R
Jag har en hängare av den här typen monterad på min balkong

Grå metallhängare för kläder med flera urtag och fästplatta för montering.

Fungerar utmärkt och har halverat mitt behov av att tvätta. Enda problemet är vinden. Blåser det så sätter allt igång att gunga ganska friskt, varpå kläderna och galgarna dunsar in i fönster (inkl sovrumsfönster - inte så kul på höstnätter när man försöker sova). Ibland blåser galgarna även ner.

Hur får kan jag minska på gungandet på något enkelt sätt? Har försökt lite olika sätt där principen oftast har varit att fästa galgen i något som sitter fast i hålet bredvid men har en annan radie än galgen vars svängningar jag försöker dämpa. Det fungerar så länge det sitter fast, vilket tyvärr sällan är länge.

Några förslag? Det är sällan hängaren är mer än halvfull - det finns alltså möjlighet att nytta "grannhålet" för någon liten konstruktion.
 
Du får nog bygga ett vindskydd.
Inglasad balkong kanske?

Men hur kan vädringen halvera tvättbehovet? Röker du mycket cigarr :x
 
R
KnockOnWood skrev:
Du får nog bygga ett vindskydd.
Inglasad balkong kanske?

Men hur kan vädringen halvera tvättbehovet? Röker du mycket cigarr :x
Ull.
 
  • Gilla
Theresa I
  • Laddar…
Ull?
 
Bäää!
Fårpackat i en vagn, ullens kvaliteter diskuteras för hållbar användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ullens naturligt smutsavvisande egenskaper gör att du kan använda dem betydligt längre mellan varje tvätt än motsvarande bomull- eller syntetfiber. Det räcker långt med att vädra dem, särskilt i fuktigt väder. Den fuktiga luften som passerar genom plagget tar med sig smuts och dålig lukt.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det hjälper ganska mycket att hänga bara i hålen, inte i hakarna ovanpå. Har du svårt att hitta galgar som passar till det så pröva att titta efter de som är äldre på loppis. Kanske går det att ta bort den där kulan som brukar sitta ytterst på kroken med bågfil?

Annars något slags ribba som fälls ner eller spänns fast ovanifrån. Med "skumgummiaktigt" material som då pressas mot/runt krokarna. Kanske lite kanter ner på sidan som hindrar också. En luddigt utformad idé ännu, men hoppas du förstår principen.
 
R
Räknenisse skrev:
Jag tycker att det hjälper ganska mycket att hänga bara i hålen, inte i hakarna ovanpå. Har du svårt att hitta galgar som passar till det så pröva att titta efter de som är äldre på loppis. Kanske går det att ta bort den där kulan som brukar sitta ytterst på kroken med bågfil?

Annars något slags ribba som fälls ner eller spänns fast ovanifrån. Med "skumgummiaktigt" material som då pressas mot/runt krokarna. Kanske lite kanter ner på sidan som hindrar också. En luddigt utformad idé ännu, men hoppas du förstår principen.
Jag använder bara hålen, i "hakarna" blåser de ner hela tiden.

Hmm, ja jag förstår principen men jag ser inte riktigt framför mig hur det skulle konstrueras, eller med/av vad det skulle konstrueras. Får fundera lite.
 
R
thomas33 skrev:
Bäää!
[bild]

Ullens naturligt smutsavvisande egenskaper gör att du kan använda dem betydligt längre mellan varje tvätt än motsvarande bomull- eller syntetfiber. Det räcker långt med att vädra dem, särskilt i fuktigt väder. Den fuktiga luften som passerar genom plagget tar med sig smuts och dålig lukt.
Tycker även skjortor och t-shirtar i bomull återfår mycket av sin fräschör genom vädring. Gissar att UV-strålning dödar bakterier, på vintern i kombination med kyla.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Svårt att göra något åt gunget som sådant, men gummisnoddar gör att de stannar kvar. Trä på en gummisnodd några varv, häng upp galgen, trä gummisnodden runt, det blir som en fjädrande karbinhake kan man säga. Minskar även eventuellt skrammel.
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
d b skrev:
Jag använder bara hålen, i "hakarna" blåser de ner hela tiden.

Hmm, ja jag förstår principen men jag ser inte riktigt framför mig hur det skulle konstrueras, eller med/av vad det skulle konstrueras. Får fundera lite.
Ok, då missförstod jag när jag läste.

Bra, kanske någon annan har konkreta förslag på utförandet?

Håller med om att det är en oumbärlig pryl att kunna hänga ut kläder på, så hoppas du löser det.
 
Kläm ihop kroken på en vanlig klädgalge med stålkrok. Då minskar risken att den ska blåsa ur hålen.
 
Räknenisse skrev:
något slags ribba som fälls ner eller spänns fast ovanifrån. Med "skumgummiaktigt" material som då pressas mot/runt krokarna.
Räknenissen har nog den bästa lösningen, för att slippa ifrån gungande klädhängare. Kanske det går att göra en U-formad bygel av tex en smal gardinstång, som fälls ned över galgarna och därmed förhindrar gunget?
Tanken är att bygeln vilar över båda sidorna av klädhängarna och därmed stoppar gungningen.
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
d b skrev:
Jag har en hängare av den här typen monterad på min balkong

[bild]

Fungerar utmärkt och har halverat mitt behov av att tvätta. Enda problemet är vinden. Blåser det så sätter allt igång att gunga ganska friskt, varpå kläderna och galgarna dunsar in i fönster (inkl sovrumsfönster - inte så kul på höstnätter när man försöker sova). Ibland blåser galgarna även ner.

Hur får kan jag minska på gungandet på något enkelt sätt? Har försökt lite olika sätt där principen oftast har varit att fästa galgen i något som sitter fast i hålet bredvid men har en annan radie än galgen vars svängningar jag försöker dämpa. Det fungerar så länge det sitter fast, vilket tyvärr sällan är länge.

Några förslag? Det är sällan hängaren är mer än halvfull - det finns alltså möjlighet att nytta "grannhålet" för någon liten konstruktion.
Kan du inte offra några galgar för bara ändamålet, hänga dem i hålen och böja öglan till en ring? Det kan ju vara lite knepigt klä dem med kläder sen men det kanske funkar? Om du använder puffiga galgar då slåss de inte heller när det blåser och de är tomma.
 
R
pelpet skrev:
Kläm ihop kroken på en vanlig klädgalge med stålkrok. Då minskar risken att den ska blåsa ur hålen.
Har gjort det med kemtvättsgalgar, men det blev för mycket slitage på kläderna av dem. Vanliga galgars krokar är betydligt starkare/sprödare och går av om man klämmer ihop dem alltför mycket.
 
R
thomas33 skrev:
Räknenissen har nog den bästa lösningen, för att slippa ifrån gungande klädhängare. Kanske det går att göra en U-formad bygel av tex en smal gardinstång, som fälls ned över galgarna och därmed förhindrar gunget?
Tanken är att bygeln vilar över båda sidorna av klädhängarna och därmed stoppar gungningen.
Låter som en fungerande lösning. Skulle kanske kunna använda en bit trädgårdsslang som jag viker på mitten och sedan gör hål i ändarna så jag kan trå en "sprint" (som i sin tur är formad som ett uppochnervänt U så hela konstruktionen kommer några cm nedanför hängaren) igenom och fästa hela paketet i innersta hålet.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.