Helt vansinnigt att de som ansluter sig till VA-nätet idag skall betala för bristerna i nätet sedan tidigare. I praktiken så innebär högre anslutningsavgifter att värdena på andra fastigheter i kommunen ökar utan att kommunen kan ta del av värdeökningen. Det vore mycket bättre om kostnadsökningarna istället till mycket större del hamnar på brukaravgifterna. Så här ser det tyvärr ut!

Finns det någon här på Byggahus som har förstått hur mycket kommunen kan omfördela kostnaderna mellan befintliga kunder (brukaravgifter), nyanslutna (anslutningsavgifter) samt att ta ut det på kommunalskatten? Det verkar ju skilja väldigt mycket mellan olika kommuner utifrån vad jag har läst i alla fall....
 
Såvitt jag känner till det så är det, i laglig mening, fritt fram att göra bäst man vill. Det skulle vara helt OK att hela VA-biten finansierades helt via skattsedeln till exempel. Det enda som inte är tillåtet är att ta ut vinster från VA-verksamheten för att finansiera andra verksamheter i kommunen.
 
Det är väl så att i praktiken har man under alla år sålt för billigt vatten och
-inte fonderat pengar till det planerade underhållet som alla vet kommer
-alternativt, löpande bytt ut ledningar & utrustning.

i bägge fallen kan man säga att befintliga och tidigare kunder smitit ifrån räkningen.
 
Intressant, det ger mig nämligen en intressant öppning i dialogen med kommunen. De hävdar nämligen att de måste höja anslutningsavgifterna pga nytt reningsverk, höjd kvalitet och utbyggd kapacitet (på landsbygden) i nätet. Det enda rimliga är att man fördelar huvuddelen av dessa kostnader solidariskt över kollektivet istället för att göra det dyrare och dyrare (långt mycket mer än inflationen) att ansluta sig till VA-nätet.

Några exempel på vad som blir väldigt fel är:
- Kommunen tvingas att bygga ut VA på landsbygden, det driver upp priserna för VA även inne i tättbebyggt område
- Kommunen höjer vattenkvalitén och kvalitén på avloppsreningen, det höjer priset på anslutningar (och den löpande VA-taxan)
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
lat skrev:
Det är väl så att i praktiken har man under alla år sålt för billigt vatten och
-inte fonderat pengar till det planerade underhållet som alla vet kommer
-alternativt, löpande bytt ut ledningar & utrustning.

i bägge fallen kan man säga att befintliga och tidigare kunder smitit ifrån räkningen.
Men det betyder inte att nytillkomna kunder skall betala mer för de befintliga kundernas tidigare undankomna kostnader, utan det är bättre att det betalas solidariskt via VA-taxan och inte att anslutningsavgifterna går upp...
 
lat skrev:
Det är väl så att i praktiken har man under alla år sålt för billigt vatten och
-inte fonderat pengar till det planerade underhållet som alla vet kommer
-alternativt, löpande bytt ut ledningar & utrustning.

i bägge fallen kan man säga att befintliga och tidigare kunder smitit ifrån räkningen.
Kunderna kan man knappast skylla på, de har ju bara betalat vad som debiterats.
Annars håller jag med om att kommuner och kommunala bolag inte förvaltat tillgångarna korrekt när man inte fonderat medel för utbyte när livslängden passerats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.