d b skrev:
Skulle kanske kunna använda en bit trädgårdsslang som jag viker på mitten och sedan gör hål i ändarna så jag kan trå en "sprint" (som i sin tur är formad som ett uppochnervänt U så hela konstruktionen kommer några cm nedanför hängaren) igenom och fästa hela paketet i innersta hålet.
Det är alltid värt att prova, då lösningen inte kräver några dyra inköp och fungerar det inte, är det inga extra hål gjorda i väggen eller på hängaren. (y)
 
d b skrev:
Tycker även skjortor och t-shirtar i bomull återfår mycket av sin fräschör genom vädring. Gissar att UV-strålning dödar bakterier, på vintern i kombination med kyla.
Rätta mig om jag har fel men att döda bakterier är väl inte anledningen att man tvättar?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
Det finns gott om bakterier utomhus så inte brukar de dö av solljus.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Meddelande till trådskaparen.

Jag har nominerat det här problemet/den här tråden till tävlingen I-landsproblem 2.0

Är ganska säker på att du har vinnarchans :)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Det finns gott om bakterier utomhus så inte brukar de dö av solljus.
Bakterier är ett vitt begrepp, men ultraviolett ljus från solen påverkar bakterier i kläder negativt, så att kläderna blir fräschare. Källa: TV-programmet Fråga Lund.
 
BirgitS
Riemann skrev:
Bakterier är ett vitt begrepp, men ultraviolett ljus från solen påverkar bakterier i kläder negativt, så att kläderna blir fräschare. Källa: TV-programmet Fråga Lund.
Intressant, tyvärr kan jag inte hitta mycket information om det när jag söker. Det jag hittar är lite information om att UV-C dödar vissa bakterier som har tunn cellväggar, används i filtreringsanläggningar i dammar och bassänger samt i sjukhus. Dock finns inte UV-C i solljus.
http://www.solleftea.se/download/18.51eeb0c41417914585c2e80/1389360861016/UV-LJUS+I+SJUKVÅRDEN.pdf

http://www.epochtimes.se/bomullstyg-tvattar-sig-sjalvt-i-solljus/ står det om ett tyg med en speciell beläggning med titandioxid som kan bryta ner smuts och döda mikrober i visst ljus.

Däremot finns det en del om nackdelar med solljus:
http://illvet.se/fysik/fenomen-inom-fysiken/varfor-bleks-fargade-plagg-sa-snabbt-i-solljus och https://www.via.se/tvattips/torkning/ Starkt solljus bleker färger och gulfärgar ylle
 
  • Gilla
avpb
  • Laddar…
d b skrev:
Vanliga galgars krokar är betydligt starkare/sprödare och går av om man klämmer ihop dem alltför mycket.
Fram med gasolen och värm krokarna ordentligt så går de nog att trycka ihop utan att de går av.
 
Solljus hjälper till att oxidera olika ämnen, inklusive bakterier och det är ju välkänt att ozon används till att göra detta vid exempelvis rökskador. Ozon bildas av UV-ljus som spjälkar upp syre-molekyler (O2) i två ensamma atomer, dessa kan då slå sig ihop var för sig med andra syre-molekyler och bilda Ozon (O3). Ozon bryts mycket lätt upp och används därför till att oxidera olika instabila ämnen, dofter är oftast instabila och lättoxiderade.

Lägger man till detta lite vind som ventilerar bort både lukt och de av Ozon bildade oxiderna så kan exempelvis kläder som inte tvättats men hängt utomhus upplevas som mycket renare och fräschare än kläder som tvättats, men torkat inomhus.

Hade jag inte bott på blåsiga västkusten så skulle jag alltid ha valt att torka tvätten utomhus...

Notera också att ozon och andra resultat från solljus också tar bort många fläckar som är svåra att få bort med fläckborttagningsmedel (som ofta också innehåller kraftigt oxiderande ämnen).

Sedan finns det nackdelar med att torka och vädra kläder utomhus också, måsarna får ibland för sig att vita/ljus tygstycken är måltavlor. Svärmande myror har en tendens att söka sig till vit färg (vindskivor, lakan mm) och lämna gula fläckar efter sig. Osv...
 
T
d b skrev:
Tycker även skjortor och t-shirtar i bomull återfår mycket av sin fräschör genom vädring. Gissar att UV-strålning dödar bakterier, på vintern i kombination med kyla.
Jag såg en dokumentär om sjukdomar och sjukhus i Indien och där torkades lakan och handukar genom att man lade ut dem på taket på tvätteriet/sjukhuset just för att solstrålningen var så stark att den var bakteriedödande men man berättade också i programmet att det inte fungerar på våra breddgrader då solen inte lyser lika starkt här som vid detta sjukhus i Indien(minns inte exakt var det var dock)

Det gjorde att man slapp använda kemikalier för desinficering av textilierna vilket sparade både pengar och miljö och även förbättrade arbetsmiljön.

För att svara på TS fråga tror jag också på att montera något ovanpå klädhängaren som pressar ner på galgens krok på båda sidor som stoppar eller åtminstone minskar gungningen.
 
Jag har en likadan hängare, men har inte upplevt samma problem. Min hängare sitter dock långt från närmaste fönster, och balkongen är infälld.

Har du provat med små limklämmor? Sätt dem antingen på galgarnas krokar eller på hängaren, mellan galgarna.
 
Ett sätt skulle kunna vara en s.k. "Torkholk" se nedanstående citat från Ekobyggportalen.se


"Ett sätt är naturligtvis att hänga tvätten utomhus. För att undvika stölder och luftföroreningar i tättbebyggda områden kan man konstruera så kallade torkholkar. En torkholk är ett slags tork- och vädringsbur av spjälor som placeras utanför klädkammarens fönster. Vinden har fritt spelrum i holken samtidigt som konstruktionen skyddar mot nederbörd, smuts och stöld."

Huvudsakligen ett sätt att spara energi genom att lufttorka tvätt utomhus men det fungerar ju även för vädring. Principen med en "bur" utomhus kan ju göras mer eller mindre avancerad beroende på behovet men håller kläderna på plats och kan även skydda mot regn med rätt utformning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.