Vi installerar en braskamin under hösten 2016 och har tagit in lite offerter, alla ser ungefär likadana ut och jag kommer bara presentera uppgifter från den leverantör vi valt.

Vi bor i en enplansvilla på lite drygt 150 m2, krypgrund, vinden är enkelt tillgänglig med 27 graders taklutning. Vi har ingen kamin idag, ingen murstock eller skorsten utan allt måste installeras från grunden. Vi kommer ställa kaminen i ett ytterhörn vilket också gör att vi antingen måste sätta en mycket hög skorsten på taket (skorstenen får inte sluta under taknocken) alternativt måste vi vinkla röret på vinden, det senare innebär även att man installerar en renslucka som måste vara tillgänglig för sotaren från vinden. Vi har valt den vinklade varianten där vi drar ett rör utmed innertaket en bit på vinden för att få en kortare skorsten på utsidan av taket.

Offert för att installera braskamin
Kamin, Contura 596T Style29 400 kr
Skorsten, Premodul vinklad24 100 kr
Värmemagasin1 000 kr
Golvglas990 kr
Tilluftanslutning890 kr
Taksteg (15st)1 875 kr
Stegfäste200 kr
Arbetskostnad12 000 kr
Totalt70 455 kr

Efter diverse rabatter, rotavdrag och liknande landar vi på 58 398 kr

Utöver detta tillkommer bygglovsansökan på ca 1 000 kr och sotarens arbete på ca 1 500 kr.

Jag kommer uppdatera ämnet om det dyker upp fler kostnader eller moment på vägen.
 
  • Gilla
caroline2014 och 1 till
  • Laddar…
Följer med intresse då vi vill göra samma manöver någon dag.
 
Denna tråd ska följas. Fick själv nämligen mina grejer idag, en Contura 556T Style med rak skorsten.
 
Herlitz skrev:
Vi installerar en braskamin under hösten 2016 och har tagit in lite offerter, alla ser ungefär likadana ut och jag kommer bara presentera uppgifter från den leverantör vi valt.

Vi bor i en enplansvilla på lite drygt 150 m2, krypgrund, vinden är enkelt tillgänglig med 27 graders taklutning. Vi har ingen kamin idag, ingen murstock eller skorsten utan allt måste installeras från grunden. Vi kommer ställa kaminen i ett ytterhörn vilket också gör att vi antingen måste sätta en mycket hög skorsten på taket (skorstenen får inte sluta under taknocken) alternativt måste vi vinkla röret på vinden, det senare innebär även att man installerar en renslucka som måste vara tillgänglig för sotaren från vinden. Vi har valt den vinklade varianten där vi drar ett rör utmed innertaket en bit på vinden för att få en kortare skorsten på utsidan av taket.

Offert för att installera braskamin
Kamin, Contura 596T Style29 400 kr
Skorsten, Premodul vinklad24 100 kr
Värmemagasin1 000 kr
Golvglas990 kr
Tilluftanslutning890 kr
Taksteg (15st)1 875 kr
Stegfäste200 kr
Arbetskostnad12 000 kr
Totalt70 455 kr

Efter diverse rabatter, rotavdrag och liknande landar vi på 58 398 kr

Utöver detta tillkommer bygglovsansökan på ca 1 000 kr och sotarens arbete på ca 1 500 kr.

Jag kommer uppdatera ämnet om det dyker upp fler kostnader eller moment på vägen.
Hej.

Ett litet tips Beroende på om ni redan har värmesystem typ värmepump för vatten. så kan ni installera en vattenmantlad kamin, ett tips. Då tillkommer en del på rörmokeri sidan, men åh andra sidan så värmer ni både luft och vatten.
 
Herlitz skrev:
Vi installerar en braskamin under hösten 2016 och har tagit in lite offerter, alla ser ungefär likadana ut och jag kommer bara presentera uppgifter från den leverantör vi valt.

Vi bor i en enplansvilla på lite drygt 150 m2, krypgrund, vinden är enkelt tillgänglig med 27 graders taklutning. Vi har ingen kamin idag, ingen murstock eller skorsten utan allt måste installeras från grunden. Vi kommer ställa kaminen i ett ytterhörn vilket också gör att vi antingen måste sätta en mycket hög skorsten på taket (skorstenen får inte sluta under taknocken) alternativt måste vi vinkla röret på vinden, det senare innebär även att man installerar en renslucka som måste vara tillgänglig för sotaren från vinden. Vi har valt den vinklade varianten där vi drar ett rör utmed innertaket en bit på vinden för att få en kortare skorsten på utsidan av taket.

Offert för att installera braskamin
Kamin, Contura 596T Style29 400 kr
Skorsten, Premodul vinklad24 100 kr
Värmemagasin1 000 kr
Golvglas990 kr
Tilluftanslutning890 kr
Taksteg (15st)1 875 kr
Stegfäste200 kr
Arbetskostnad12 000 kr
Totalt70 455 kr

Efter diverse rabatter, rotavdrag och liknande landar vi på 58 398 kr

Utöver detta tillkommer bygglovsansökan på ca 1 000 kr och sotarens arbete på ca 1 500 kr.

Jag kommer uppdatera ämnet om det dyker upp fler kostnader eller moment på vägen.

Vi håller oxå på att ta in offerter på installation av braskamin och skorsten.

Den där regeln om att skorsten måste gå över nock är tydligen gammal och tyvärr är vissa skorstensinstallatörer uppdaterade på vad som gäller. Fått detta till mig från flera olika källor. Det är annat som avgör, men det KAN innebära att den skall gå över nock i just ditt fall, men inte säkert.
 
Måste ni citera hela det, relativt, långa första-inlägget?

OnT: jäklar vad dyrt det är med skorsten alltså...
 
Så här såg min kamin som jag fick installerad 2015 i hörnet på ett 1 3/4 plans hus
Mao ungerfär som TS

Kamin CONTURA 850
Komplett- Premodul skorsten. ( inga krökar )
Contura golvplåt front.
Contura luftpaket.
2st genomförningar inne/yttertak med inneplåtar ,takhuv justeras och passas samman.
Takstegar installeras med glidskydd. ( ingen stage från mark till tak )
Täckmaterial, resor. ( 3 mil till installatörens verkstad )
Komplett installation inkl all tillhörande material.
Besiktningsklar installation. (Besiktningskostnad inräknat.)
Totalt pris: 74 125:- inkl moms
Totalt att betala efter rotavdrag.
Pris: 55 375:- inkl moms. Björkved ingår startpaket 20x40L lev vid installation.

Kan tillägga att takgenomföringen var rätt strulig med en gammal bjälke som låg i vägen ( gammalt hus ). Skorstenen gick ej över taknock.
 
Kan tillägga mitt pris från hösten 2015. Huset är 1.5 plan med brant tak dvs högt till nock.

Contura 850
Premodulskorsten. Rak ca 7m
Tilluftspaket.
Takstege.
Komplett montage m takhuv och plåtar.
Ca 43000 efter rot.

Tillkom gjorde en kvm klinker och sotarbesiktning.
 
T
m78 skrev:
Vi håller oxå på att ta in offerter på installation av braskamin och skorsten.

Den där regeln om att skorsten måste gå över nock är tydligen gammal och tyvärr är vissa skorstensinstallatörer uppdaterade på vad som gäller. Fått detta till mig från flera olika källor. Det är annat som avgör, men det KAN innebära att den skall gå över nock i just ditt fall, men inte säkert.
Vi har precis murat upp vår skorsten genom den nya övervåningen och upp över taket. Min plan var att göra den lika hög över tak som innan påbyggnaden men hade också hört det här med skorstenshöjd kontra nockhöjd så jag kontaktade sotaren som vår kommun har anlitat för den här typen av frågor.

De skickade en bild som visade att det finns en "praxis" att skorstenen skulle vara 1 m över taktäckningen om den var minst 2,3 m från nock i ett vindskyddat läge men att rekommendationen var att den skulle vara ca 40 cm högre än nock om den låg närmare än 2,3 m eller om det var ett vindutsatt läge.

Om läget är vindutsatt eller inte handlar ju lite om huruvida det ligger öppet eller i skog, nära grannar eller inte samt förhärskande vindriktningar på platsen.

Sen fanns en skrivning om att höjden skulle vara anpassad till eventuella grannars hus, där man skulle sikta från skorstenen och nedåt 10 grader och då komma över grannens nockhöjd.

I vårt fall börjar skorstenen 2 m från nock och sträcker sig 1,5 m bort från nocken och slutar 1,1 m över taktäckning samt ca 20 cm över nock vilket sotaren sa var helt OK.

Om jag vore TS skulle jag kontakta kommunen och fråga om de eller deras utsedde skorstensfejarmästare kan berätta om det finns regler i just er kommun eller om de har synpunkter/förslag. Det är ju de som ska godkänna installationen till slut och har förhoppningsvis kännedom om lokala förhållanden som kan påverka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.