: 20 A
Uppvärmning och el
Uppvärmning: Bergvärme, vattenburen golvvärme, braskamin
TV- och internetanslutning
Internet: Fast lina. TV, bredband och telefoni via Telia. Telia Triple Play 390 kr/mån.
Uteplats
Uteplats 1: Altan framsida, läge öster. Uteplats 2: Altan baksida, läge väster.
Bilplats
Carport med plats för 2 bilar.

Ekonomi
2 895 000 SEK , utgångspris
Driftkostnad: ca 19 400 kr/år.
Driftkostnad består av:
El: 11 000 SEK/år.
Renhållning: 1 600 SEK/år.
Vatten och avlopp: 6 800 SEK/år.
Taxeringsvärde: 1547000 SEK (fastställt avseende år 2015).
Taxeringsvärde byggnad: 1155000 SEK
Taxeringsvärde mark: 392000 SEK
Typkod: 220, Småhusenhet, bebyggd
Värdeår: 1988
Pantbrev finns. Totalt belopp: 1652500 SEK.

Tacksam för tips och råd!
 
KristinaRT
Ett ställe som alltid är värt att kolla lite extra på är badrummet. Om detta gjordes om 2015 gäller samma regler som nu, kolla så allt ser bra ut, och fråga vem som gjort det, att det finns papper på allt, vilket tätskikt användes, är det kakel eller matta, är det rätt fall på duschen etc.

Mest för att badrum kan vara så problematiskt om inte allt är rätt, det kan bli så stora följder av felaktigt gjort jobb.....
 
KristinaRT
Badrum 2 verkar vara orginal, och dessutom duschar man direkt på kaklte, vilket innebär att fuktbelastningen blir relativt hög i ett badrum där man inte vet om tätskiktet är OK. Vår besktningman påtalade att det är en viss risk. Kolla hur detsber ut runt och under badkaret och kolla också fönstret (kan ha fuktskador efter att ha varit i badkaret.

Kolla så att mattan i det nyrenoverade badrummet är monterad av behörig som kan svetsa fogar etc. Annars bra lösning med matta och tapet....

Förstår barför ni vill att det ska vara lika bra som bilderna visar - det är ett trevligt hus och uterummet är underbart!
 
Det första jag funderar på är om mäklaren, eller fotografen har frågat alla vars fastighet syns på bilden om det är ok att sprida den?
 
olomar skrev:
Det första jag funderar på är om mäklaren, eller fotografen har frågat alla vars fastighet syns på bilden om det är ok att sprida den?
Hur menar du? Finns väl inget som säger att någon måste ge tillstånd för att sprida bild på en fastighet? Eller pratar vi om militära skyddsobjekt?
 
Tillstånd etc för drönare är ju en sak men fastighetsägare lär väl fortfarande inte kunna styra över bilder bara för att deras fastighet syns?
 
olomar skrev:
Det första jag funderar på är om mäklaren, eller fotografen har frågat alla vars fastighet syns på bilden om det är ok att sprida den?
Vad har det med TS frågor att göra ??
 
Länken fungerar inte så gissar att huset är sålt? Köpte ni?
 
Holmspel skrev:
Länken fungerar inte så gissar att huset är sålt? Köpte ni?
Vi var med i budgivningen till 3.4 men var sen tvungna att lägga oss. Sista budet jag såg var 3.550.000
 
Ahaa..tråkigt. Vilken stadsdel letar ni i eller är det utanför stan ni kan tänka er?
 
Utanför stan helst Sävar, Holmlund, obbola eller liknande. Letar också en tomt för ev nybygge men ingen tomt som riktigt tilltalar oss ute nu.
 
Holmsund trillar det ju in några hus då och då. Och för dom pengarna får ni ju ett riktigt fint hus i t ex Holmsund eller Obbola. Sävar har börjat bli lite för dyrt enligt mig men med e4an så tar det väl kanske 10 minuter in till centrum så det är ju ändå rätt okej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.