Hej! Vi har ett radhus som ska generationsboende, det är byggt på 50-talet och källaren ska nu göras om till boendedel/en minilägenhet.
Det är första gången jag genomför ett sånt här projekt och jag känner att jag lite famlar i mörkret. Hjälp!

Källaren har idag inga problem med fukt, den är varm (värmepannan är där nere och värmer upp) och det ligger någon slags grövre heltäckningsmatta där nu, som dock har haft problem med mögel vid golvbrunnen (torrt och antagligen över 30 år gammalt). Brunnen och det ska antagligen bytas ut.

Hursom: Hur ska vi tänka med golvet? Det är ett rum på ca 20 kvadrat som ska ha nytt golv, kanske även ett biutrymme + hall på ca 5+5 kvadratmeter. Så totalt max 30 kvadratmeter. Målet är att det ska bli ett behagligt utrymme som känns hemtrevligt och har bra luft.

Om källaren är torr i nuläget, ska man tänka då att den kommer fortsätta vara det? Min mor menar att vi nog bara kan lägga golv direkt på betongen, som mattan ligger nu - har hon rätt?
Jag har annars tittat på nivell-golv men har väldigt svårt att uppskatta vart det skulle landa kostnadsmässigt och om det mest är pengar i sjön.
Hur hade ni gjort?

Mycket av installation och rivning och sånt har vi tänkt göra själva, för vet jag bara vad som ska göras brukar det inte vara några problem.

Allra helst skulle jag vilja få hjälp av någon med fackmannakunskap på området för att få råd kring hur vi ska gå tillväga, men jag vet inte vart vi ska vända oss. Vet någon här kanske?
 
Att källaren är torr i nuläget räcker inte. Idag ventileras fukten i plattan troligen bort med inomhusluften (din panna hjälper till). Om du lägger träreglar+golv direkt på plattan (eller ännu värre, ett trägolv direkt på plattan) stänger du in fukten, som då kommer skapa mögel i reglarna eller på undersidan av ditt golv.

Du tänker helt rätt med Nivell (kolla även Granab-golv). Ett alternativ är att lägga klinker, då behåller du samma förutsättningar som idag eftersom klinkern är ånggenomsläpplig. Men du riskerar att få ett rätt kallt golv.

Det finns de som säger att man kan lägga platonmatta och sedan golv på den. Jag har själv aldrig prövat det, känns som att fukten väljer andra vägar i så fall (och t.ex. hamnar i väggarna). Men det är nog det alternativ som är billigast, och ger även betydligt lägre bygghöjd än t.ex. Nivell.
 
Billigsts blir som StockholmM föreslår platonmatta för golv, med ett klick eller parkett golv ovanpå. Ventilerade socklar eller inga socklar alls. Du måste kolla om/hur platonmattan ev skall vikas upp mot väggen. Det lär säker framgå av installationsbeskrivningen. Fukten som finns under platonmattan måste kunna komma ut någonstans, vilket blir vid väggarna. Så bygg inte igen mot väggen (ventilerade socklar alltså).
 
  • Gilla
Jonas Eriksson8080
  • Laddar…
Byt ut befintlig matta mot en ny nålfiltsmatta eller annat textilgolv som släpper igenom fukt. Sätt en kork i golvbrunnen (plastpåse med isolering t.ex). Då får du ett golv som andas och känns varmt.

Nålfiltsmatta finns från 50kr/kvm på Bauhaus.
 
Nivellgolv kostar minst 1000kr/kvm.
 
  • Gilla
Thomas80
  • Laddar…
Oj, nålfiltsidén var ny för mig! Helt klart intressant. Hur lång är hållbarheten på en sån? Känns det behagligt?

Nivellgolv känns ju förrädiskt "enkelt" eftersom att det blir fixat och klart utan att vi behöver göra något, men det är ju, som sagt, väldigt dyrt... Å andra sidan så är det i det här fallet viktigare att det blir ordentligt gjort än kostnaden direkt nu. Ett golv som inte funkar i längden blir ju dyrt (dyrare?) det med...

Jag ska kolla upp granab!
 
J
Nålfilt undrar jag över huruvida den måste hellimmas eller ej? någon som vet?
 
Vet inte. Men OM man ska limma en matta som ligger direkt mot betongen och ska släppa igenom fukt - var då noga med att välja ett diffussionsöppet lim (antar att det finns sådana, men vet inte säkert) eller limma bara på vissa ställen. Om man hellimmar med ett diffussionstätt lim blir det ju ett tätskikt och då tappar man poängen med att mattan är ånggenomsläpplig.
 
Nålfilt kan du bara rulla ut. Om mattan är skuren så att den ligger mot väggarna så rör den sig knappast. Om man vill kan man lägga några remsor med dubbelhäftande golvläggningstejp för att säkra upp lite extra.
 
  • Gilla
0jsan
  • Laddar…
Jobbade på byggfirma på 90 talet och har rivit ut mycket heltäckningsmattor och nålfilt, men aldrig stött på nån limmad sån matta. Det brukar vara dubbelhäftande matt tape runt kanter, vid skarvar och remsor typ varje meter.
Nålfilt är smart och billigt, mysigt att gå på, tål fukt o vatten, och är jämfört med en vanlig hetäckingsmatta lättstädad, en ljusgrå nålfilt skulle nog sitta fint i en källare.

Vill man ha det så omysigt som möjligt lägger man klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.