Noseone skrev:
Handikappreglerna känns helt bisarra. Varför måste allt anpassas för att 1% (sannolikt färre) har något handikapp?
För att reglerna säger att om man skadar sig t.ex i en skidolycka ska man kunna på kvar! Kravet från kommunen är att det ska vara anpassat från början då de inte ska behöva bidra med pengar för anpassningar senare. Har man t.ex ett hus med en förhöjd del så ska man ha en löstagbar ramp klar på tomten att visa upp vid byggets slut.

Nu har regeringen lättat på byggregler för just studenter så det ska vara enklare och billigare att bygga. Hur de gör med om någon bryter ett ben vet jag ej men kanske som ni tidigare föreslår.
 
Jag vet varför reglerna finns men det gör ju alla hus/lgh mycket dyrare.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Noseone skrev:
Jag vet varför reglerna finns men det gör ju alla hus/lgh mycket dyrare.
Ser inte att alla byggnader blir dyrare men en del blir. Visst vill du ha bra bred på korridoren tex? Då kan en rullstol också vända. Badrummet har man gärna lite större, ja då får man plats där också med rullstol :)
 
Utrymmet under trappen där värmepumpen står? Dit in skall en rullstol också kunna ta sig. Våra 60kvm på bottenvåningen är i verkligheten kanske 35 som nyttjas effektivt. Övrigt är döda ytor som i flera fall beror på HC-anpassning.
 
  • Gilla
Grothras
  • Laddar…
Jag tror att de kommer sätta in en hiss intill hisschaktet även om de inte är med på bilderna. Studenter är lata och kommer aldrig orka gå tre trappor upp :)

Gällande utställningsexemplaret så tror jag den redan har containerar på sig så den står nog kvar. Jag är ganska säker på att det är den av de 4 byggnadsblocken som är längst ifrån vattnet (kolla bilderna). Men det är ju litet skitsamma, de bor på campus och det är gångvägar mellan lektionssalar runt hela bygget. Så alla på bottenplan får ungefär den upplevelsen.
 
Lime113 skrev:
Gällande utställningsexemplaret så tror jag den redan har containerar på sig så den står nog kvar. Jag är ganska säker på att det är den av de 4 byggnadsblocken som är längst ifrån vattnet (kolla bilderna).
Bilderna låg uppe på hemsidan innan grundarbetena var påbörjade. Utställningsexemplaret ingår inte i bygget utan står kvar där det stått hela tiden, det har en helt annan orientering med långsidan mot älven och är bara provisoriskt uppallat.
För övrigt tycks bilderna vara tagna med mäklarlins, rummen ser större ut än vad jag upplever dem i verkligheten. Är ni på Lindholmen så kika gärna in i utställningslägenheten, står vid entrén till restaurang Äran.
 
Där ser man. För det ser ut som om visningsexemplaret i bottenhörnet står kvar. Men oavsett de som står längst ut kommer ju ha gångtrafik framför sig. Inte så konstigt egentligen även om jag är glad att inte bo så :)
 
Då pratar vi kanske om olika visningsexemplar, det du talar om måste i så fall vara installerat senare än det jag tänker på om det står på på den färdiga grunden.
Det är inte långt mellan huskropparna så man får ju ganska god insyn till grannarna mittemot och vice versa. Att den som bor i bottenplan har många ögon som passerar direkt utanför är ju ändå ganska vanligt, men som sagt det lär vara ganska mycket spring under dagtid i detta läge.
Intressant projekt, fast även i en studentlägenhet tröttnar man nog på att ha badrummet som genomgångsrum mellan kök och "vardagsrum".
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
alfista skrev:
Då pratar vi kanske om olika visningsexemplar, det du talar om måste i så fall vara installerat senare än det jag tänker på om det står på på den färdiga grunden.
Det är inte långt mellan huskropparna så man får ju ganska god insyn till grannarna mittemot och vice versa. Att den som bor i bottenplan har många ögon som passerar direkt utanför är ju ändå ganska vanligt, men som sagt det lär vara ganska mycket spring under dagtid i detta läge.
Intressant projekt, fast även i en studentlägenhet tröttnar man nog på att ha badrummet som genomgångsrum mellan kök och "vardagsrum".
Jag tog mig en titt igår och jag tror jag har fel. Jag såg bara oinredda lägenheter med element där nu. Tycker dock att jag har sett någon mer inredd lägenhet för någon vecka sedan. Konstigt.

Man ser även att de har sågat hål som de har satt igen på vissa lägenheter. Vissa hål ser ut som fönster, andra som dörrar. Undra om de kanske gör 2:surprised:r av vissa eller bara öppnar för altandörr, känns konstigt men man vet ju aldrig ...

För er som undrar hur de gör med trappor så finns svaret här. Dock verkar de ha satt trappan på andra kortsidan jämfört med illustrationerna. Än så länge ser det inte ut som några uttag för hiss.

Byggarbetsplats med oinredda lägenheter, synliga element och igenlagda hål för fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med oinredda lägenheter och nylagda element, tillsatta hål som liknar dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggnad under konstruktion med ställningar och arbetare som diskuterar, samt synliga säkerhetsåtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lime113 skrev:
Man ser även att de har sågat hål som de har satt igen på vissa lägenheter. Vissa hål ser ut som fönster, andra som dörrar. Undra om de kanske gör 2:surprised:r av vissa eller bara öppnar för altandörr, känns konstigt men man vet ju aldrig ...
Gissar mer på något slags transportskydd över glasytor, vissa har man tagit bort andra lämnat kvar tills vidare. Men jag har inte varit så nära och tittat för all del.
 
Är det husen på Lindholmen/Lundby? Vad jag förstått ska de med största sannolikhet rivas eftersom det är ett "svartbygge" med ogiltigt bygglov?
 
FreQa skrev:
Ser inte att alla byggnader blir dyrare men en del blir. Visst vill du ha bra bred på korridoren tex? Då kan en rullstol också vända. Badrummet har man gärna lite större, ja då får man plats där också med rullstol :)
Alla hus blir dyrare då man begränsas i konstruktionen och då kraven måste valideras.
 
Lindholmen skulle jag säga. Om det är strul med bygglovet har ingen berättat det för de byggare jag ser knalla runt på ställningarna i samma stund jag skriver detta.
Bygglovet lär ha vunnit laga kraft för ett hyfsat tag sedan, men sånt är väl aldrig hugget i sten. Verkar i och för sig lite svajigt hanterat på typiskt manér med kommunala bolag inblandat så vem vet.
 
Ang tillgänglighetskrav tror jag att det räcker med att 10% av det totala antalet lgh är anpassade. Förmodligen ingen hiss och anpassning på bottenplanen endast.
 
Det är bygget på norra sidan lundbyleden jag tänker på, 3 hus vid tanka. Va något med tillfälligt bygglov för ett permanent behov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.