Halloj!

Nu är bygglovet äntligen beviljat, så vad som väntar är det tekniska samrådet och startbeskedet. Någon som har koll på ungefärlig kostnad för dessa moment?

Tack på förhand!

http://vibyggeriensligheten.blogg.se
 
Det skall väl ändå ingå i bygglovsavgiften ?!

Om det inte är ett extra samråd utöver det man brukar ha dvs - då tror jag de flesta kommuner tar extra betalt för det.

/K
 
Ja numera tror jag att det ingår, före förra ändringen av PBL varierade avgiftspriciperna över landet, jag har för mig att det fanns en egen post för det på fakturan som kom, när vi byggde om.
 
Det var värst, första gången i denna historia som någonting INGÅR! Fantastiskt! Hoppas ni har rätt. Tack för era svar :D
 
T
När vi fick bygglov förra sommaren så var bygglovsavgiften det som kommunen tar ut för handläggningen av ärendet från bygglovets godkännande till slutbesked när bygget är klart.

Det inbegriper det tekniska samrådet, minst ett arbetsplatsbesök under byggtiden och slutbesiktning etc.

I vårt fall kommer vi ha en "slutbesiktning" av tillbygget med ett interimsbeslut så att vi kan ta det i bruk innan hela ombyggnaden är klar då vi måste få badrum klart på övervåningen innan vi kan riva befintligt badrum där den nya hallen ska bli(nuvarande hall blir trapphus) och ta upp hål för att montera trapp etc.

Vår handläggare var den som föreslog upplägget med villkoret att vi kommer att färdigställa trapp och badrum på undervåningen inom en viss tid efter det givna interimistiska slutbeskedet. Sen ska det göras en sista kontroll av säkerhet och handikappanpassning osv när vi är helt klara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.