Sätt upp ett staket ett par dm in från tomtgränsen mitt framför trappan, eller anlägg en egen rabatt med växter framför den, eller varför inte plantera 3-4 vinbärsbuskar framför den, de kostar bara någon hundring styck.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Sl22en skrev:
Ska man verkligen behöva acceptera detta?
Det korta svaret på den här frågan är nej, du behöver inte acceptera detta intrång i din äganderätt.

Hur du ska gå tillväga för att lösa problemet blir ett längre svar och beror på hur pass formell du vill vara, hur pass långt du vill gå för att i slutändan ha en god grannsämja (du har ju ett eget intresse av att slänten är välskött) och hur pass laglig du vill vara.

Själv hade jag på ett så pedagogiskt sätt som möjligt först försöka förklara vad som gäller juridiskt (för att pejla in hur mycket grannen inser att det grannen gör inte är tillåtet). Om det visade sig att det är en cowboy som bara kör på oavsett vad lagen och TS säger hade jag i första fallet vänt mig till kronofogden för att begära handräckning för att få väck trappan.
 
  • Gilla
Pyret685 och 16 till
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Om det är nybyggt område ska det inte regleras i plan eller bygglov /marklov hur slänt och mur mot tomtgränsen får göras?
Precis, vi vet väl inte vem som "förändrat höjden" sas?

Vem vet, kan det inte rent av vara så att ts möjligen ska ha betydligt mer slänt på sin tomt?
 
Redigerat:
Plåthuset skrev:
Det korta svaret på den här frågan är nej, du behöver inte acceptera detta intrång i din äganderätt
Det är inte äganderätten utan hemfridsrätten som grannen gör intrång på. Fortfarande inte tillåtet. I detta fall är fastigheten och hemfridszonen samma område, med större fastigheter är det en praktisk skillnad.
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Det är grannen som äger slänten då han förändrat höjden på sin tomt för att komma upp till gatunivå
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
O
Per i Hamrånge skrev:
Gillar det där med att plantera kirskål! Parkslide kanske?
Jag tycker det var en väldigt korkad idé att plantera parkslide.... Det kommer nämligen nästan garanterat att slå tillbaka på en själv. Det går inte att säga till ogräs att stopp ni får inte växa på min tomt.
 
  • Gilla
Destrier och 12 till
  • Laddar…
Sl22en skrev:
Det är grannen som äger slänten då han förändrat höjden på sin tomt för att komma upp till gatunivå
Beror på hur det står i reglerna, ibland står det beskrivet att höjden ska fördelas mellan ägarna. Hur som helst är ju L-stöd eller liknande i allmänhet det bästa sättet att få större plan yta.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Trädgårdsland med nätöverdrag bredvid trätrappor, sedd uppifrån, noggrant iordningställt på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är en del av slänten. Den är ca 25 M bred
Det är grannens slänt , har varit i kontakt med kommunen
 
  • Gilla
  • Wow
Destrier och 9 till
  • Laddar…
Men var går då tomtgränsen?
 
  • Gilla
Dalastuga och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker förslaget om att plantera en häck låter som en bra idé. Då är det bara bra att det finns några dm som buffert till tomtgränsen. Köper ni exempelvis syrenplantor som redan är ganska stora och buskiga så kommer det inte ta länge innan ni slipper se trappa och slänt. Och då får grannen krypa omkring där bakom och sköta sin slänt.
 
  • Gilla
  • Älska
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Tomtgränsen går ungefär vid andra trappsteget. Det är grannen som lagt ner stenarna där
 
Vad ska han ha den trappan till? Gå ner på din tomt? Det har han ingen rätt till utan ditt godkännande och det lär han väl inte få. Ser ju för övrigt inte klokt ut.
 
  • Gilla
Dalastuga och 11 till
  • Laddar…
Sl22en skrev:
Tomtgränsen går ungefär vid andra trappsteget. Det är grannen som lagt ner stenarna där
Om marken förut var plan har din granne ingen rätt att förlägga sin slänt en enda millimeter in på din tomt. Du kan om du så vill be honom ta bort sin jord från din mark.
 
  • Gilla
Harrison och 7 till
  • Laddar…
redarn skrev:
Det är inte äganderätten utan hemfridsrätten som grannen gör intrång på. Fortfarande inte tillåtet. I detta fall är fastigheten och hemfridszonen samma område, med större fastigheter är det en praktisk skillnad.
Det ena utesluter inte det andra. Men det är knappast relevant för den aktuella frågeställningen.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Jag ser två alternativ: Kom överens med grannen om en lösning i samförstånd, eller flytta.

Alla ensidiga åtgärder, oberoende av om man har lagen i ryggen, leder knappast till någon grann(o)sämja som man vill leva med i längden, eller då är väl ett 2 meters plank en lösning men inte speciellt trevligt.
 
  • Gilla
Harrison och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.