Hej!

Jag hoppas på matnyttiga tips då jag vill fästa något på insidan av en betongbrunn (300 mm i diameter) Brunnsröret är i betong och jag vill helst slippa borra. Konstruktionen bör klara lite vikt med ingen väldig belastning.

Jag har tänkt ett expanderande metallband men lyckas inte hitta någon färdig produkt. Har ni några idéer?

Tack! :)
 
Krilleman
Varför inte borra med dammsugare och i hålet rostfri betongskruv/expander.

Enkelt och hållfast!

Vad är ett expanderande metallband?
 
  • Gilla
danol
  • Laddar…
En vantskruv som späns i springan mellan två ringar kan säkert bära ett par kilo.
 
  • Gilla
danol
  • Laddar…
Problemet är väl att det inte går att komma åt att borra inne i en brunn med diamantern 300 mm. Borrmaskinen får inte plats.
Jag tror att det går att få tag i långa muttrar som är högergängade i ena änden och vänstergängade i den andra. En sån tillsammans med två gängade stänger borde kunna spännas fast mellan väggarna i brunnen.
 
  • Gilla
danol
  • Laddar…
istället för nåt som spänns fast och riskerar att knäcka nånting skulle jag hellre göra nån konstruktion som hänger i kanten. Är det ingen större vikt så behövs ju inga våldsamma dimensioner på det.
 
  • Gilla
danol
  • Laddar…
Krilleman
Men man kan ju borra en bit ner genom att vinkla borren och på så vis på en enkel och stabil infästning.
 
  • Gilla
danol
  • Laddar…
Nej, detta är ett av problemen.. Elen ett annat. Vet inte hur om det fungerar med batteridrivna borrmaskiner heller, men det kanske fungerar?
 
Tack förresten för alla svar! Jag ska försöka återkomma och visa vilken lösning det blev! Tanken är att en korg ska hängas för att samla upp lite skräp så det måste klara lite vikt.
 
Krilleman
OK, en PSX-koppling, men den känns onödigt dyr!

En batteridriven slagborr har inga problem att borra ett 8mm hål.

"Noname" fungerar också väl för detta ändamål!
 
Du kan inte ha korgen liggande under gallret? (Låter som en dagvattenbrunn)
 
AXS
Gräv annars på utsidan och borra därifrån.
 
Hemmakatten
Kan du inte lägga en stålring ovanpå brunnsringen och svetsa på ett tvärgående stag. På staget kan du då fästa t. ex. nivåvippor I olika längder. Gissade bara att det handlar om nivåvippor, det kan ju lika gärna vara något annat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.