johd01 skrev:
Kan ju välja bolag av lite andra anledningar än pris. Jag hade kört all-in på Bahnof exempelvis, se den aktuella fildelningsdebatten. Bredbandsbolaget har jag bra erfarenhet av annars vad gäller kundservice osv.
Jag har ju gjort misstaget att köra "all in" med Bahnhof.

De kom med en kampanj här i våras. Strax därefter kom Telia, och nu på senare tid kom Comhem. Här finnssedan tidigare Telia med Skanova fiber i gatan. Så det är ju Skanova som gäller här.

Det började med att de direkt efter beställningen höjde priset med ca 3000 kr, och skyllde på Skanova. Då var jag fortfarande inställd på att Bahnhof "är en bra firma", och accepterade det högre priset (fortfarande billigare än Telia, telia är ett företag jag undviker så långt möjligt).

jag har läst lite omdömen om Bahnhof på nätet, det fanns ett fåtal dåliga då i våras. De hade ett (löst) löfte om installation i Maj - Juni.

I Juni kom det ett mail, de bad om ursäkt för förseningen, men nu blir det absolut senast 31 Aug. några dagar före det datumet så kom de iofs och tittade. Men indikerade att det var långt till en installation.

Vid förnyade kontakter med Bahnhof så kan de nu inte säga något om när installationen blir överhuvudtaget.

Läser man om Bahnhof nu, så är de flesta omdömen extremt negativa. Det är omöjligt för kunder att komma fram till deras kundtjänst, folk har varit utan nät månad ut och månad in osv. just nu verkar Bahnhof vara sämst i klassen.

Detta kommer att öka kostnaderna avsevärt. Om nätet överhuvudtaget blir installerat och mot förmodan fungerar, så kommer man ju aldrig att kunna lita på det. Blir tvungen att ha mobilt bredband i standby som backup. och att avskaffa kopparlinan till telefonen verkar också olämpligt, deras IP telefoni förefaller inte fungera. Om man skall tro omdömena.
 
hempularen skrev:
Jag har ju gjort misstaget att köra "all in" med Bahnhof.

De kom med en kampanj här i våras. Strax därefter kom Telia, och nu på senare tid kom Comhem. Här finnssedan tidigare Telia med Skanova fiber i gatan. Så det är ju Skanova som gäller här.

Det började med att de direkt efter beställningen höjde priset med ca 3000 kr, och skyllde på Skanova. Då var jag fortfarande inställd på att Bahnhof "är en bra firma", och accepterade det högre priset (fortfarande billigare än Telia, telia är ett företag jag undviker så långt möjligt).

jag har läst lite omdömen om Bahnhof på nätet, det fanns ett fåtal dåliga då i våras. De hade ett (löst) löfte om installation i Maj - Juni.

I Juni kom det ett mail, de bad om ursäkt för förseningen, men nu blir det absolut senast 31 Aug. några dagar före det datumet så kom de iofs och tittade. Men indikerade att det var långt till en installation.

Vid förnyade kontakter med Bahnhof så kan de nu inte säga något om när installationen blir överhuvudtaget.

Läser man om Bahnhof nu, så är de flesta omdömen extremt negativa. Det är omöjligt för kunder att komma fram till deras kundtjänst, folk har varit utan nät månad ut och månad in osv. just nu verkar Bahnhof vara sämst i klassen.

Detta kommer att öka kostnaderna avsevärt. Om nätet överhuvudtaget blir installerat och mot förmodan fungerar, så kommer man ju aldrig att kunna lita på det. Blir tvungen att ha mobilt bredband i standby som backup. och att avskaffa kopparlinan till telefonen verkar också olämpligt, deras IP telefoni förefaller inte fungera. Om man skall tro omdömena.
Det där lät inge vidare. =/
 
Eftersom de tidigare gav en installationsplan med ca 3 månaders framförhållning, och nu inte kan säga något alls, så antar jag att det inte blir i år. Och eftersom de tänker handgräva i min gräsmatta, så lär det inte bli under vintern heller pga. tjäle, så jag tror att det i bästa fall blir Maj Juni nästa år istället.

Enkelt uttryckt Bahnhof verkar fullkomligt ha tappat greppet, det råder total kaos.
 
hempularen skrev:
Jag har ju gjort misstaget att köra "all in" med Bahnhof.
Jag är i och för sig imponerad av hur Bahnhof på något vis lyckats måla upp bilden av sig själv som "the good guys", orädda rebeller som iklädda superhjältedräkter slåss för sina kunders frihet och privatlivets helgd. Låt oss säga att jag emellanåt finner hyllningarna en aning överdrivna.
Nåja, kundtjänst har de aldrig haft någon speciellt bra så där är i alla fall inget nytt. Prestanda och tillförlitlighet har heller inte varit marknadsledande, däremot hade en gång i tiden bra priser på ADSL.

Dina problem är dock kopplade till Bahnhof i egenskap kommunikationsoperatör något som inte varit aktuellt i denna tråd, i detta fall var det väl Open Universe som skulle vara kommunikationsoperatör och då riskerar man sannolikt inte en upplevelse liknande din. Bara så att man inte tar det som intäkt för att avstå Bahnhof som ISP i andras nät, tycker man de har ett bra erbjudande och de tjänster man behöver så är de värda att överväga.
 
  • Gilla
Adamski74
  • Laddar…
Dealen härikring är 330 spänn för 100/10 samt basutbud i tv via Open universe plus 100 spänn i månaden till fiberföreningen. Så 430/mån än så länge, kan bli högre eftersom kostnaderna för fiberföreningen tydligen skenar. :confused:
 
alfista skrev:
Jag är i och för sig imponerad av hur Bahnhof på något vis lyckats måla upp bilden av sig själv som "the good guys", orädda rebeller som iklädda superhjältedräkter slåss för sina kunders frihet och privatlivets helgd. Låt oss säga att jag emellanåt finner hyllningarna en aning överdrivna.
Njae, det vet jag väl inte. I just det sammanhanget så står de som ISP i en klass helt för sig. Finns ingen annan av någon storlek som är ens i närheten.

Det finns dock många andra som avviker åt andra hållet, främst de av våra gamla telemonopol som idag driver bolag, som inte kan följa en ny regel, eller förfrågan, snabbt nog.

Så vad det gäller just den aspekten så är bilden rättvisande. Sedan så har jag själv som mångårig kund på senare tiden blivit lite mindre imponerad av leveranskvaliteten. Men just det är som sagt en annan fråga.
 
Jag är iofs. mäkta irriterad på deras oförmåga att kommunicera en plan på huruvida en installation skall ske nästa vecka, eller under år 2025. Men iom. det så har jag även (för sent) läst nyare omdömen på nätet, och bilden som visar sig är en operatör som numera bara plockar in pengar, och iofs. leverarer bandbredd så länge nätet fungerar. Men slutar något att fungera så åtgärdas det inte. Och de har gjort sig okontaktbara.

Detta med kontaktbarheten är inte egenupplevt (ännu). Just de som jobbar med fiberdelen, brukar svara på mail inom ett par dagar, vilket är med tvekan godkänt. problemet där är bara att de svarar utan att ge några svar.

Läser man omdömen så verkar de ha svarstider på minst en timme på telefonsupporten, och de har tom. börjat med fräckheten att debitera 50 kr om man vill komma fram snabbare i kön, och de som då i desperation betalar kommer fram till någon som föreslår att de skall ringa igen ngn. annan dag, så kanske det löser sig...
 
Låt oss inte fastna i Bahnhof. Tråden handlar om fast avgift för nyttjande av fiber :)
 
Vi bor i sollentuna och har fiber via SEOM (Sollentuna Energi och Miljö, dvs det lokala kommunala bolaget). Vi betalade en engångsavigft för inkoppling av fibern (som i sin tur lades ner i samband med att huset byggdes innan) på 18kkr tror jag det var. Ingen månadsavgift utöver det. Fibern är en svartfiber som kopplas in till vald leverantör av tjänster på den tillhandahållet via SEOM (vi kör bahnhof som leverantör).
 
Har fiber via Dala energi. 19 895 kr i anslutning och ingen fast månadskostnad. 100/100 mbit/s från 308:- per månad.
 
carlbanan skrev:
Vi betalar 14 900 nu för inkoppling. Vi binder oss ett år till kommunala bolaget, efter det är det som "öppen fiber".
Såg att du var från Gävle, har du sett någon tidsplan för områdena? Vi bor i Valbo
 
Jag det är vanligt. Bolagen har ju fasta servicekostnader
 
Bor Nybro och har Telia/Skanovas öppen fiber och betalar ingen fast avgift what so ever. Det var aldrig tal om att det ens fanns fasta avgifter. Men dom hade nog på känn att sådana trix inte funkar i småland;)
 
Mekaniker skrev:
Bor Nybro och har Telia/Skanovas öppen fiber och betalar ingen fast avgift what so ever. Det var aldrig tal om att det ens fanns fasta avgifter. Men dom hade nog på känn att sådana trix inte funkar i småland;)
Du betalar indirekt för samma sak, nätägaren fakturerar din internetleverantör som i sin tur täcker den kostnaden genom den avgift de tar ut av dig. Inga trix, bara ett annat system. Mindre transparent men smidigt för dig som kund.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.