-MH- skrev:
Om du inte vet hur bred gatan var när ledningen las ner, är du då säker på att markägaren har låtit skog växa upp i den? Om det räckte med, och ersattes för, 2m när ledningen las ner, så har antagligen inte markägaren räknat med framtida breddningar.

En remsa på 3,3 x 300m blir ca 0,1 ha. Vad är det för skog som ni skall hugga ner? Värdet på det som står i gatan kan vara uppåt en 30-40 kkr om det vill sig illa. Sen har ni problemt att om det står en del gamla(40+) barrträd, så kan ni inte bara låta dem ligga. Skogsvårdslagen sätter gräns för mängden barrträd som får ligga kvar utan att forslas bort, och det är inte särskilt mycket per ha.

Svårt att svara exakt på när man inte vet hur det ser ut.

Lite oroande att ni är så tvärsäkra på att ni inte skall betala.
0,1 HA är inte särskilt mycket när markägaren är god för +500HA
det är R1 till G2 skulle jag tippa på, kan finnas nån gran på 25cm i brösthöjd men dem kan vi försöka gå runt, så de får stå kvar.

servitut är väl till för att man inte ska behöva betala för just sånt här?

vart nånstans finns virkesvärde på på 400000:- per HA i gävleborg?? sågtimret kan ju vara värt 400:- per m3fub så det innebär 1000m3 per ha ?` jisses vilken skog...
 
Redigerat:
0,1 ha är lika mycket oavsett vad markägaren "är god för", lagen gör ingen skillnad.

Servitut är till för att man skall ha rätt, det innebär inte att man inte blir ersättningsskyldig vid skador. Här är tex avtal för ledning för bredband från Vetlanda (googlade lite).


http://www.vetabvetlanda.se/download/18.5f72990213b93f1339012e7/1355926615583/Avtal+Ledningsrätt.pdf

"
§5 Ersättning för tillfällig skada vid ledningens nedläggande, underhåll, tillsyn och reparationer
a) För tillfälliga skador som kan uppkomma vid och som följd av ledningens nedläggande, tillsyn, underhåll, ombyggnad och reparation skall ersättning
utgå i varje särskilt fall. När fastighetsanslutningsavtal föreligger skall ersättning dock inte utgå för obetydlig skada. Med obetydlig skada avses
skada som inte påverkar Fastighetsägaren ekonomiskt.
b) Skador enligt § 5 a) skall värderas och regleras snarast möjligt efter skadans uppkomst. Överenskommelse om ersättningens storlek skall i första
hand träffas direkt mellan Fastighetsägaren och Ledningsägaren. Om endera parten anser det nödvändigt, kan tredje part utses för opartisk
värdering av skadans omfattning. Den tredje parten skall i så fall utses i samförstånd mellan Fastighetsägaren och Ledningsägaren innan värdering
utförs. Kostnad för värdering skall då delas lika mellan Fastighetsägaren och Ledningsägaren. Kan överenskommelse i ersättningsfrågan inte träffas,
skall tvisten avgöras vid ledningsförrättning om sådan pågår eller av domstol.
c) Är egendomen eller den del därav som berörs av upplåtelsen utarrenderad, skall särskild överenskommelse enligt § 5 a) träffas med arrendatorn för
bestämmande av den ersättning som denne är berättigad till.
"

Det bästa vore om du letade fram ditt servitut och kollade vad som står där.

Förlåt, visste inte att du bodde i prisdiket, priset är inte helt orimligt i Götaland i alla fall.
 
Måste skilja på
1. när man tolkar vad som ryms eller ej inom de befintliga rättigheterna
2. när man utvidgar rättigheterna till att gälla för mer än innan.

Just med järnvägen var problemet att de är egna fastigheter som nästan inte omfattar mer än själva banvallen. Därför behövde de skaffa sig nya utvidgade rättigheter när de vill kunna röja för stormsäkring, därav ersättning.

När det gäller vägar och ledningsgator så kan det vara olika i olika fall. Om man behöver skriva om och utvidga ledningsrätt/servitut/vägrätt så ges ersättning, om det finns utrymme som kan nyttjas inom de rättigheter som redan finns så ges det inte.

TS ska ju prata med markägaren så om de skulle vara extremt oense om tolkningen så kommer det hanteras innan arbetet genomförs, så du behöver nog inte vara orolig än. Ytterligheten är att låta LM göra tolkningen (för dyra pengar) och bestämma exakt vad som ryms inom "underhålla" i detta fall.
 
Jag visade just ett exempel på när ersättning ges även när det ryms inom befintlig nyttjanderätt.
 
MH du visar bara på nytt avtal, självklart får man då betala vad det kostar, om jag skulle vilja dra en ledning genom nån annans skog och upprätta ett nytt servitut så kostar det ju...

Räknenisse, såg du mitt tidigare inlägg? #14, jag hittade att jag har rättighet, förmån källa men ingen mer info om detta.
 
Redigerat:
camaro1969 skrev:
MH du visar bara på nytt avtal, självklart får man då betala vad det kostar, om jag skulle vilja dra en ledning genom nån annans skog och upprätta ett nytt servitut så kostar det ju...
Läs igen, det är ett exempel på avtal som specificerar att skador vid underhåll mm skall ersättas vid varje enskilt fall. Dvs har du ett avtal som ovanstående, så måste du betala de skador som kan uppkomma varje gång du underhåller eller reparerar.

Begär att få ut ditt avtal från LM, och kolla vad som står där.
 
-MH- skrev:
Läs igen, det är ett exempel på avtal som specificerar att skador vid underhåll mm skall ersättas vid varje enskilt fall. Dvs har du ett avtal som ovanstående, så måste du betala de skador som kan uppkomma varje gång du underhåller eller reparerar.

Begär att få ut ditt avtal från LM, och kolla vad som står där.
det är ett exempel på nytt avtal, säkert vanligt när man drar fiber i villaträdgårdar tex...

ska se om man kan få mer specificerat från lantmäteriet, undrar om man bara kan ringa dom?

såhär står det i grannens servitut:
fastigheten XXX tillerkännes härmed rätt till att nedlagd plastledning 1" 1964 får passera mark på XXX ledningen kommer från källa belägen ca 300 m nordväst om XXX rätten medför även rätt till underhåll av ledningen.
 
camaro1969 skrev:
Räknenisse, såg du mitt tidigare inlägg? #14, jag hittade att jag har rättighet, förmån källa men ingen mer info om detta.
Japp, svar kommer här:)

undrar om det räcker att jag och grannen skriver ett eget avtal? Nej

Rättsförhållande
Förmån
Rättighetstyp
Avtalsservitut
Akt
21-IM4-78/*censurerat av mig*
Beskrivning
Källa

Det är inskrivningsmyndighetens akt. (inte LM alltså)
Beställ här https://www.riksarkivet.se/inskrivningshandlingar (Tar tyvärr några veckor då de är konstant överhopade av ärenden)

Kan ändå vara intressant att titta i förrättningen när fastigheten bildades också. Hittade du det aktnummret? Står där något alls om vatten eller inte?

måste jag göra något pga förnyelselagen ??
78 är årtalet så det ska inte behövas för just denna

Gräv i handlingarna och kolla upp först. Om detta täcker allt du behöver eller om du ska leta mer. Eller ev. skriva nytt...
 
oooh kostar det alltså 900:- /H för att få fram servitutet?
 
har kollat lite mer nu på lantmäteriet och har hittat en annan intressant sak...
1970 styckades fastigheten upp i sin nuvarande form.
i inskrivningsavdelningens uppgifter daterade 30.12.1969 finns följande:
1. mulbete och skogsfång, inteckningen beviljad 6.3.1890

är detta något som kan tänkas finnas kvar? skogsfång låter intressant, kanske jag får hugga ved?

men undrar vilken fastighet som numer har den rättigheten, OM det finns kvar...

det finns även ett dokument som hör till min fastighet från när grannfastigheten, där bla. källan ligger slogs samman 1982.
där är bla följande laster upptagna
XXX 5:1 besväras av följande inteckningar och inskrivningar
C1 serv skogsfång m.m. 1889-10-02, 47
C2 "- 1892-03-09, 31
C3 "- "- 33
C4 kraftledning
C5 Kraftledning
C6 kraftledning
C7 Kraftledning
C8 Kraftledning
C9 Kraftledning

C10 Serv, källa 1978-02-15, 1020
C11 "- "- 1020A

då tycker jag ändå kunna koppla samman den beviljade rättigheten för mulbete och skogsfång beviljad 6.3.1890 med servitut skogsfång m.m. 1889-10-02 (C1 alt C2, C3) ??

samt att både våra avstyckade fastigheter har rätt till källa (C10 och C11
 
Redigerat:
camaro1969 skrev:
oooh kostar det alltså 900:- /H för att få fram servitutet?
Du har ju aktnummret, då behövs ingen forskning. Bara kopiekostnad.
Skriv ej forskning som anmärkning om du vill vara extra säker.

Var noggrann bara så alla siffror och bokstäver blir rätt i aktnummer och fastighetsbeteckning
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
det är ett exempel på nytt avtal, säkert vanligt när man drar fiber i villaträdgårdar tex...
Ja, precis. Ett exempel på att m,an inte alltid har rätt till underhåll utan ersättning. Du verkar väldigt säker på vad som gäller i ditt fall, man undrar varför du frågar? Om du bara vill ah svar som håller med dig, skall du såklart inte lyssna på mig. :)

ska se om man kan få mer specificerat från lantmäteriet, undrar om man bara kan ringa dom?
Akterna kan du titta på i allmänhetens terminal på några av deras kontor, annars får du beställa utdrag och det kostar från 50:- och uppåt.

såhär står det i grannens servitut:
fastigheten XXX tillerkännes härmed rätt till att nedlagd plastledning 1" 1964 får passera mark på XXX ledningen kommer från källa belägen ca 300 m nordväst om XXX rätten medför även rätt till underhåll av ledningen.
Okej, då är det grannen som får ta diskussionen med markägaren.
 
1970 styckades fastigheten upp i sin nuvarande form.
i inskrivningsavdelningens uppgifter daterade 30.12.1969 finns följande:
1. mulbete och skogsfång, inteckningen beviljad 6.3.1890

är detta något som kan tänkas finnas kvar? skogsfång låter intressant, kanske jag får hugga ved?
Lyckligtvis finns det detaljerade regler :)

https://lagen.nu/1959:517

Se även:
https://lagen.nu/1970:994#K14P4S1
 
Redigerat:
camaro1969 skrev:
har kollat lite mer nu på lantmäteriet och har hittat en annan intressant sak...
1970 styckades fastigheten upp i sin nuvarande form.
i inskrivningsavdelningens uppgifter daterade 30.12.1969 finns följande:
1. mulbete och skogsfång, inteckningen beviljad 6.3.1890

är detta något som kan tänkas finnas kvar? skogsfång låter intressant, kanske jag får hugga ved?
Hur ser aktnummret ut?
 
camaro1969 skrev:
har kollat lite mer nu på lantmäteriet och har hittat en annan intressant sak...
1970 styckades fastigheten upp i sin nuvarande form.
i inskrivningsavdelningens uppgifter daterade 30.12.1969 finns följande:
1. mulbete och skogsfång, inteckningen beviljad 6.3.1890

är detta något som kan tänkas finnas kvar? skogsfång låter intressant, kanske jag får hugga ved?
Du får tydligen även använda skogen för bete för frigående djur.

Fram till slutet av 1800-talet så hägnade man in åker och äng för att hindra boskapen från att gå in där och beta, numera så hägnar man in djuren istället, så det är bara att köpa lite får släppa dem lösa i skogen ;-)

Numera går det inte att skapa nya servitut avseende skogsfång eller mulbete och de kan tydligen upphävas om de inte har nyttjats under lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.