Hej,

Bör det fungera att lägga frigolit(ca. 5cm) under en betongplatta(ca. 5cm)?

Syftet är både utfyllnad och mindre kyla.
Är gammal frigolit som legat på betongplattan tidigare.
 
Behövs mer info. Betongplatta till ett hus? Hur har du tänkt få in frigoliten?
 
Sorry. Lite otydligt av mig. Renoverar ett badrum i källaren och bilat bort 20cm av golvet och börjat lägga i 11cm avloppsrör. Tanken är att fylla upp golvet till halva rören(=5 cm kvar av rören) och sedan ljuta betong(ca 5cm) för att precis täcka rören.

Ursprungstanken var att lägga i isodrän underst för att få undan fukt samtidigt som man får lite isolerande effekt. Men känns nu lite overkill och tänker på att antingen lägga tillbaka det bilade golvet i botten eller fylla upp med frigoliten...
 
Redigerat:
Ska du inte ha 10cm tjock platta?
Lägg absolut isolering när du har chansen, annars kommer det ju upp markfukt i betongen.
 
Ok. Tycker också det känns vettigt att byta ut 10cm platta till 5cm isolering och 5cm platta. Frågan är dock om det fungerar att lägga en platta på frigolit?
 
5 cm betong blir väldigt klent, jag menar att du borde gjuta 10 cm. Lägg minst 10 cm isolering under. Ett annat alternativ är EPS betong.
 
Eps betongen ser lite dyr ut. Men kan tänka mig att bila lite djupare än de 20cm som redan bilats bort för isoleringen. Men vad rekommenderas som isolering? Har 5cm höga frigolitskivor som jag gärna nyttjar som räcker ett lager. Men lite klent med bara dessa. Skall jag vara så ambiskös att lägga 6.5cm isodrän underst eller finns det några andra tips?
 
Siktar på att bara lägga 5cm frigolit under plattan så tillåter jag plattan att bli runt 9cm tjock.
 
Om det är badrum så bila ur mera så att du både får plats med mer isolering ...eftersom det kan vara svårt att få botten helt plan kan man lägga leca först som isolerar och kapillärbryter jämnar ut sedan frigoliten...men så tjockt som möjligt upp och sedan 10 cm betong gärna Eps sprickarmerad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.