Jo jag har kollat på den där Ryobi RBL42BP som jag förmodar länkas till ovan, bra på pappret i alla fall.

Funderat fram och tillbaka... behöver egentligen bara köra vidare med kratta för min egen lilla villatomt men så har vi en ca 2000 kvm tomt ute hos en äldre släkting som vi hjälper till att sköta. Massvis med lövträd och drivor med löv att rodda med, väldigt begränsat med tid att offra på det.

Först tänkte jag följa råden om en hyfsat effektiv sladdmaskin typ Stihl SHE 17. Sladd är inga problem i sig, billig lösning. Tveksam sugfunktion som jag egentligen inte alls är intresserad av när jag sett hur långsamt det funkar i praktiken.

Men så såg jag denna: http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-lovblas-lovblasare-42-7cc-900m-h-p37676587

Ja det är en "noname", säkerligen kinamaskin. Men bra prestanda på pappret, ca dubbla luftkapaciteten jfr den där elmaskinen ovan, troligen bra mycket mer effekt i praktiken eftersom man ju bara anger tillförd effekt på elmaskiner. Lufthastigheten kan tyckas litet låg men det är ju inga problem att pumpa upp dylika siffror om man vill...det är bara att sätta en tratt framför. Säger väldigt litet om vad maskinen klarar att flytta på given tid.

Galen som jag är så beställde jag en dylik och lovar återkomma om hur den funkar! Hittade inga omdömen alls tyvärr om denna maskin för vad det kunde varit värt...
__
PS. Fullt medveten om att det finns erfaret lövblåsar-folk som fnyser år Ryobi i sammanhanget... det jag beställde är en maskin i nedre skamgränsen av budgetsegmentet helt klart långt under Ryobi. Samtidigt tänker jag att det är en väldigt okomplicerad grunka jämfört med mycket annat. En motor med en påmonterad fläkt hur svårt kan det vara... :)
 
Redigerat:
Det var kanske inte helt galet ändå och det är ju alltid garanti på grejorna.
Möjligt att jag hade valt den också om jag inte så påpassligt hade hittat Ryobi BP 42 på Granngården till 50% rabatt! Gav bara 1600 för den, fri frakt. Dagen efter så var de antagligen slut för annonsen var bortplockad från hemsidan.
Vet att omdömena är mycket varierande på den men flera verkar nöjda med kraften i den så jag är hoppfull inför höstens lövkampanj 🙂
 
Nappe 74 skrev:
Det var kanske inte helt galet ändå och det är ju alltid garanti på grejorna.
Möjligt att jag hade valt den också om jag inte så påpassligt hade hittat Ryobi BP 42 på Granngården till 50% rabatt! Gav bara 1600 för den, fri frakt. Dagen efter så var de antagligen slut för annonsen var bortplockad från hemsidan.
Vet att omdömena är mycket varierande på den men flera verkar nöjda med kraften i den så jag är hoppfull inför höstens lövkampanj 🙂
Jag hade lätt hoppat på det erbjudandet kan jag säga! Kul om vi kan dela litet erfarenheter från våra respektive fynd.

Har ju sett så mycket åsikter om ditt och datt. Visst jag har en del "premium"-maskiner typ Stihl HS45 (häcksax), en gammal semi-proffs såg av det då anrika märket Partner från tiden de tillverkades i Huskvarna osv. Jag vet vad bra maskiner levererar och visst jag uppskattar det varje dag man har anledning att nyttja dessa utmärkta grejer.

Har även en sketbillig Partner Colibri II (trimmer) från 2006 när märket degenererat till billig konsumentklass, har blivit entydigt sågad på forum som detta som rena rama skräpet... men håller inte med alls. Min startar som den ska och har jobbat hårt under väldigt många år med bla grov ängsröjning i tuffa snår och skit utan att klaga. Klipper av 16 mm VP-rör som ingenting om de skulle vara i vägen... matad med en smula grövre trimmertråd (typ 2 mm) så fixar även en så här simpel maskin mer än man någonsin kan begära. Inte optimal ergonomi, vibrerar litet väl mycket men ja så kan det vara.

Det är mina erfarenheter från denna Colibri som ger mig mod att testa denna riktigt billiga lövblås. Allt den ska göra är att blåsa... ser inga skäl att den inte skulle klara uppgiften. Skulle det mot förmodan visa sig inte funka så finns det ju garanti som sagt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Kul att dom monterat handtaget bakochfram på produktbilderna! Verkar ha kopierat Husqvarna rätt skamlöst...
 
Robex.S skrev:
Kul att dom monterat handtaget bakochfram på produktbilderna! Verkar ha kopierat Husqvarna rätt skamlöst...
Hehe... jo jag tyckte det såg litet lustigt ut det där, hålla i handtaget med vänstran och gasa med tummen :D

Ska bli spännande och se hur detta faller ut, om selen är någorlunda vettig och om man kan köra maskinen utan att fyllningarna skallrar ur tänderna...
 
Testade en hel drös lövblåsare i våras och de alla åkte tillbaka då de rent ut sagt var odugliga!

Då Black & deckers maskiner brukar hamna i topp på tester ville jag testa den, men att hitta en butik som säljer dem var värre, tillslut hittade jag dem på Netonnet och det är inget snack att den är bäst av de jag testade (Bosch, Bauhaus, Meec, mfl) inbillar mig att luftflödet/hastigheten som avgör, de flesta ligger runt 300km/h, GW3030 som jag köpte ligger på 418km/h….
 
buspojken skrev:
Köp inte meec från Jula, sämre skit får man leta efter, går fortare med frugans hårfön
Den från Jula är märkt 3000W men är i verkligheten på 800W. Jag har mätt det och lämnat tillbaka den.
 
Alfredo skrev:
Jula har en som är snarlik min. Riktigt bra pris för närvarande:

[bild]
800W som sagt. Extremt värdelös.
 
martin43 skrev:
800W som sagt. Extremt värdelös.
Undrar även hur många av de där 800 Watten dragen effekt från vägguttaget som verkligen blir till praktiskt användbar uteffekt från maskinen. Kanske drygt hälften om man ser till typisk verkningsgrad för elmotorer men skiljer säker en del beroende på motorteknik.
 
Harald Blåtumme skrev:
Undrar även hur många av de där 800 Watten dragen effekt från vägguttaget som verkligen blir till praktiskt användbar uteffekt från maskinen. Kanske drygt hälften om man ser till typisk verkningsgrad för elmotorer men skiljer säker en del beroende på motorteknik.
Sant! Antagligen 43% då det knappast sitter en välkonstruerad motor där. Sedan försvinner ju en del effekt även i fläkten som säkert spenderar en del energi på att virvla runt luft internt istället för att skicka ut den genom munstycket.

Skulle vilja en lövblås på 2200W in med motor och turbin/pumphus i bra design. Då blåser det ordentligt.
Köpte en grön bosch lövblås ALS25 som påstås ha 2500W och det har den inte, dock betydligt mer än 800W. Kommer inte ihåg värdet.
 
Jag lånade en ALS25 förra året och det var som jag tyckte bara ett komplement till krattorna. Kommer inte ihåg exakt men det tog många timmar för två tre personer att gå över hela gräsmattan (två krattor och Bosch ALS25). Köpte efter mycket velande en 570BTS igår och idag tog det 2h att gå över hela gräsmattan ensam. I och för sig bara en skottkärra med stor lövhäck men jag tycker faktisk den är värd pengarna efter första användningen. Annars hutlöst med pengar för en så simpel maskin...
 
Robex.S skrev:
Köpte efter mycket velande en 570BTS igår och idag tog det 2h att gå över hela gräsmattan ensam. I och för sig bara en skottkärra med stor lövhäck men jag tycker faktisk den är värd pengarna efter första användningen. Annars hutlöst med pengar för en så simpel maskin...
Ingen dålig maskin du slänger in här i tråden... men samtidigt förstår jag mycket väl att investeringen kan vara befogad och snabbt hemräknad om behoven finns. Hittills har det diskuterats mest lövblåsar av typ kraftig hårfön... och jag kommer att bidra inom kort med en recension av ytterligare en dylik.

Anländer imorrn från Nederländerna, man kan köpa den här VidaXL-maskinen via "svenska sajter" typ CDON men det fraktas direkt från större nav i Europa.
 
Köpte en McCulloch 345 för 3 år sen mest för att jag fick ett bra pris. Ville ha en ryggmaskin men denna funkar grymt bra och till en rimlig peng. Jag har 45 m grusad uppfart med jätteoxlar som inte gör annat än producerar löv. Givetvis inte som proffsmaskinerna män väldigt nära
 
Robex.S skrev:
Jag lånade en ALS25 förra året och det var som jag tyckte bara ett komplement till krattorna. Kommer inte ihåg exakt men det tog många timmar för två tre personer att gå över hela gräsmattan (två krattor och Bosch ALS25). Köpte efter mycket velande en 570BTS igår och idag tog det 2h att gå över hela gräsmattan ensam. I och för sig bara en skottkärra med stor lövhäck men jag tycker faktisk den är värd pengarna efter första användningen. Annars hutlöst med pengar för en så simpel maskin...
Instämmer. Bra komplement till krattor. Tex vid klippning av häck: Släng de stora högarna i kärra/säck och dammsug (ev blås först till hög om det nu är så) småkrafset med lövsugen så slipper man irriterande småskott som ligger kvar. Extra bra just där slingan till gräsklipparen går att köra med blås/sug istället för kratta. :)
Till den sortens uppgifter är ALS25 rätt lagom i effekt. Mer hade bara blåst bort all jord. Funkade fint att hålla den jäms marken o blåsa bort löst klipp som ramlat ner inuti häcken också. Snyggt blev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.