Det finns många äldre villor som har ett torn i ena hörnet eller någon annan stans. Vad hade tornet för funktion?
Att det är en trappa där inne är nog ganska självklart, men trappor fanns ju även "mitt i" huset.
Byggs det några nya villor i dag med liknande torn? Om inte, när ungefär slutade man bygga torn?
 
Tornets främsta funktion var nog att visa att "här bor det en äkta Viking".

Kan tänka mig att det är främst influerat av de nationalromantiska strömningar,
som florerade under de första decennierna av nittonhundratalet.

Vad använde man tornet till?
Förmodligen för att sitta och dricka punsch efter middagen, småprata, och samtidigt få lite utsikt,
medan kvinnorna röjde upp efter måltiden :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att en poäng kunde vara att när trappan var i en avskiljd del av huset så behövde den inte värmas upp. Ett sätt att spara lite ved. Dessutom är det snyggt med torn på huset.
 
K
Fiskarheden hade fram till ett par år sedan huset fasan med två torn och jag vet att rörvikshus har en modell med torn... så visst byggs det idag! Tittade på en tomt i Höganäs där de i detaljplanen gärna såg torn :)

Tror tyvärr att Knock on Wood har rätt i att huvudanledningen var att visa upp att man är en riktig viking!

Kan tänka mig att många torn innehåller kontor och bibliotek förutom sällskapsrum... trapptorn är väl något annat som främst finns på flerfamiljshus?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Kallebo skrev:
...
Tror tyvärr att Knock on Wood har rätt i att huvudanledningen var att visa upp att man är en riktig viking!
...

Tack för dina vänliga ord Kallebo!
Min erfarenhet av dessa "tornhus" är begränsad till västra Göteborg, där det finns/fanns flera stycken längs Långedragslinjen (då spårvagn 9).
En bekant försökte att köpa ett av dessa hus. Men det var omöjligt sa han.
Priset steg med 100.000 kr i timmen. Och detta var på 1990-talet.
 
K
KnockOnWood skrev:
En bekant försökte att köpa ett av dessa hus. Men det var omöjligt sa han.
Priset steg med 100.000 kr i timmen. Och detta var på 1990-talet.
Oj, om den utvecklingen fortfarande håller i sig har priset gått upp med minst 14 miljarder. Man kanske skulle bygga ett torn på kåken?
 
KristinaRT
Kallebo skrev:
Fiskarheden hade fram till ett par år sedan huset fasan med två torn och jag vet att rörvikshus har en modell med torn... så visst byggs det idag! Tittade på en tomt i Höganäs där de i detaljplanen gärna såg torn :)
Mina fd hemtrakter :) - så jag kan inte låta bli att fråga vilket område detta var i?
 
K
KristinaRT skrev:
Mina fd hemtrakter :) - så jag kan inte låta bli att fråga vilket område detta var i?
Jonstorp utmed gärdas äng. Det var en utdömd sommarstuga som såldes till tomtpriset. Tyvärr var det många som var intresserade (dyrt) så vi letade vidare. Men kolla sidan 9 i denna detaljplanen: http://maps.hoganas.se/silverlight/data/doc/DP/1284-P98_211.pdf

Tyvärr är det inte någon som nappat. Men jag hade lätt byggt torn på huset om vi fått tomten :)
 
Det är samma funktion som alla onödiga men dyra detaljer på nutiden skrytpalats i de finare bostadsområdena

Att visa för pöbeln att här bor bättre sortens folk med pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.