Vi bygger hus som ska vara klart i november 2016, vi har fått en otroligt bra ränta på vår byggkredit hos HB,så min fråga är, hur länge kan man ha byggkredit?

Eftersom vi kommer prata med fler banker innan vi bestämmer oss vart vi vill ta vårt huslån och för oss blir det ju en fördel om lånet ligger kvar som en kredit under tiden.

Blir lite svårt att ställa dessa frågor till HB eftersom dom antagligen(!) vill börja tjäna pengar på oss så fort som möjligt.
 
Man brukar väl säga "när bygget är klart läggs detta om till bolån" - Klart är ju en fråga mellan er och banken, misstänker att om slutbesked givits (dvs ni får flyttta in) så anser nog banken att det är klart ?

/K
 
Jag hade den uppfattningen att byggkreditiv har högre ränta och sämre villkor än ett bolån?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, det är lite därför frågan kom upp, vi har 0,5% på vår kredit. Tveksam till att vi kommer få ett bättre ränta på vårt lån sen :) Så min tanke var att det inte gör något om det tar en månad extra att jämföra banker och få huset värderat.

Och jag antar att någon form av värdering måste göras för att kunna sätta lånen överhuvudtaget.
 
Nån månad går det nog att dra ut på det - men jag tolkade frågan som att ni gärna lät det löpa ännu längre (år?), och det tror jag nog inte går när huset väl har ett slutbevis :)

Men det beror nog mkt på banken isf

/K
 
Redigerat:
Kolla på skuldebrevet, ni har förmodligen en kredittid, from & tom ett visst datum som banken räknat på tillsammans med er från början ? Försök använda tiden ut om ni har så ruskigt låg ränta och glöm inte ge handläggarn en fin"julklapp " ;)
 
Hemmakatten
Eftersom ni har en bra ränta redan nu på byggkreditivet så skulle jag inte göra någonting alls. Ett byggkreditiv är ett lån som vilket som helst lån och kan vara i flera år. Låt det löpa tills banken hör av sig.
 
Tittade igenom pappren från banken och där står det är kredittiden är 2016-06-15 till 2017-06-01. Så även om det är begränsat så skulle man tex, vilja "göra klart trädgården" (som för övrigt är medräknad som kostnad i krediten) för att utnyttja mer av tiden.

Summeringen blir väl iaf att vi inte behöver stressa för att få göra om lånet till bolån, om banken däremot hör av sig när huset är klart och vill göra om lånet till ett vanligt bolån så får man väl ställa frågan om krediten till dem då.

Tack för alla svar!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.