Jag hade nog absolut låtit en limträbalk byta plats med stocken så att man inte mister någon funktion. Limträ eller kerto för den delen är betydligt starkare än stock. Dom bygger idrottshallar med limträ, fullstor är bara planen 20 meter bred sen lite läktare osv....
 
M
Johan_86 skrev:
Det stämmer, den går in i väggen. Var nog lite otydlig men menade att den infästningen borde inte räcka om stocken vore till för att stötta väggarna horisontellt. Förmodar att de skippat ett par tegelstenar för att få in stocken så kortändan löper förmodligen genom väggen och är täckt med puts utifrån.

Den tronen är given i vardagsrummet! ☺
Jag vet faktiskt inte säkert. När man bygger med timmerväggar så brukar man även ha tvärgående stockar mellan långsidorna för att stötta. Dessa är ofta fastkilade i övre stocken på ytterväggen med en träplugg (glömt namnet).
Även alla tvärgående timmerväggar hade samma funktion och infästning. Det är därför man aldrig får såga isär en sådan vägg hur som helst.

Men i detta fallet vet jag faktiskt inte vad som döljer sig där innanför. Det ser ju mycket väl ut som att den bara skulle kunna vara för uppfästning av innertak.
 
Tanken som slog mig är att bygga en konstruktion ovanpå stocken och spänna upp den igen?
 
Hej Matte,

Intressant tanke, helt klart. Kan du utveckla tanken på tillvägagångssättet?

Jag funderar kring en i-balk eller liknande ovanpå som man spänner upp stocken emot. Börjar dock fundera på om man ska ge sig på detta själv eller låta en firma ta hand om det..
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Johan_86 skrev:
Hej Matte,

Intressant tanke, helt klart. Kan du utveckla tanken på tillvägagångssättet?

Jag funderar kring en i-balk eller liknande ovanpå som man spänner upp stocken emot. Börjar dock fundera på om man ska ge sig på detta själv eller låta en firma ta hand om det..
Tänkte så med, en stålbalk eller en rejäl träbalk.
U-järn runt stocken och försiktigt skruva upp den?
Inget jag provat själv men som sagt tanken slog mej och då borde taket under följa med upp förhoppningsvis?
 
Vad gäller fönster går det att låta tillverka gammeldags fönster i exempelvis ek i Polen. Jag läste en intervju med en svensk som köpt ett slott i Frankrike som behövde nya fönster vilket de lät göra via Polen. Det finns givetvis ett värde i att stötta svenskt hantverk men om det är en dealbreaker kan det vara värt att kika närmare på.
 
U-järn låter ju som ett stabilt alternativ till stålband. Definitivt enklare att göra själv, tror jag. Detta ska absolut utforskas, frågan är om man låter balken vila på stocken eller om det är värt att låta den följa stocken in i muren?

Sinologen, tack för tipset om Polen. Håller givetvis med om att man bör föredra svenska hantverkare men med handen på hjärtat spelar pris en ganska stor roll i ett såhär stort projekt.

Förövrigt har jag inspekterat 70 tals fönstren och vissa går nog att rädda trots allt. I alla fall initialt med rätt omsorg. Dock saknas mittpost på en del flaggfönster men det hoppas jag att man kan snickra till i efterhand.
 
Här är ett annat projekt. Uppmurad trapp med steg och sidor i granit. Dessvärre har rubbet satt sig på alla håll och kanter så stegen har delat sig, sidorna med tegel buktar ut och i princip all puts har fallit av.

Har ingen erfarenhet av denna typ av hantverk men tar mig gärna an en utmaning om det finns rimlig chans att lyckas!

Tänker mig att hela trappen behöver plockas ner och att man gräver ner till frostfritt med ordentlig dränering, typ packad makadam. Frågan är om man kan återställa graniten, givet att man inte skadat den för mycket vid nedplockning? Traktor med frontlastare finns för att lyfta stegen, har en känsla av att de väger ett par hundra kilo!

IMG_20150816_132217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Enda problemet med den där trappan är om ryggen din håller. För var det ju stora arbetslag på såna där arbeten men frontlastare underlättar ju mycket.
Se till att numrera varje sten ordentligt för de är individuellt inpassade allihop.
 
Hehe jo, inser att det innebär en sjuhelsikes massa slit. Även med stora arbetslag lär liknande arbete nog ha varit av mindre populär karaktär. Bra med uppmärkningen, det uppskattas!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur har sommaren förlöpt?
 
De goda nyheterna är att frugan numera supporterar projektet så flytt kommer ske. Det ser ut att bli andra halvan av 2017 då det finns en del jobb kvar med nuvarande hus innan det läggs ut till försäljning.

Har fått in ett gäng offerter på jordvärme, elarbete samt flaggfönster från Polen vilket har agerat underlag till en budget som ser hygglig ut. ☺

Det positiva är att man hinner planera ganska mycket i detalj vilket underlättar arbetet när flytten väl sker. Kommer uppdatera rätt tätt när det väl drar igång, just nu händer som sagt inte så mycket.
 
  • Gilla
Sinologen
  • Laddar…
Kul att läsa om ditt framtidsprojekt, hoppas du fortsättar hålla oss uppdaterade.

Får man va nyfiken o fråga vad du får ge för flaggfönstren för Polen? Storlek på dessa? o glastyp?
Förstår att du kanske fått mängdrabatt så kanske bra om du vill nämna antal så vet vad man har att förhålla sig till.
 
Hej Fredde

Absolut, när allt väl drar igång så kommer uppdateringarna dugga tätt. 😊

Offerten är en budgetoffert (ej specad) på 3 glas fönster med öppning inåt pga praktiska skäl vid underhåll och fönsterputsning.
3 glas gör nog varken från eller till rent isoleringsmässigt, men med tanke på verkstad och diverse gårdsmaskiner inbillar jag mig att ev. buller dämpas bättre för familjen när man är ute och härjar. ☺

Total kostnad är 29,500 EUR inkl frakt och innefattar 18st flaggfönster 21x12, 20st spröjsade fönster 15x12, 4 fasta fönster 18x10 samt 3st altandörrar 21x9 också med spröjs.

Funderar fortfarande kring byte av fönster. Har kontrollerat samtliga fönster och 6st flaggfönster är original, samt 12st av de mindre spröjsade som jag bedömer skulle kunna gå att restaurera. Resterande fönster är utbytta på 70 talet och i hemskt dåligt skick, saknar dessutom spröjs och ovandelen på flaggfönsterna är en enda fast skiva så det skär sig ordentligt gentemot original utseendet.

Därav överväger jag fortfarande att byta rubbet även om det innebär en hygglig merkostnad, men samtidigt blir alla fönster enhetliga vilket jag värderar högt samt att de öppnas inåt vilket frugan lär uppskatta vid putsning 😂
 
Nu har det gått ett år och man är ju lite nyfiken på vad som hänt... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.